Komparatorer och speciellt LM339

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
snirklad

Komparatorer och speciellt LM339

Inlägg av snirklad »

Jag har kollat lite på en sida (http://www.solarbotics.net/library/circ ... t_qlf.html) där man återfinner följande krets:
Bild

Nu försöker jag, förtvivlat :cry:, förstå vad som händer när strömmen är på.

Det jag mest funderar över är om komparatorn LM339 leder olika "stark" ström till tillhörande LED beroende på resultat av de frekvenser som jämförs, eller är det mer frågan om av/på?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Komparatorer fungerar alltid som "av eller på", och har inga mellanlägen. När (-)-ingången har högre spänning än (+)-ingången kommer komparatorn i din koppling att ge låg signal ut (jord), och när (+)-ingången är större än (-)-ingången ges postitiv signal ut (3-9V).
snirklad

Inlägg av snirklad »

Tack så hemskt mycket för den informationen Schnegelwerfer. :)

Men hur kan kretsen då öka/minska intensiteten succesivt och långsamt på LED ljusstyrkan om komparatorn bara fungerar som "av eller på"?

Det står ju att det skall bli ett pulserande ljus och inte ett blinkande, men "av och på" borde väl ge upphov till ett blinkande?

Som jag tänker borde ett oscillerande snarare avgöra hur ofta det lyser än hur mycket det lyser, för det är så jag läst att man ökar batteritiden i LED ficklampor o dyligt. Vad är det jag missar? :oops:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag blev faktiskt imponerad av kretsen du länkade till. I sin enkelhet är den faktiskt genialisk, men trots det inte helt lätt att förklara.

En av inverterarna 74HC14 fungerar som oscillator med hög frekvens, samtidigt som de övriga fungerar som oscillatorer med låg frekvens. Dessa oscillatorer ger ut en sågtandsvåg med olika stigtider.

När dessa sågtandsvågor matas in i komparatorn fås en pulsviddsmodulerad signal ut, som gör att lysdioderna verkar fade:as.
snirklad

Inlägg av snirklad »

Det fanns en bild på det dära om hur det blev en pulsviddsmodulerad signal:
Bild

Jag tror jag förstår det dära om varför det blir en pulsviddsmodulerad signal, och att komparatorns "av och på" ger signalen en "square wave" form.

Det som jag inte förstår är hur en sådan signal ändrar ljusstyrkan på LED:en. Varför blir det inte bara ett blinkande?

Om man t.ex. drviver en motor (http://www.cpemma.co.uk/pwm.html) så kan jag förstå att hastigheten minskar, men då handlar det väl om att den helt enkelt inte får någon ström en viss del av tiden, men då ändå snurrar p.g.a. sitt moment. Tror jag i alla fall... :? hihi... :D

Jag misstänker att det är något väldigt grundläggande som jag inte förstår och att det handlar om signalen och hur en LED fungerar. Vad kan det vara som jag missförstår:?:

EDIT: Jag surfade vidare och hittade följande som jag tror kan vara intressant för alla andra som är lika super okunniga som jag är: http://www.iguanalabs.com/pwm.htm. Här får man svar på varför det inte blir ett blinkande. Jag vågar mig dock inte på att sammanfatta varför. Kanske vågar göra ett försök lite senare när jag idislat kunskapen ett tag.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det _blir_ ett blinkande. Bara att det går så fort att ögat inte kan uppfatta det och istället ser det som olika intensitet.
snirklad

Inlägg av snirklad »

EDIT: Tog bort citeringen och har nu läst reglerna :oops: :wink:

O-nej, jag som trodde jag hade förstått det ända tills att jag läste ditt inlägg vfr. :cry:

Jag trodde att det blev ett blinkande, men att blinkandet var så snabbt så att man inte såg det - samtidigt som att den strömmen som åkte genom LED:en p.g.a. den höga frekvensen inte han byggas upp tillräckligt för att får LED:en att lysa med hög intensitet. Men det stämmer alltså inte? :o
Senast redigerad av snirklad 13 oktober 2005, 16:43:39, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: en av de få regler vi har här säger att man inte ska citera från inlägget strax innan.
2: Det blinkar! Grejen är att LED'n blinkar så förbaskat snabbt att du ser det som ett stadigt ljus. En LED ska inte "bygga upp" ljuset, den lyser direkt den får ström! Om du alltså slår på en LED med en kort puls i fast takt, säg 100Hz eller mer kommer den LED för ditt öga att se ut som om att den lyser en viss mängd. Gör pulsen bredare och LED'n lyser kraftigare för ditt öga, gör den smalare och den lyser mindre.

