Bildsensor till pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jeda007
Kontakt:

Bildsensor till pic

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Har en fråga vet ni om man kan använda en bilsensor typ 75-207-60 på ELFA till en Pic 16F877A?

Vad betyder seriell videosignal?

Man borde väl kunna välja bort en del bildpunkter för att göra det lite lättare!

Mvh Jeda007
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad har du tänkt att göra ?
Jag har svårt att se att man hinner göra något vettigt
med dataströmmen med en vanlig PIC...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jupp det går utmärkt med en pic, jag har använt en sån sensor, har den kvar om du vill köpa den begagnad :)

Dock får du inte ut hela bilden, endast två vektorer; en i X-led och en i Y-led

den är till för att hitta en/flera ljusa/mörka punkter, inte för att se en bild
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

just den här sensorn har en klockingång, sen har den en ingång man pulsar för att starta avläsningen. vidare har den en utgång för datan, digital, så man slipper sampla. slutligen två ytterligare signaler som säger när en ny pixel startar. på ett ungefär...

edit: hopp, där försvann någons inlägg :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Aha, så man får 256 bytes i X och 256 bytes i Y, ja ja...
Det är fortfarande en hel del data om man vill lagra det, men man skulle
väll kunna processera vektorerna "on the fly" antar jag. Sedan verkar det som om man själv (från PICen) klockar den, så hur snabbt data kommer styr man själv, eller hur ?

OK,
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jupp, man styr bitraten själv, och jag har för mig att den har sample'n'hold vilket precis som du säger gör att man kan processa bitarna on-the-fly. vidare behöver man ju inte utnyttja alla bitarna, man kan ju ta varannan eller var tredje.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Det fanns ju någon sensor som bara kollade en rad det kanske skulle fungera det med!

Det jag skulle vilja använda den till är olika saker som tex ett enkellt billigt visionsystem till fronten på en robot eller för industriändamål!
Kunna läsa av detaljer på en transportbana som du sa ljusa mörka detaljer för att kunna bestämma riktning!

Kan man inte koppla flera pic:ar tillsammans för att öka hastigheten?

Finns det någon som har gjort ett visionsystem av tex webbkamera?

mvh Jeda007
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

dsPIC kanske är snabbare?

Om du bara ska läsa en rad (vilket jag skulle), så fungerar den med en rad bäst :) Jag har testat båda :P Dock är utgången analog på den.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När det gäller hastighet så är det enklaste att köra en PIC18 istället för en PIC16. Dubbla frekvensen (20->40 Mhz) samt effektivare instruktioner och arkitektur gör det hela 2-4 gånger snabbare beroende på vad man gör.

dsPIC (eller de nya PIC24 serien, i princip en 16-bitars dsPIC utan DSP delen, se www.microchip.com/16bit ) är naturligtsvis ennu snabbare, men lite bökigare när det gäller support i programmerare o.s.v.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Har en 18F442 och en 18F452 men inte satt dom i drift, det föll sig så illa att jag inte hittar någon kristall på 40Mhz förPic processorer!
Jag kanske är otroligt klantig men det blir en del köpt som inte kommer i drift pga inkompetens!!!

Vet du något elfa nummer på det?

Mvh jens
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

PIC18 kan INTE köras med en 40 Mhz kristall !

Detta är helt kristall-klart (! :-) ) om man läser dokumentationen, du menar väll inte att du inte har gjort det ?

För att köra en PIC18 i 40 Mhz skall du ha en 10 Mhz kristall.
Se "kristaller" en bit ner på denna sida : http://www.jescab.se/Prod_PIC.html

Annars är 18F442 och 18F452 trevliga processorer, beprövade och stabila.
Även 18F242/252 (i princip samma men i 28-pin kapsel) är trevliga...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Ska man syssla med signalbehandling så är det som att försöka såga med en morakniv om man använder en PIC/AVR eller annan "långsam" 8-bitare.
Skulle snarare rekommendera nån form av ARM-processor, t.ex. Atmel SAM7 eller Analog Devices ADUC 7000-serie.
Nästan lika enkla att programmera om man håller sig på samma nivå som man brukar med 8-bitare. Fördelen är att man kan hantera 4-bytes samtidigt, har 60-80 MIPS och oftast kan sampla i ok upplösning upp till nån MHz.
Kostar inte så fasligt mycket mer heller.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*host*

Jag skall inte vara sån, men... Just denna sensor ger tämligen lite data och fungerar utmärkt att köra med Pic16 serien, man hinner faktist med lite signalbehandling också så att man ut kan få data var en ljuspunkt befinner sig. Det är en väldigt rolig sensor på det viset. Lätt att interfaca och ger lite data ifrån sig. OM någon har lite bra kod för kombinationen pic16xxx och denna sensor så tar jag gärna emot det för att se om det finns smartare sätt att använda sensorn, tror inte att min kod är så optimal, men fungerar iofs...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nu är det kanske inte priset/processor som är avgörande, utan prylarna runtikring som blir "dubbel". Plus tiden (hur man nu värderar den) att läsa in sig på en ny arkitektur. Dock, jag ser inte att just denna sensor är så värst avancerad (efter att jag "klykade" hur den fungerar)...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, sant. Men är som jag som fortfarande sneglar lite misstänksamt på 18serien trots att alla säger att den är bättre så.... Är man glad att det gick köra på 16f877.

Jag körde en av PWM-utgångarna som klocka till sensorn, satte skiftregister till seriella datat och klockade in x och y paralellet. Slöseri på pinnar kanske, men spar på antalet beräkningar och vad gör det att 18 pinnar går åt till sensorn? Finns inte så mycket luft att up hinner med så mycket annat ändå.... ;)
Skriv svar