Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
orkade inte fippla med små 1,5volts batterier till bergsprängaren så då fick det bli såhär 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
usch, de där såg inte så trevligt ut, ta ett underhållsfritt batteri istället.
De minsta du kan göra är väl att sätta en slang och en liten behållare på avluftningen.
De minsta du kan göra är väl att sätta en slang och en liten behållare på avluftningen.
aa det är ändå snart dags att slänga det batteriet då det har stått i MÅNGA år så det har börjat bli dåligt 

Har klippt navelsträngen från päronen och skaffat eget nu 
Bor ensam för det mesta men fick skaffa en 3a då jag måste ha ett labb-rum
Håller för fullt på att inreda den. Saknas lite instrument, hyllor och sortimentlådor samt ett rackskåp.

Bor ensam för det mesta men fick skaffa en 3a då jag måste ha ett labb-rum

Håller för fullt på att inreda den. Saknas lite instrument, hyllor och sortimentlådor samt ett rackskåp.
- Electricguy
Inte dumt! Helst skulle du haft en såndär förstärkare/reciever från början av 70-talet då 4-kanalsystem var tänkt att bli "nästa grej". Det fanns till och med surroundvinylskivor, jag har själv provlyssnat en sån med äkta 4-kanal. På varje vanlig stereokanal låg en mix av fram/bak för respektive sida, och på en 30kHz-bärvåg låg skillnaden mellan fram och bak modulerat. Det funkade alldeles utmärkt sånär som på att en av de största poängerna med vinyl - den goda och fasriktiga diskantåtergivningen - gick helt förlorad eftersom man fick skära ljudet än lägre än på FM-radio...Electricguy skrev:Mest för att testa hur det skulle bli.. Ett helt analogt 4.1 surround system!![]()
Det fanns också stereo-8-däck och rullbandspelare som klarade surroundljud. Däremot tror jag aldrig det gjordes några seriösa radiosändningar i fyrkanal, förutom typ prov med dubbla sändare. En del tuners från den här tiden har en utgång som ger den fm-demodulerade signalen rakt av, tänkt för framtida fyrkanaldekodrar men borde idag gå utmärkt att ansluta t.ex. RDS-dekoder till om man skulle vilja. Ursäkta utsvävningen

Det är nåt knas med bostadspolitiken när folk hunnit skaffa ett 100MHz digitaloscilloskop innan de flyttat hemifrånAdis skrev:Har klippt navelsträngen från päronen och skaffat eget nu

P.S. om jag inte ser fel så är det ett såntdär HP-oscilloskop som man kan spela Tetris på

Electricguy: Ett fultrick för att få grejerna att stå snyggt ihop innan du skaffat ett riktigt rack är att bara ta två träbitar, typ 2x4cm brädbitar eller liknande, och ställa på högkant bakom rackskruvhålen och dra fast grejerna med träskruv. Ta gärna nån slags bricka så att du inte repar frontpanelerna i onödan.
- Klas-Kenny
Har blivit en del labbande och så uppe vid min vanliga dator på sistone då min labbdator är fruktansvärt långsam, så att programmera med den är inge kul.
Men så saknar jag tillgång till ström, lite lättåtkomlig 5V vore trevligt, så jag slängde ihop den här: Innehåller inte mycket mer intressant än en 7805'a på en liten kylfläns, ett par kondingar, ett DC-jack på baksidan samt ett strömbegränsningsmotstånd till lysdioden, plus det som ses på bilden givetvis.
Men så saknar jag tillgång till ström, lite lättåtkomlig 5V vore trevligt, så jag slängde ihop den här: Innehåller inte mycket mer intressant än en 7805'a på en liten kylfläns, ett par kondingar, ett DC-jack på baksidan samt ett strömbegränsningsmotstånd till lysdioden, plus det som ses på bilden givetvis.
Skrev som snabbast ihop ett program som loggar g-kraften till mitt projektarbete efter skolan idag.
Jag använder den analoga accelerometern DE-ACCM6G med en 16f877A för att fixa loggningen.
Här ser ni resultatet:

Direktlänk till bilden (ej beskärd)
Jag använder den analoga accelerometern DE-ACCM6G med en 16f877A för att fixa loggningen.
Här ser ni resultatet:

Direktlänk till bilden (ej beskärd)
Jag har en http://www.vinylengine.com/library/jvc/4dd-5.shtml JVC 4DD-5 4-Channel CD-4 Disc Demodulator stående. Jag har dock aldrig haft nått att koppla in eller ut.
- Electricguy
Hur många G behöver du mäta och hur hög mäthastighet? Har några små G-loggare som jag använder för att mäta bergochdalbanorscrapis skrev:Skrev som snabbast ihop ett program som loggar g-kraften till mitt projektarbete efter skolan idag.

/// Marcus
Cool!1802 skrev:Jag har en http://www.vinylengine.com/library/jvc/4dd-5.shtml JVC 4DD-5 4-Channel CD-4 Disc Demodulator stående. Jag har dock aldrig haft nått att koppla in eller ut.
Utgångarna från den kan du koppla in till en analog 5.1-ingång på en modern förstärkare. Ingången kopplas till en vinylspelare med pickup+nål som har tillräckligt bra frekvensgång för CD-4, och sen gäller det att fynda några CD-4-vinylskivor.
Tvåkanalsläget borde för övrigt funka kalasbra för att ansluta en vinylspelare till en lineingång.
MiaM: Intressant. Det hade jag inte fått veta om jag inte nämt den.... Jag får nog svårt att motivera mig att jaga 4kanal skivspelare och skivor. Kanske som 2kanal, heter det RIIA först?
Jag funderar på om datorn kan ge 4kanal, men då känns JVC'n onödig. Om den kan förstärka upp emot 42kHz, kan den funka till ultraljud kanske...
Jag funderar på om datorn kan ge 4kanal, men då känns JVC'n onödig. Om den kan förstärka upp emot 42kHz, kan den funka till ultraljud kanske...