Allmäna frågor oamp och -DC spikar
-
freddenacka
Allmäna frågor oamp och -DC spikar
Hej
jag håller på att labba med lite oampar för att lära mig och för att bygga ett försteg med justerbar bas och diskant för gamla mono skivor.
Jag har testat nu att bygga ett enkelt phono försteg med 2 switchar för att korrigera inställningarna. Om jag ändrar inställningarna till diskanten så är det inga dc spikar men om jag gör det med basen så blir det -dc på utgångarna.
Jag lyckas delvis filtera bort det med kopplingskondensatorer men undrar om det går att optimera detta på annat sätt genom att koppla på annat sätt?
Rör jag singnaldelarna kring basinställningens kondensator så blir det kraftiga dc spikar på utgångarna.
Har detta något med OFFSET VOLTAGE att göra?
Finns det några fördelar eller nakdelar att använda oampar med fyra två eller singel krets?
Till exempel opa134 opa2134 eller 4134
jag håller på att labba med lite oampar för att lära mig och för att bygga ett försteg med justerbar bas och diskant för gamla mono skivor.
Jag har testat nu att bygga ett enkelt phono försteg med 2 switchar för att korrigera inställningarna. Om jag ändrar inställningarna till diskanten så är det inga dc spikar men om jag gör det med basen så blir det -dc på utgångarna.
Jag lyckas delvis filtera bort det med kopplingskondensatorer men undrar om det går att optimera detta på annat sätt genom att koppla på annat sätt?
Rör jag singnaldelarna kring basinställningens kondensator så blir det kraftiga dc spikar på utgångarna.
Har detta något med OFFSET VOLTAGE att göra?
Finns det några fördelar eller nakdelar att använda oampar med fyra två eller singel krets?
Till exempel opa134 opa2134 eller 4134
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: Allmäna frågor oamp och -DC spikar
C30 ska filtrera bort all DC för utgångssteget ska rent teoretisk inte kunna ge någon DC mät spänningen över C30 är den hög och felpolariserad så är det fel före C30.
Mät med oscilloscop på utsignalen så det inte självsvänger, det kan ge konstiga resultat.
Protte
Mät med oscilloscop på utsignalen så det inte självsvänger, det kan ge konstiga resultat.
Protte
-
freddenacka
Kan svängningar bero på att det är långa kablar mellan switchar osv?
Vad innebär felpolariserad?
C30 har inte de optimala värdena så det kommer nog fungera fint så fort jag får tag i de rätta kopplingskondensatorerna.
Vad innebär felpolariserad?
C30 har inte de optimala värdena så det kommer nog fungera fint så fort jag får tag i de rätta kopplingskondensatorerna.
- prototypen
Om det ligger flera volt över C30 med fel polaritet (plus - minus omvänt) så kommer det att störa utgångssteget.
C30 är på intet sätt kritisk, det är basen som bestämmer värdet och 10 uF brukar sitta i andra steg, kan fungera med 1uF också.
Långa kablar är som gjorda för att orsaka självsvängning.
Protte
C30 är på intet sätt kritisk, det är basen som bestämmer värdet och 10 uF brukar sitta i andra steg, kan fungera med 1uF också.
Långa kablar är som gjorda för att orsaka självsvängning.
Protte
-
freddenacka
Vad är tanken med ett utgångssteg?
Kan man öka förstärkningen på de 2 första och skippa den delen?
Kan man öka förstärkningen på de 2 första och skippa den delen?
- prototypen
U3 både buffrar (då tål den last bättre) och förstärker signalen ca 10 ggr.
Protte
Protte
-
freddenacka
Jag har för att spara kondensatorer valt att ändra motstånden som signalen går igenom i varje inställning. Är det någon nackdel att göra så?
Alternativet är att räkna om värdena med olika kondensatorvärden på varje inställning för att kunna ha samma värde på motståndet som signalen går igenom.
Är gain samma sak som förstärkning när man talar om gånger(gr)?
Alternativet är att räkna om värdena med olika kondensatorvärden på varje inställning för att kunna ha samma värde på motståndet som signalen går igenom.
Är gain samma sak som förstärkning när man talar om gånger(gr)?
- prototypen
Vad spara kondensatorer? Det är ju 0,22 uF mest över allt.