I själva verket blinkar den "langa" eller "korta" blink men du ser inte de enstaka blink då ögat är trögt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...då ögat är trögt.

Hm, säker på det ?
Det är inte det som ögat är kopplat till som är trögt ?
snirklad

Inlägg av snirklad »

Tack för förklaringen om hur LED fungerar. Suveränt att få det i inbankat, för jag hade väldigt svårt att förstå det!

Nu har jag läst reglerna och städat upp lite grand efter mig i andra trådar också. Så få regler och jag hade inte idats läsa dom alltså... ujuj. :roll:
snirklad

Inlägg av snirklad »

Detta blir lite off-topic:

Jag sitter och letar efter kondensatorer till mitt bygge av kretsen som finns som bild högst upp i tråden. Jag har kollat runt lite på nätet och försökt förstå vad som är skillnaden på radiell och axiell kondensator och ifall det kommer att ha en betydelse för just denna krets.

Jag har inte hittat någon beskrivning som jag förstår. Kan någon hjälpa mig :?:
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Axiell:
Bild

Radiell:
Bild

enkelt va? :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Hmm. lurig krets :). Jag tror det ligger till såhär dock:

75hc14 är en scmitttriggad inverterare. I detta fall används dessa som oscillatorer. Om ingången är låg från början, kommer utgången att vara hög. Då stiger ingången långsamt (då kondensatorn laddas genom motståndet) tills den blir hög, då faller utgånen och ingången går långsamt ner igen. Så fortsätter det.

Frekvensen är proportionell mot 1/RC.

Inverteraren längst ner är den som kommer att ha högst frekvens (lägst 1/RC). Den (långsamt stigande och fallande signalen på ingångsbenet, ej fyrkantsvågen från utbenet) kopplas in på alla + ben på comparatorerna.
Nu har alla + ben en Triangellinkande våg på sina ingångar.

Kolla nu på en av comparatorerna. Tänk dig att spänningen på minusbenet är 0. Då kommer komparatorn aldrig att dra ström genom dioden.
Om du nu gradvis höjer spänningen på - benet så kommer du tillslut att få små pulser då -benet har högre spänning än + benet. Höjer du spänningen mer får du bredare pulser och som sagts tidigare ser lysdioden ut att lysa starkare då.

Alltså: Spänningen på - benet avgör hur starkt lysdioden lyser.

De andra oscillatorerna är så långsamma (Stort 1/RC) att de i sammahanget nästan kan betraktas som DC. Allt eftersom de höjs å sänks kommer intensiteten på dioden att höjas å sänkas (då den enligt tidigare resonemang höjs å sänks med spänningen på - benet.). Denna höjning å sänking är då så långsam att ögat HINNER uppfatta det, till skillnad från den snabba oscillatorns svängningar.
Hur snabbt du vill fada dioderna ställer du alltså genom att ändra R och C på respektive oscillator. Större värden = långsammare fadning
snirklad

Inlägg av snirklad »

Det här är det första krets som jag försökt förstå mig på någon gång, så det var helt fantastiskt schyst att ni alla ville hjälpa mig! Tack så hemskt mycket för alla förklaringar! 8) Nu tror jag att jag förstår hur det hela hänger ihop!

Radiell och axiell... hehe... inte så svårt att se! Tack för bilderna! :)
snirklad

Inlägg av snirklad »

Då har det kommit till att jag skall beställa komponenten LM339. Jag har hittat LM339N på trimlog (1st/5,69), men den har som sagt ett 'N' på slutet.

Jag har kollat runt på nätet efter data sheets och sådant, men jag har inte blivit något klokare på det.

Kan LM339N fungera?

EDIT: Elfa verkar tycka att det handlar om samma komponent? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=219310.htm
Skriv svar