Gammal Scanner och Systemkamera... Vad göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Swemill

Gammal Scanner och Systemkamera... Vad göra?

Inlägg av Swemill »

Har en scanner Handic 0080, 25-1300Mhz som jag köpte ny för ca 25år sedan. Denna hade man ganska kul med då man fick in både
mobiler och grannarnas trådlösa telefoner... Har legat undanlagd nu en 15år men frågan är om den kan användas till något idag?
Har förstått att man fortfarande får in flyget men det är kanske inte så kul... Därav så har den väl inget nämnvärt värde idag!?

Städade även fram min gamla analoga systemkamera (Ricoh XR7) med en massa objektiv och tillbehör. Det är väl likadant med denna... Inget större värde eller marknad för en sådan?

Eller har jag fel? Lite trist att behöva ge bort dessa saker då de inte var speciellt billiga och ganska "häftiga" då...
Användarvisningsbild
Sinumerik

Re: Gammal Scanner och Systemkamera... Vad göra?

Inlägg av Sinumerik »

Jag har en IXUS V nästan i nyskick, men batteriet har gett upp. Canon-nasaren kollade på mig som om jag frågat efter medicin till min tama mammut eller nåt :mrgreen:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol:

Swemill:
Jag kommer ihåg både scannern och kameran från när de var nya. Minnen! :D

Allt är värdefullt om man hittar rätt köpare. Det finns nostalgiker inom alla områden.
Jag blev själv lite intresserad av systemkameran.. :) Men tyvärr får jag avstå tills vidare.
Du skulle kunna testa att sätta ut en annons på fotosidan.se
Scannern kanske går att sälja på Blocket, eller Tradera. De dyker upp där ibland.

Kolla först på dessa ställen vad såna här grejer brukar säljas för.
Sedan kan du bestämma dig för att spara eller sälja.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok, tack för lite tips! Det är just det som är "grejjen"... Handlar det om en spottstyver så vill man kanske hellre behålla just för "minnenas" skull. :roll:

Angående kameran så finns det vidvinkel + 50mm + 50-200 zoom + 400mm objektiv till den. Även telekonverter, en massa filter, påbyggnadsblixt, slavblixt och "digitalbaksida" (för datum). Har nog en del orginalkartonger kvar också. Finns intresse så ge ett bud och jag får fundera...
Nerre

Inlägg av Nerre »

När det gäller kameran så är det ju oftast optiken som är dyr, så kan man hitta en digitalkamera som har rätt fattning så är det ju bara att köra vidare med optiken (beroende på sensor så får man ju oftast en viss brännviddsförlängning).

Jag har en gammal Nikon F-501 hemma som jag inte använt på 15 år tror jag, men objektiven kunde jag äntligen börja återanvända när jag köpte en D70 för ett par år sen.

Scannern funkar väl, det tråkiga är väl att idag är så mycket av moduleringen digitalt och det är antagligen svårt att bygga om mottagaren så den klarar att ge ut nåt som man t.ex. kan ta in i dator och avkoda.

Jag har ingen bra koll på vad det finns för analoga sändningar idag tyvärr, men det borde ju finnas websidor för "lyssnande"...?

Googla lite på "lyssna scanner" eller nåt sånt, det verkar finnas en del sidor (jag orkade inte skumma igenom alla träffar, många sidor var sidor där man online kan lyssna på mottagningen från en scanner).
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Finns adaptrar så att man kan montera på objektiv från olika kameratillverkare på sin systemkamera. Så om du skaffar en ny systemkamera så kan det finnas möjlighet att behålla den gamla optiken. Precis som redan nämnts i tråden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_K_mount
Tydligen använder kameran K-mount.

Finns billiga adaptrar på ebay, särskilt till de spegellösa kamerorna (Olympus/Panasonic och Sony).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Rolf Zetterberg har redan postat en bra länk men du kan t.ex. lyssna på 2m och 70cm (och om det finns 23cm eller vad nu våglängden högt upp är) radioamatörer. Kolla vilka frekvenser de repeatrar som finns i din närhet har, och låt scannern söka runt på dessa, och bered dig på att höra en del snack :)

Vad gäller digital kommunikation så går det att avkoda en del med t.ex. en dator. Jag har en äldre Handic 0012 (tror jag den heter?) och med högtalaruttaget på den kopplat till line in på en dator så hör jag (åtminstone en del?) signaler på personsökarfrekveserna. Tyvärr är det skittråkiga meddelanden som skickas (om systemet inte dött, det är flera år sen jag provade), typ "nivålarm givare XYZ-123". Egentligen ska man ansluta ljudet före lågpassfilter o.s.v. men jag hade tydligen tur.

Man hör inga mobiltelefoner längre sen NMT-nätet stängdes av, och antalet trådlösa telefoner som är analoga är nog försumbart.

Jag vet inte om det finns nån aktivitet kvar på 27MHz-bandet. Jag har en fetantenn som suttet på taket på stugan, men jag satte inte upp den igen när hela masten blåst ned och jag återmonterade just masten som parabolfäste, eftersom det verkar dumt att ha nåt som sticker upp mer än nödvändigt med tanke på att varje spröt drar åt sig åska.

