Ett litet förslag, undergrupper för ARM, AVR, PIC, x86 etc
- lillahuset
- Gått bort
Ett litet förslag, undergrupper för ARM, AVR, PIC, x86 etc
Det vore trevligt med undergrupper, eller vad man vill kalla det, här. Typ ARM, AVR, PIC, x86, Z8000, 68k, Z8 etc. Och naturligtvis en grupp för ospecificerat. Då skulle man slippa se allt dravel om t ex ARM om man är intresserad av något PIC-specifikt. Och tvärtom
)

Senast redigerad av blueint 11 mars 2012, 12:47:05, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Ett litet förslag.
Anledning: var: Ett litet förslag.
Re: Ett litet förslag.
Jag är helt på motsatt linje och skulle hellre se en kategori med namnet digitalteknik. Detta eftersom man till en början inte alltid vet hur man vill implementera ett projekt. Dessutom skulle ett större projekt kunna innehålla komponenter från flera olika tillverkare. T.ex är det inte helt ovanligt att använda cpu, minne och klisterlogik från olika tillverkare. Hela världen kretsar inte runt 8-bitars mikrokontrollers bara för det verkar vanligast här på forumet.
- lillahuset
- Gått bort
Javisst, "digitalteknik" verkar vara ett utmärkt förslag. I mina ögon är det inte alls motsatt mot mitt förslag.
Det jag skulle vilja uppnå är att om man har en fundering om en specifik processor (i mitt fall nästan alltid ARM eller DSP) skulle man slippa plöja igenom alla inlägg om processorer man helst inte vill veta något om.
Kategorin "digitalteknik" tror jag skulle kunna bli riktigt trevlig.
Det jag skulle vilja uppnå är att om man har en fundering om en specifik processor (i mitt fall nästan alltid ARM eller DSP) skulle man slippa plöja igenom alla inlägg om processorer man helst inte vill veta något om.
Kategorin "digitalteknik" tror jag skulle kunna bli riktigt trevlig.
Folk får väl skärpa sig och skriva bättre rubriker - AVR / PIC etc. kan ju stå med i rubriken om man specifikt frågar om någon av dem.
Men ofta kan ju frågorna vara av allmän art (t.ex. en algoritm i C som är processoroberoende) och då kan man kanske skriva det i rubriken.
Men ofta kan ju frågorna vara av allmän art (t.ex. en algoritm i C som är processoroberoende) och då kan man kanske skriva det i rubriken.
Det är så pass låg volym just här i "Mikroprocessorer" så att det finns ingen
anledning till delning. Dessutom är många frågor/problem generella oavsett
arkitektur, i alla fall när det gäller AVR/PIC och andera 8-bitars arkitekturer.
Så jag röstar defintivt mot en delning av "Mikroprocessorer".
anledning till delning. Dessutom är många frågor/problem generella oavsett
arkitektur, i alla fall när det gäller AVR/PIC och andera 8-bitars arkitekturer.
Så jag röstar defintivt mot en delning av "Mikroprocessorer".
- lillahuset
- Gått bort
Ett problem är att när man söker tex på Cortex-M3 får man träff på allt som har med tex PIC att göra där något inlägg handlar om Cortex-M3.
Och att folk skulle skärpa sig kan du ju drömma om.
Allmän art tex (algoritm i C) -> ospecificerat, inga problem.
Även om volymen är relativt låg tycker jag att det skulle vara en STOR fördel att försöka dela upp. Hur svårt kan det vara?
Och att folk skulle skärpa sig kan du ju drömma om.
Allmän art tex (algoritm i C) -> ospecificerat, inga problem.
Även om volymen är relativt låg tycker jag att det skulle vara en STOR fördel att försöka dela upp. Hur svårt kan det vara?
- lillahuset
- Gått bort
att splitta upp saker utan att det finns ordentligt med trafik brukar alltid vara negativt.
Om det var väldigt mycket postningar hade det varit en annan sak.
Sen kan det ju vara kul och lärorikt att läsa om AVR också, även om jag tillhör PIC-kyrkan.
