Lysrör på 12V
Lysrör på 12V
Hej!
Undrar om detta lysrör går att driva med 12VDC och vad jag i så fall behöver för att få igång det?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation
Är det lämplig reaktor och glimtändare som gäller, precis som om man kör med 230VAC? Lysröret ska sitta i en UV-box så kringelektroniken skalst inte ta allt för mycket plats.
Undrar om detta lysrör går att driva med 12VDC och vad jag i så fall behöver för att få igång det?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation
Är det lämplig reaktor och glimtändare som gäller, precis som om man kör med 230VAC? Lysröret ska sitta i en UV-box så kringelektroniken skalst inte ta allt för mycket plats.
Re: Lysrör på 12V
Du behöver en elektronisk ballast/drivdon som kan driva röret vid 12V, kika på nödbelysnigar/husvagns-båtgrejjor.
En vanlig reaktor med glimtändare funkar inte, ej heller vanliga elektroniska drivdon, då de är avsedda för just 230V växelspänning och inget annat.
En vanlig reaktor med glimtändare funkar inte, ej heller vanliga elektroniska drivdon, då de är avsedda för just 230V växelspänning och inget annat.
Har tittat lite på det men hittar bara färdiga armaturer. Känns onödigt och framför allt dyrt att i så fall köpa en sådan och plocka isär.
Klart jag förstår att det inte fungerar med samma grejer med 12V som med 230VAC. Menade mer om det behövs något extra för att köra på 12V eller om det är samma koppling som med 230. Dvs, är det en reaktor(specad för 12V) och en glimtändare som behövs eller vad finns det mer för delar i en 12V armatur? Går dessa delar i så fall att köpa lösa eller är det hel armatur som gäller?
Klart jag förstår att det inte fungerar med samma grejer med 12V som med 230VAC. Menade mer om det behövs något extra för att köra på 12V eller om det är samma koppling som med 230. Dvs, är det en reaktor(specad för 12V) och en glimtändare som behövs eller vad finns det mer för delar i en 12V armatur? Går dessa delar i så fall att köpa lösa eller är det hel armatur som gäller?
Som jag skrev, ett lysrör fungerar bara med växelspänning-230V, därför funkar de inte med 12V. Därför behövs ett elektroniskt drivdon, vilket genererar en Högfrekvent växelspänning, ju högre frekvens desto lägre spänning behövs.
Nej, tror ärligt talat inte det finns några färdiga att köpa, om så är fallet är de rätt dyra, typ tusenlappen per rör eller så.
Nej, tror ärligt talat inte det finns några färdiga att köpa, om så är fallet är de rätt dyra, typ tusenlappen per rör eller så.
Okej, så en 12V armatur innehåller en växelriktare och någon form av boost som gör om 12VDC till 230VAC som röret går på. Missförstod din sista mening lite och trodde att du syftade på att reaktorn inte fungerade med både 12 och 230 men nu hänger jag med. Knappast värt att bygga in det i en belysningslåda då. Tack för förklaringen!
vad ska du göra med lysröret ? . måste det vara ett lysrör ? du kanske kan använda UV Leds ?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
TomasL:
"Nej, tror ärligt talat inte det finns några färdiga att köpa, om så är fallet är de rätt dyra, typ tusenlappen per rör eller så."
Per rör?! Nä du, lysrör avsedda för 12V brukar kosta runt en hundring.
Jo, det finns visst att köpa. Allt behöver inte vara så omöjligt hela tiden....
sir88alex:
När det gäller armaturer så kan du kika där de säljer husvagn/båt-tillbehör. Ett litet exempel ur högen:
Lysrörsarmatur för 12V.
179 kronor.
"Nej, tror ärligt talat inte det finns några färdiga att köpa, om så är fallet är de rätt dyra, typ tusenlappen per rör eller så."
Per rör?! Nä du, lysrör avsedda för 12V brukar kosta runt en hundring.
Jo, det finns visst att köpa. Allt behöver inte vara så omöjligt hela tiden....

sir88alex:
När det gäller armaturer så kan du kika där de säljer husvagn/båt-tillbehör. Ett litet exempel ur högen:
Lysrörsarmatur för 12V.
179 kronor.
Ja, om du köper husvangs/båtbelysning kanske, men inte om du skall köpa en kommersiellt tillgängligt HF-don avsett för 12V DC.
Vilket var exakt vad jag skrev i mitt första svar.Jimmy skrev:När det gäller armaturer så kan du kika där de säljer husvagn/båt-tillbehör.
En pytterättelse: det är inte just 230V AC som behövs, utan det som behövs är dels tillräckligt hög spänning för att håla röret lysande (jämför att klart längre rör än det trådaktuella går att köra på 230V, alltså klarar sig detta med lägre spänning), för att kunna strömbegränsa med reaktor så behövs växelspänning. Däremot skulle det nog teoretiskt kunna fungera med likspänning just för att tända röret med reaktor+glimtändare, men då behöver man någon annan form av strömbegränsning...
Du kan spara några tior (men kanske få sämre kvalitet) på att shoppa en armatur på biltema. Reservation för att jag inte orkat kolla att det är rätt sorts lysrör, biltemas site är inte jättetydlig...
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Inner ... -V-251572/
Du kan spara några tior (men kanske få sämre kvalitet) på att shoppa en armatur på biltema. Reservation för att jag inte orkat kolla att det är rätt sorts lysrör, biltemas site är inte jättetydlig...
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Inner ... -V-251572/