Reflow-ugn, nu påbörjat. Och Bilder
-
Re: Reflow-ugn, nu påbörjat. Och Bilder
Ah ok. Ja lampa är inte så dumt, jag funderade på om jag skulle sätta en lampa i serie med mina värme-element eftersom jag har 2st på 50V 300W i serie, och om jag sätter en 300W halogenlampa tänkt för 100V så borde jag ju hamna runt 900W i totaleffekt, samt slita lite mindre på värmeelementen. Vad tror ni?
Några helt andra genrella frågor om reflow:
Ni som gjort detta, var och vad köper ni för tenn-pasta? Jag hittade en liten spruta med 10gram från Farnell som jag köpt för experiment, men den är ju löjligt dyr.
Hur har det gått att applicera? funkar det med en fin spruta för mindre projekt? jag har sett att man använder laserskurna stensiler i genomskinlig plast samt en spackel, var kan man få stensiler utskurna i Sverige?
Vad tror ni om detta för att skära ut stensiler? http://www.alibaba.com/product-gs/22861 ... _size.html
Står inget om upplösning, så svårt att veta om det räcker.
Några helt andra genrella frågor om reflow:
Ni som gjort detta, var och vad köper ni för tenn-pasta? Jag hittade en liten spruta med 10gram från Farnell som jag köpt för experiment, men den är ju löjligt dyr.
Hur har det gått att applicera? funkar det med en fin spruta för mindre projekt? jag har sett att man använder laserskurna stensiler i genomskinlig plast samt en spackel, var kan man få stensiler utskurna i Sverige?
Vad tror ni om detta för att skära ut stensiler? http://www.alibaba.com/product-gs/22861 ... _size.html
Står inget om upplösning, så svårt att veta om det räcker.
Jag har använt smtstencil.co.uk ett par gånger. Funkar bra, hyffsat pris och leverans inom några dagar. Självklart inte jämförbart med 'riktiga' stenciler i plåt - på gott och ont...
-
aha ok, vad är problemen som du ser det? är stensilerna för tunna?
Nja, de lär ju inte ha samma hållbarhet som riktiga stenciler i rostfritt stål men för hemmabruk, prototyper och små serier så fungerar de säkert. Det finns ett par olika tjocklekar att välja på, har jag för mig.
Dessutom, vill jag minnas att Jesse, som provat dem konstaterade att de inte var formstabila.
-
Ah ok. För prototyper och så, är det värt att försöka applicera med bara en spruta eller är det för svårt att få lagom mängd?
Riktiga stenciler brukar inte bli så dyrt.
Cogra Utvecklarstencil - 600 kr. riktiga laserskurna stålstenciler.
Plaststenciler, efter vad jag har förstått, är inte ens bra för prototypning om man kör typ 0,5mm pitch eller mindre.
Annars, vid prototypning och över 0,5 pitch funkar det med tunt lödtenn och handlödning.
Lämpligt är att man vid de mindre pitcherna har nån form av fixering med justering, typ den pastaprinter jag byggt, http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=52878
Cogra Utvecklarstencil - 600 kr. riktiga laserskurna stålstenciler.
Plaststenciler, efter vad jag har förstått, är inte ens bra för prototypning om man kör typ 0,5mm pitch eller mindre.
Annars, vid prototypning och över 0,5 pitch funkar det med tunt lödtenn och handlödning.
Lämpligt är att man vid de mindre pitcherna har nån form av fixering med justering, typ den pastaprinter jag byggt, http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=52878
Jag har använt en av mina filmer 5-6ggr och den är fortfarande som ny, hur den är efter 50-60ggr vet jag inte men, som sagt, de är inte avsedda för större serier. Jag gjorde en enkel fixtur av MDF och FR4-laminat:
Den andra filmen jag har är för ett kort med en W5100 som är 0.4mm pitch. Jag har bara gjort ett kort med den filmen och det funkade men enligt Andy på smtstencils så är 0.4mm var precis på gränsen till vad hans laser klarade så det är nog gränsfall. Men, återigen, för prototyper - inga problem enligt min erfarenhet.
PCBWing gör också stenciler i rostfritt till OK pris men jag har inte testat dom. Levereras i aluminiumram, $70 för en 300*400mm ram, laserskuren, 2 dagars ledtid men sen tillkommer ju tiden och kostnaden för frakten.
Det funkar helt OK för kortet i fråga men där är inget finepitch.Den andra filmen jag har är för ett kort med en W5100 som är 0.4mm pitch. Jag har bara gjort ett kort med den filmen och det funkade men enligt Andy på smtstencils så är 0.4mm var precis på gränsen till vad hans laser klarade så det är nog gränsfall. Men, återigen, för prototyper - inga problem enligt min erfarenhet.
PCBWing gör också stenciler i rostfritt till OK pris men jag har inte testat dom. Levereras i aluminiumram, $70 för en 300*400mm ram, laserskuren, 2 dagars ledtid men sen tillkommer ju tiden och kostnaden för frakten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Hej Tomas,
Jag hittade precis den här tråden.
Hur går det med ugnen? Är du nöjd med den? Använder du den?
Har du mätt temperaturkurvor, hur fort den kan värmas etc? Blir det bra och jämn temperaturfördelning på korten?
Funderar på om jag ska göra något liknande, och om det är en bra ugn.
/Erland
Jag hittade precis den här tråden.
Hur går det med ugnen? Är du nöjd med den? Använder du den?
Har du mätt temperaturkurvor, hur fort den kan värmas etc? Blir det bra och jämn temperaturfördelning på korten?
Funderar på om jag ska göra något liknande, och om det är en bra ugn.
/Erland
Använt den till 6 kort, köpte en begagnad riktig ugn i stället, med 8 zoner, 5 övre och 3 nedre.
Dock den vi byggde funkade rätt bra, trots allt.
Dock den vi byggde funkade rätt bra, trots allt.
En sådan här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.