Hej igen!
Nu har jag fått tag på en kommunikationsradio från Zodiac. Jag har ett litet problem med antennen. Jag har inget att koppla antennen till eftersom den är avskuren (Den var det när jag skaffade den) och jag kan inte lyssna.
Obs! Jag har inte tänkt att sända eftersom det finns absolut ingen ide att sända eftersom frekvensen den sänder på är mellan 24 MHz och 27 MHz.
Så då undrar jag, finns det något sätt att bygga en enkel antenn på 50 ohm?
Den enklaste är halvvågsdipolen, som består av två trådar. Den ena kopplas till skärmen på koaxialkabeln, den andra till mittenledaren.
Totala längden på antennen blir ((300/25.5)*0,95)/2 = 5.58 meter.
Dvs du behöver två trådar som båda är 2.79m långa.
(Där 25.5 är frekvensen, 25.5 är mitten av 24 och 27, 0,95 korrigerar svaret och /2 kommer från att vi vill ha en halvvågsdipol).
Teoretiska impedansen för en dipol är 73 ohm, så det går bra att mata den med koaxialkabel.
Av egen erfarenhet kan jag säga att dipolen blir längre än teoretiska måttet ju högre den placeras (dock inte många centimeter).
Inte den minsta antennen men fullt fungerande är den. På 10 meter (29MHz, radioamatörfrekvens) har jag talat med en radioamatör från Kanarieöarna. Och bra gick QSOt. Då var antennen en dipol.
Om du berättar var du vill använda din antenn (portabelt, mobilt, ha den till en stationär station osv.) så är det lättare för oss att tipsa dig om en lämplig...
Det är en beggad Zodiac Contact 24, enkel att använda tycker jag.
Jag tror det är en kommunikationsradio som är stantionär. Jag kan kanske skicka upp en bild på antennsladden.
1. Trippelposta inte (dubbelposta inte äns)! Använd istället redigeraknappen och mata in dina ändringar om någon annan inte svarat före.
2. Ha gärna något annat format för bilden än bmp. JPEG, GIF och PNG är alla bättre.
3. http://nappe/ fungerar max i ditt LAN, det är ingen giltlig adress på internet. Du måste antingen ha en webserver eller ladda upp bilden någonstans.
Jag tror det också, har kollat på sladden lite. Det verkar vara någon tjockare typ av koaxialkabel. Själva signalpinnen i mitten är kring 2 eller 3 mm tjock. Jag har också böjt till lite metalltråd fast det blir ingen bra mottagning. Provade också att koppla antennen till den yttre kabeln och till den inre kabeln, men resultatet var uselt, ingen mottagning alls. Vad har jag gjort för fel?