För snål eller inte!? (inväntar anbudssvar på CNC-maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa

Re: För snål eller inte!? (inväntar anbudssvar på CNC-maskin

Inlägg av persa »

Länk till info om styrsystemet http://www.scribd.com/doc/20836802/TNC-320-OEM-2008

Lågt nummer betyder inte alltid gammalt TNC system :)

Vet inte vad priset är ännu och kommer inte heller att fråga innan jag har som jag bedömer en seriös förfrågan. Vad gäller dig Mats N så får vi nog i alla fall vänta till dess att du vet att du vunnit budgivningen på maskinen. Nuvarande ägare har till 90% bestämt sig för att skrota maskinen där styrningen sitter. Jag tror alla utom nuvarande ägare vinner på att vänta med att fråga till dess att tanken på att skrota maskinen hunnit mogna och växa till 100%, så fråga utan att ha en riktigt serös förfrågan är inte taktiskt bra

Men tekniskt kan vi ju börja diskutera redan nu så vi har detta klart

Lite bakgrund:

Styrsystemet sitter på en 28 år gammal 20-25 ton tung horisontell flerop som uppställd tar upp ca. 60 kvadratmeter golvyta. Maskinen består av flera fristående enheter och förarbete med fundament är stort (diken för spåntransportör och kabelrännor samt upphöjd betongplatta för ett av maskinborden). Till råga på allt saknas ritningar både för uppställning och fundament

Maskinen uppgraderades 2008 av en tidigare ägare till TNC320. Denna ägare gick i konkurs och maskinen köptes av nuvarande ägare med tanke på att sättas upp för att köra större detaljer. Men tiden har gått och problemen och kostnaderna med att sätta upp maskinen har tillsammans med att man troligen behöver den tilltänkta golvytan för andra ändamål gjort att man nu börjat fundera starkt på att skrota maskinen istället och sälja ut det som är av värde på den

Analogt drivsnitt lämpligt för gamla servon och motorer

TNC320 systemet styr idag 4 axlar + en icke lägesstyrd spindel (mekanisk spindelorientering). På en maskin med lägesstyrd spindel kan man bara styra 3 axlar. På 2 av axlarna sitter motorer med Heidenhain ROD1080 pulsgivare. Pulsgivarna kan säkert följa med vid köp av styrsystemet. Dom 2 övriga axlarna (X och Y) är försedda med Heidenhain glasskalor som inte är aktuella om man inte ska bygga om en mycket stor maskin. Det är bättre att lämna dom utanför för att få ett lägre pris. TNC320 jobbar mot 1VPP signaler från pulsgivare

I övrigt så medföljer manöverpanel MB420 monterad direkt under styrsystemspanelen och en bärbar manöverdosa typ HR410

Dialog + ISO-kod (via mjukvarutangenter och/eller USB tangentbord, tangentbord medföljer ej). 300 Mb programlagring på minneskort. RS232C + Ethernet + USB. 15" TFT bildskärm
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Persa.
Har du uppgifter på själva maskinen också?
Senast redigerad av säter 11 mars 2012, 18:30:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

persa skrev:Länk till info om styrsystemet http://www.scribd.com/doc/20836802/TNC-320-OEM-2008

Lågt nummer betyder inte alltid gammalt TNC system :)
Det var som tusan, där ser man! :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

säter skrev:Persa.
Har du uppgifter på själv maskinen också?
Ska du bygga ut? :mrgreen:
persa

Inlägg av persa »

säter skrev:Persa.
Har du uppgifter på själva maskinen också?
Maskinen säljs inte som komplett maskin. Med hänvisning till flyttkostnader och kostnader för idrifttagning m.m. vill ingen betala mer än skrotpengar för maskinen. Nuvarande ägaren vill minimera sina förluster och säljer då metallen till skroten och plockar bort det som är modernt och av värde och säljer detta separat

Men är du spekulant på Heidenhain glasskalorna så är X-axeln 3500 mm och Y-axel skalan 1240 mm :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det som ev. är intressant för mig är servon, verktygshållare och liknande.
persa

Inlägg av persa »

Fabrikat på servon och motorer vet jag inte. Får kolla vid nästa tillfälle om jag kan. Elskåpen står fortfarande bandade och inte säkert han vill klippa upp det som ändå är stor risk ska skickas till skroten. Men vi får se vad han säger

Det följde inte med några verktygshållare när han köpte maskinen. Detta skulle köpas till om/när maskinen togs i drift
persa

Inlägg av persa »

säter skrev:Det som ev. är intressant för mig är servon, verktygshållare och liknande
Det ska enligt uppgift sitta gamla Gettys servon och motorer på maskinen. Är det något av intresse så får jag göra mig en tur och ta reda på mer
MatsN

Inlägg av MatsN »

Fick då brev idag att jag var för snål. Låg 2:a ett tag då 1:an inte var allt för snabb med inbetalning men det verkar ha kommit in i tid. Var det du Thomas?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men va fan Mats, då är det bara att fortsätta och leta. Själv väntar jag på delar för att komma vidare. Under tiden får det bli K-Hornet modd på byssen min.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Har absolut ingen panik. Har egentligen inte tid med en fräs ändå fast det är ju bra om man har en stående :wink: Vad är det för pang du ska modda?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ZKW465
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

persa skrev:Det ska enligt uppgift sitta gamla Gettys servon och motorer på maskinen. Är det något av intresse så får jag göra mig en tur och ta reda på mer
Gettys?
Är det en Cincinnati eller något annat amerikanskt fabrikat?

Har maskinen rundbord?
Storlek och fabrikat?
persa

Inlägg av persa »

Nuvarande ägare har svängt om i tankarna och nu beslutat sig för att försöka dra igång maskinen. Så vi får återkomma till ämnet om det inte går så bra som han hoppas. Går det inte bra säljer han den i delar som tidigare var tanken. Det blir nog inte heller något snabbt svar på hur det går då han inte har högre målsättning än att ha den klar för produktion i slutet på året
persa

Inlägg av persa »

Tips till alla maskinsugna Norrbottningar som bjöd för lågt på CombiMillen

http://www.ps.nu/auktion/maskiner-verkt ... ga-m-fl-2/

Sista objektet på denna auktion

En rejäl maskin med 50-kona och 1000 * 650 arbetsområde stående i Älvsbyn. Ser inte heller speciellt hög ut förutom bommen till operatörspanelen, men den borde ju kunna sänkas utan större problem
Skriv svar