Det finns ett amatörradioband strax ovanför 27MHz, tror det är 28 eller möjligen 29MHz. Det kräver nog lite fetare antenner och modulationen som används kanske inte funkar med din mottagare.

Med lite tur så kan du kanske ta emot ganska många moderna signaler om du hänger på lämpligt bygge som tar emot signal från någon mellanfrekvens i scannern, förutsatt att det moderna har ungefär samma bandbredd i etern som scannern kör.

Dessutom kan scannern vara bra vid radioelektroniklabbande eftersom den åtminstone kan avgöra om det finns nån signal vid en viss frekvens och då ungefär hur stark.

Som andra redan svarat så kan det finnas kameror med samma objektivfattning som dina objektiv, eller så kan det finnas adapter.
Tyvärr verkar det vara så att äldre "intelligenta" objektiv ofta blir "korkade" med adaptrar, så knäppt nog så är det lättare att köra helmanuella objektiv än äldre "intelligenta" på en modern kamera. Jag kör vid enstaka tillfällen några gamla hederliga objektiv med M42-gänga, tillverkade i f.d. DDR, mot min moderna Canon systemkamera.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

objektiv med M42-gänga, tillverkade i f.d. DDR, mot min moderna Canon systemkamera.
vad är det för gamla DDR gluggar du använder?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är iofs extremt sällan jag använder nån av gluggarna men jag har en Meyer-Optik Görlitz 135/2.8 som jag använder nån enstaka gång, en 50mm 1,8, en 35mm 2,8 och en 29mm 2,8 som jag typ aldrig använder, och så har jag två icke-ddr-objektiv som heller nästan aldrig används, en 100-200mm zoom och en vivital 400m 5,6. Jag har dessutom en 3x-extender (Kennex, kvalitetsfabrikat :wink: ). Det lustiga är att 135'an + 3x-extendern blir såpass bra tillsammans att bilden inte blir bättre med 400mm-objektivet ensamt.

Jag skulle tro att av de tusentals bilder jag tagit totalt (varav några hundra antagligen kan klassas som "hyggliga") så är det nog bara något dussin tagna med gammelobjektiven + adapter. Det mesta tar jag med den medföljande kit-gluggen (som är av den uppdaterade canon-kit-gluggtypen, dessutom antiskakmodellen, så den ger förvånansvärt bra kvalitet för att vara en kitglugg).

Jag borde dock börja använda både 135'an och 50mm-gluggen lite mer för att leka med kortare skärpedjup.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

135/2.8:n är en fin optik, vill minnas att så är även 29:an. Kul att dessa 'gamlingar' fortfarande används.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Gamla objektiv på digitala systemkameran kan vara riktigt trevligt. Har själv ett Carl Zeiss Jena Biotar 58/2 T M42 till min Canon.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, av bilderna att döma så är optiken tillräckligt bra för att kameran ska vara gränsen för upplösningen, men 135'an verkar utmärka sig på särdeles bra bokeh (=hur ofokuserade saker ser ut).

Det tråkiga är att inte ens exponeringsautomatiken funkar vettigt med manuella objektiv, dels ligger den fel ett par bländarsteg och dessutom påverkas den av objektivets bländarinställning. Det hade gått att kompensera för i mjukvara om man hade kunnat få kameran att ställa exponeringen efter bilden som själva sensorn tar. Dessutom är mattskivan i kameran (EOS 450D) inte tänkt för objektiv med manuell fokus varpå det är rätt svårt att fokusera genom sökaren, för att få bästa fokus måste jag köra 10x-zoom-läget i live view i displayen. Det funkar bra på bilder där man har tid att ratta in allt, men inget vidare på ögonblicksbilder.

maDa: Vad har du för Canonmodell och vad för adapter har du?

jag har en "korkad" adapter, om jag fattat rätt så ska de lite dyrare "intelligenta" adaptrarna hjälpa till med fokuseringen på nåt sätt?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

MiaM: 5DmkII och med adaptor med AF-confirm. Dyr och dyr, gav 149:- på Tradera för den, och den är t.om chippad till f/2 :)

AF-confirm fungerar jätte bra på f/2-5.6 iaf., ljusmätning densamma, sedan börjar det bli lite svårt för fokusavkänningen. Men utan AF-confirm hade jag nog inte orkat använda det så mycket som jag gör, då hade man fått bytt mattskiva helt klart.

Men de känns som vi gled lite väl från tråden nu kanske, hehe
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, trevligt!

Jag borde kanske köpa en sån adapter (den jag redan har skulle inte vara helt bortkastad, den kan få bo i stugan för jag råkar ha två likadana 135/2.8-gluggar och orkar oftast bara släpa själva kameran när jag åker till/från stugan).

Hur funkar AF-confirm rent praktiskt? Gör man en halvtryckning och vrider sen fokusringen till kameran ger samma signal som den ger när ett automatiskt objektiv hittat fokuspunkten, eller?

Går det att "chippa om" en såndär själv så att den passar den glugg man har?

Jag antar att det inte finns några utläckta specar utan alla som reverse-engineerat protokollet håller tyst om vad de kommit på, eller?

Edit: jag var på "vill ha adapter bums" i samband med att jag köpte kameran så jag betalade nog nära 300:- för en "dum" adapter våren 2008...
Skriv svar