Vanson SMP-2A Trasig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrik79

Vanson SMP-2A Trasig?

Inlägg av Fredrik79 »

Tjenare. Köpte en sådan här http://www.beststuff.co.uk/store/Vanson ... ulator.htm ("switching mode regulated power supply") på Clas Ohlson för några år sedan.

Den är ställbar från 3 till 13.8v, strax över 2A ström.

Problemet med den är att den är otroligt opålitlig, mitt senaste bygge fick logikkretsarna tokspel i när jag använde den för att mata strömmen till dem. Även ett intressant fenomen när jag använde den som strömförsörjning till en effektpedal till gitarr så fick man rätt obehagliga stötar av strängarna då och då, så något knas verkar det vara.

Har försökt mäta spänningen med multimeter, men verkar inte som den hinner med att se några konstigheter i spänning. ligger stabilt på 5 v. Någon ide att lägga tid på den här alls? eller borde jag förpassa den till Sopru... jag menar kommunens återvinningsstation? ;)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vanson SMP-2A Trasig?

Inlägg av Klas-Kenny »

Om logikkretsarna fick spel låter det som att den har högt ripple på utgången.
Du har inget oscilloskop du kan kolla på spänningen med?

Om det är så så skulle det kunna avhjälpas genom att filtrera med ett enkelt LC-filter.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Nej, har tyvärr ingen tillgång till oscilloskop just nu. :/
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Suttit med multimetern inkopplad en stund igen, ser fortfarande inget. dock, belastar jag den på något sätt så blir det ett högfrekvent ljud från den. hmm. får nog bli tippen.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag hade en Wanson spänningsdel på jobbet en gång som skulle driva en liten 3,3 V D-förstärkare vars maxspänning var ca 5V. Jag kunde inte förstå varför förstärkarkretsen vid ett flertal gånger bara gick sönder helt utan anledning till jag bytte till ett annat aggregat. Sedan har jag undvikit det märket.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Jo, de är nog billigt skräp. :P

Blev precis klar med min nya strömförsörjning, hade en 12v adapter 1000mA liggande, så slängde ihop en Regulatorkrets med en lm317, stabilt 5.01v ut och helt plötsligt beter sig mina byggen som de ska igen. ^^
Skriv svar