Om det var väldigt mycket postningar hade det varit en annan sak.
Sen kan det ju vara kul och lärorikt att läsa om AVR också, även om jag tillhör PIC-kyrkan.
- lillahuset
- Gått bort
> Ett problem är att när man söker tex på Cortex-M3 får man träff på allt som har med
> tex PIC att göra där något inlägg handlar om Cortex-M3.
Här är jag inte rikrigt med...
Om man söker efter Cortex-M3 så vill man väl ha med inlägg som handlar om Cortex-M3 !?
Och hur många trådar finns det om Cortex-M3?
Det är *11* trådar på 4 år (sedan mars 2008).
Det känns lite tunt för att läggas i en egen kategori.
> tex PIC att göra där något inlägg handlar om Cortex-M3.
Här är jag inte rikrigt med...
Om man söker efter Cortex-M3 så vill man väl ha med inlägg som handlar om Cortex-M3 !?
Och hur många trådar finns det om Cortex-M3?
Det är *11* trådar på 4 år (sedan mars 2008).
Det känns lite tunt för att läggas i en egen kategori.
Håller helt med! Det finns absolut inte den mängden trådar som skulle motivera en sådan uppdelning.
Håller också med (alltså Sodjan och övriga som röstar mot förslaget). Att dela upp i ett stort antal underkategorier är inte alls svårt, det tar admin högst en kvart-tjugo minuter. Men problemet är att när man har ett stort antal underkategorier där det per underkategori bara läggs upp någon tråd per vecka (eller ännu mer sällan) så upplevs forumet som väldigt dött, och det i sin tur kan på sikt döda forumet.
Jag har själv nästan dödat ett forum på grund av sådan uppdelning (inte ett elektronikforum dock). Delade upp det efter request från användarna, och det syntes MYCKET tydligt i statistiken inom två månader att aktiviteten avtog markant (mer än 50% tapp). Så snart jag slog ihop kategorierna igen så ökade aktiviteten rejält, till mer än det ursprungliga. Så nej, jag röstar mot.
Jag har själv nästan dödat ett forum på grund av sådan uppdelning (inte ett elektronikforum dock). Delade upp det efter request från användarna, och det syntes MYCKET tydligt i statistiken inom två månader att aktiviteten avtog markant (mer än 50% tapp). Så snart jag slog ihop kategorierna igen så ökade aktiviteten rejält, till mer än det ursprungliga. Så nej, jag röstar mot.
Jag får hålla med om att inte dela upp det hela! Många lösningar är applicerbara på många olika plattformar och då folk i gemen ändå är usla på att söka ville ett svar som en Cortex-användare hittar i PIC snabbt bli förkastat.
Det enda som egentligen skiljer de olika mikroprocessorer ifrån varandra är specifika hårdvarudetaljer.
Det enda som egentligen skiljer de olika mikroprocessorer ifrån varandra är specifika hårdvarudetaljer.
Re: Ett litet förslag, undergrupper för ARM, AVR, PIC, x86 e
Walle hann före så jag hakar på mitt stöd där. Fler kategorier är ofta en dödsdom.
Re: Ett litet förslag, undergrupper för ARM, AVR, PIC, x86 e
När jag var ny här så föreslog jag fler undergrupper. Det är bara att inse att jag hade fel. Det blir mycket livligare med färre underforum.
cnczone (ww.cnczone.com) är visserligen störst i sitt slag trots massor av underforum men jag tycker att det är ett elände att hitta där. Det blir faktiskt inte lättare att hitta var man ska skriva utan svårare, pga att forumsektionerna blir så specifika.
Det som kanske behövs, om det är svårt att hitta, är att förbättra sökfunktionerna.
cnczone (ww.cnczone.com) är visserligen störst i sitt slag trots massor av underforum men jag tycker att det är ett elände att hitta där. Det blir faktiskt inte lättare att hitta var man ska skriva utan svårare, pga att forumsektionerna blir så specifika.
Det som kanske behövs, om det är svårt att hitta, är att förbättra sökfunktionerna.