Förstår inte vitsen med att sätta switchar isf potentiometer. Motståndsvärdena är ju inte direkt vanliga.
Gain = förstärkning, räknas i ggr eller dB.
Protte
Förstår inte vitsen med att sätta switchar isf potentiometer. Motståndsvärdena är ju inte direkt vanliga.
Gain = förstärkning, räknas i ggr eller dB.
Protte
Ja du ändrar på filtrens karaktäristik så att det inte kommer att fungera som det var tänkt från början. Du skall sträva efter att följa den instruktion som schemat ger.freddenacka skrev:Jag har för att spara kondensatorer valt att ändra motstånden som signalen går igenom i varje inställning. Är det någon nackdel att göra så?
-
freddenacka
Jag har följt dessa instruktioner för att få olika värden för olika skivmärken.
Man kan antingen kombinera 2 motstånd eller ett motstånd och kondensator.
Jag har valt motstånden för de e lättare att få tag i olika värden och sen serie eller parralell koppla.
En potentiometer skulle fungera för diskant delen men då måste jag kunna mäta vilka värden den har.
Kondensator 220 nF är alla samma men jag har valt att rita ut dem för att det lättare skall gå att se kopplingarna.
http://www.hagtech.com/equalization.html
Man kan antingen kombinera 2 motstånd eller ett motstånd och kondensator.
Jag har valt motstånden för de e lättare att få tag i olika värden och sen serie eller parralell koppla.
En potentiometer skulle fungera för diskant delen men då måste jag kunna mäta vilka värden den har.
Kondensator 220 nF är alla samma men jag har valt att rita ut dem för att det lättare skall gå att se kopplingarna.
http://www.hagtech.com/equalization.html
-
freddenacka
Påverkar C30 filtrets egenskaper?
Den var satt på 220nF från början men jag höjde det då jag förutsatte att det endast var en kopplingskondensator.
Den var satt på 220nF från början men jag höjde det då jag förutsatte att det endast var en kopplingskondensator.
Jag tror detta är ett för svårt bygge med tanke på baskunskaperna.
-
limpan4all
Lite generella tips.
Koppla aldrig såsom du har gjort i en OP-amp konstruktion.
Om man skall använda switchar i sin signalväg så skall dom parallekoppla resistorer inte välja mellan olika.
Man får aldrig hamna i läget att inget är kopplat till nästa steg, det skall helt enkelt inte gå (by design).
Det är mycket lättare att räkna på funktionen såsom du har kopplat men det kommer aldrig att funka bra, med latchup-risker mm vilket antagligen exakt vad du drabbats av.
Koppla aldrig såsom du har gjort i en OP-amp konstruktion.
Om man skall använda switchar i sin signalväg så skall dom parallekoppla resistorer inte välja mellan olika.
Man får aldrig hamna i läget att inget är kopplat till nästa steg, det skall helt enkelt inte gå (by design).
Det är mycket lättare att räkna på funktionen såsom du har kopplat men det kommer aldrig att funka bra, med latchup-risker mm vilket antagligen exakt vad du drabbats av.
-
freddenacka
Jo jag har tänkt att parralelkoppla både bas och diskantfiltret även om det fungerar som det är nu sålångt jag än testat.
Problemet när man gör parallellt är att det måste vara en 3 polsswitch för basen för att det skall gå att få till kopplingen så den inte drar bakvägen osv.
Jag funderade nu kring c30 om jag kan höja värdet från 220 nF för att få bättre dc filtrering?
Problemet när man gör parallellt är att det måste vara en 3 polsswitch för basen för att det skall gå att få till kopplingen så den inte drar bakvägen osv.
Jag funderade nu kring c30 om jag kan höja värdet från 220 nF för att få bättre dc filtrering?
-
freddenacka
JAg antar att jag får tänka om ang detta projekt. Även om jag parralelkopplar så förändras förstärkningen när jag ändrar motståndet i signalvägen?
Detta innebär att man är piskad att använda olika kondensatorer och motstånd för att få samma förstärkning i alla lägen?
Tänker jag fel?
Detta innebär att man är piskad att använda olika kondensatorer och motstånd för att få samma förstärkning i alla lägen?
Tänker jag fel?