Bränslemätare diesel?
Bränslemätare diesel?
En fundering började ta form när jag hittade en flödessensor som jag hade liggande.
En bränslemätare till min gamla diesel, Skoda pickup.
Får förvisso skaffa en sensor till eftersom man får mäta både flödet till pumpen och returen tillbaks till tanken.
Det jag närmast funderar på är den mekaniska biten, man får ju inte speciellt jämt flöde i rören.
vad jag har förstått så får man bygga några utjämningsburkar så sensorerna får ett jämt och nice flöde att läsa av.
kanske någon som har byggt något liknande? Den elektroniska biten är inget större problem, mest den mekaniska delen om man säger så.
Alla tipps och tankar är välkommna.
En bränslemätare till min gamla diesel, Skoda pickup.
Får förvisso skaffa en sensor till eftersom man får mäta både flödet till pumpen och returen tillbaks till tanken.
Det jag närmast funderar på är den mekaniska biten, man får ju inte speciellt jämt flöde i rören.
vad jag har förstått så får man bygga några utjämningsburkar så sensorerna får ett jämt och nice flöde att läsa av.
kanske någon som har byggt något liknande? Den elektroniska biten är inget större problem, mest den mekaniska delen om man säger så.
Alla tipps och tankar är välkommna.
Re: Bränslemätare diesel?
Om du behöver bygga en tryckutjämnare beror helt på flödesmätarna och rotorns massa. Dom jag känner till har så låg massa på rotorn att det går bra utan men å andra sidan skulle de inte hålla till trycket i ett dieselsystem.
Jag har aldrig hört om att tryckutjämnare skulle behövas, jag har å andra sidan inte heller pillat med flödesmätning på en diesel så min brist på kännedom är nog bara brist på kännedom.
Jag har aldrig hört om att tryckutjämnare skulle behövas, jag har å andra sidan inte heller pillat med flödesmätning på en diesel så min brist på kännedom är nog bara brist på kännedom.
Re: Bränslemätare diesel?
Trycket i matarledningen och i returledningen är nog inte särskilt högt.
Re: Bränslemätare diesel?
På nåt båtforum läste jag för några år sedan om detta.
Jag vill minnas att han fick sätta någon form av utjämsningstank eller buffert eller når liknande intill flödesmätaren.
Annars blev avläsningen svår eller omöjligt på grund av ojämnt flöde med tryckstötar.
Och naturligtvis måste även returen mätas för att räkna ut skillnaden. Om returen också hade buffert minns jag ej.

Jag vill minnas att han fick sätta någon form av utjämsningstank eller buffert eller når liknande intill flödesmätaren.
Annars blev avläsningen svår eller omöjligt på grund av ojämnt flöde med tryckstötar.
Och naturligtvis måste även returen mätas för att räkna ut skillnaden. Om returen också hade buffert minns jag ej.
Re: Bränslemätare diesel?
Det beror säkert på många faktorer, speciellt antalet cylindrar. En liten segelbåtsinnombordsdiesel är kanske på 1-2cyl. Kanske fungerar det bättre på en bilmotor med fler cylindrar och jämnare sug.
Re: Bränslemätare diesel?
idé 1:
är det en makanisk gaspedal som är kopplad till pumpen?
då motsvarar pedalens mekaniska läge insprutad mängd(per varv) och multiplicerad med varvtalet
borde det bli ganska bra.
men, en e.v. vartalsbegränsare ställer dock till det...
idé 2:
sätt en liten mellanbehålllare, eller kanske bara ett T-stycke.
mellan tanken och pumpen dit du kopplar returen, då kommer flödet i röret mellan denna behållare(T-stycket) och tanken att motsvara bränsleförbrukningen.
är det en makanisk gaspedal som är kopplad till pumpen?
då motsvarar pedalens mekaniska läge insprutad mängd(per varv) och multiplicerad med varvtalet
borde det bli ganska bra.
men, en e.v. vartalsbegränsare ställer dock till det...
idé 2:
sätt en liten mellanbehålllare, eller kanske bara ett T-stycke.
mellan tanken och pumpen dit du kopplar returen, då kommer flödet i röret mellan denna behållare(T-stycket) och tanken att motsvara bränsleförbrukningen.
Re: Bränslemätare diesel?
svanted
Om idé2,
Har sett att en arbetsmaskin av ett visst märke hade först en returledning till tank, för senare modeller av samma maskin (samma motor o s v) så var returledningen kopplad till dieselfiltret (motsvarade den T-koppling du beskrev) men denna senare modell hade också en liten bränslekylare mellan returledningen från spridarna och filtret (som motsvarar T-kopplingen). Jag antar därför det kan vara bra att ha koll på bränsletempereturen om man "återför" bränslet i denna punkt, skulle tro att tanken lite fungerar som en bränslekylare.
Kanske är överdrivet att fundera på sådant, men det kan kanske ha en negativ inverkan om man har otur?
Om idé2,
Har sett att en arbetsmaskin av ett visst märke hade först en returledning till tank, för senare modeller av samma maskin (samma motor o s v) så var returledningen kopplad till dieselfiltret (motsvarade den T-koppling du beskrev) men denna senare modell hade också en liten bränslekylare mellan returledningen från spridarna och filtret (som motsvarar T-kopplingen). Jag antar därför det kan vara bra att ha koll på bränsletempereturen om man "återför" bränslet i denna punkt, skulle tro att tanken lite fungerar som en bränslekylare.
Kanske är överdrivet att fundera på sådant, men det kan kanske ha en negativ inverkan om man har otur?
Re: Bränslemätare diesel?
helt klart värt att tänka på....
då returen kanske har en del med kylning av pumpen att göra.
iofs tror jag att 2-3 meter blankt metallrör under bilen kyler ganska bra.
dessutom måste man se till att man inte får problem med luft i systemet som bara går runt,
då returen kanske har en del med kylning av pumpen att göra.
iofs tror jag att 2-3 meter blankt metallrör under bilen kyler ganska bra.
dessutom måste man se till att man inte får problem med luft i systemet som bara går runt,
Re: Bränslemätare diesel?
Kan nog vara så, den senare modellen jag beskrev i förra inlägget (den med återföring av returbränsle vid filtret), jag tror den hade någon form av automatisk luftning, någon slang från toppen av filtret till tanken (tror jag det var), vet ej hur denna luftning funkade.
Har hört talas om att någon hade fått montera extra bränslekylare på en maskin då maskinen annars "tappade ork" när den blev riktigt varm, det var i och för sig en maskin som stod still under arbetet och inte en bil som rör på sig, det blir ju lite skillnad det också.
Har hört talas om att någon hade fått montera extra bränslekylare på en maskin då maskinen annars "tappade ork" när den blev riktigt varm, det var i och för sig en maskin som stod still under arbetet och inte en bil som rör på sig, det blir ju lite skillnad det också.
Re: Bränslemätare diesel?
Den här sensorn hade jag tänkt att testa med, har en styck hemma och om den fungerar bra så
beställer jag en till.
http://www.conrad.se/FLOW-M.-FCH-M-POM- ... 41_0231810
Bild på filter med anslutningar. Tänkte sätta en flödessensor på slangen till pumpen innan filtret och testa och se om pulserna blir ok
beställer jag en till.
http://www.conrad.se/FLOW-M.-FCH-M-POM- ... 41_0231810
Bild på filter med anslutningar. Tänkte sätta en flödessensor på slangen till pumpen innan filtret och testa och se om pulserna blir ok
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.