Lågt nummer betyder inte alltid gammalt TNC system

Vet inte vad priset är ännu och kommer inte heller att fråga innan jag har som jag bedömer en seriös förfrågan. Vad gäller dig Mats N så får vi nog i alla fall vänta till dess att du vet att du vunnit budgivningen på maskinen. Nuvarande ägare har till 90% bestämt sig för att skrota maskinen där styrningen sitter. Jag tror alla utom nuvarande ägare vinner på att vänta med att fråga till dess att tanken på att skrota maskinen hunnit mogna och växa till 100%, så fråga utan att ha en riktigt serös förfrågan är inte taktiskt bra
Men tekniskt kan vi ju börja diskutera redan nu så vi har detta klart
Lite bakgrund:
Styrsystemet sitter på en 28 år gammal 20-25 ton tung horisontell flerop som uppställd tar upp ca. 60 kvadratmeter golvyta. Maskinen består av flera fristående enheter och förarbete med fundament är stort (diken för spåntransportör och kabelrännor samt upphöjd betongplatta för ett av maskinborden). Till råga på allt saknas ritningar både för uppställning och fundament
Maskinen uppgraderades 2008 av en tidigare ägare till TNC320. Denna ägare gick i konkurs och maskinen köptes av nuvarande ägare med tanke på att sättas upp för att köra större detaljer. Men tiden har gått och problemen och kostnaderna med att sätta upp maskinen har tillsammans med att man troligen behöver den tilltänkta golvytan för andra ändamål gjort att man nu börjat fundera starkt på att skrota maskinen istället och sälja ut det som är av värde på den
Analogt drivsnitt lämpligt för gamla servon och motorer
TNC320 systemet styr idag 4 axlar + en icke lägesstyrd spindel (mekanisk spindelorientering). På en maskin med lägesstyrd spindel kan man bara styra 3 axlar. På 2 av axlarna sitter motorer med Heidenhain ROD1080 pulsgivare. Pulsgivarna kan säkert följa med vid köp av styrsystemet. Dom 2 övriga axlarna (X och Y) är försedda med Heidenhain glasskalor som inte är aktuella om man inte ska bygga om en mycket stor maskin. Det är bättre att lämna dom utanför för att få ett lägre pris. TNC320 jobbar mot 1VPP signaler från pulsgivare
I övrigt så medföljer manöverpanel MB420 monterad direkt under styrsystemspanelen och en bärbar manöverdosa typ HR410
Dialog + ISO-kod (via mjukvarutangenter och/eller USB tangentbord, tangentbord medföljer ej). 300 Mb programlagring på minneskort. RS232C + Ethernet + USB. 15" TFT bildskärm