Jag behöver en blåtandskrets som talar om för min android-mobil att den finns när den får ström. Jag har märkt att mina två headsets gör det, men inte någon bluetooth-USB-dongle till PC eller någon mobiltelefon.
När mina headsets sätts på (eller stängs av) så skickar de ACL-paket (Asynchronos Connectionless Link) som man utan märkbar belastning ständigt kan lyssna på i en android-app. Det tar bara 4 sekunder från power-up tills mobilen får headsettets unika id. Alternativet är att app:en förlamar mobilen genom att sätta igång en 12:sekunders mycket resurskrävande "discovery"-process för att söka synliga blåtänder inom räckvidd.
PC-donglar gör ingenting alls när de får bara ström (i en 220v-USB-laddare). De verkar kräva PC-drivrutiner för att aktiveras, och även då skickas inget ACL. Enda sättet jag vet för en mobil att tala om för en annan mobil att den finns, är att en av dem startar den förlamande discovery-processen. På/av med aktiverad blåtand sänder inga ACL-paket, inte som kan fångas av min android-kod i alla fall.
Vilken blåtandskrets skickar ACL-paket bara den får ström? Nån som har erfarenhet av blåtandskretsar som kan rekommendera en? Jag är inte alls intresserad av nån dataöverföring, utan bara ACL-paket som talar om att en blåtand sätts på eller stängs av.
Jag har pillat isär ena headsettet, MW600, för att se om jag skulle kunna styra den med ström på/av. Men dels är dess strömbrytare en ytmonterad mekanisk microswitch som jag rent pillringsmässigt inte klarar av att ersätta med nånting som jag kan styra med ström av/på. Dels har den ett laddningsbart batteri som ju gör att den inte stänger av när strömmen in bryts, och den startar inte utan att det sitter i, ens om det ersätts med en ledare mellan polerna eller med en egen strömkälla (men det kanske ska gå om jag pular bättre?). Jag tror det är enklare att köpa en renodlad blåtandskrets om jag vet att den med avseende på ACL fungerar som ett headset snarare än som en pc-usb-dongle.