Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av perra_e »

Jag köpte en FogBuster kopia.
Det är nog inte lika bra som flood kylning men avsevärt mycket bättre än ingen kylning alls. Jag är klart nöjd med min.
Jag kör vanlig skärvätska utblandat med vatten i min.

Min byggtråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=59
Agwan

Inlägg av Agwan »

Mmm, FogBuster-kopian kanske är ett riktigt bra alternativ. Tror ni att det är något problem att jag har en oljekompressor? Den är gjord för tryckluftsverktyg, så den sprutar ut en liten liten mängd olja hela tiden. Ni kan säkert teorin runt det bättre än jag.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har gjort lite ytterligare tester med alu-fräsning. Samma detalj som jag testade med för någon månad sedan, men nu med nya spindelmotorn.

Körde 1500mm/min feed, 6000varv/min på spindeln, 25% ingrepp och 1mm djup först när jag körde insidan av lådan. Men jag kände att det skulle gå att köra lite hårdare. Så utsidan körde jag 2000mm/min, 8000varv/min, 50% ingrepp och 2mm djup. Det gick lika fint det.

Resultatet ser ni nedan. Jag har lagt till den gamla fräsningen under som jämförelse. Något jag noterade var att när jag körde 100% ingrepp så blev bottenytan finare än med 25% eller 50%. 100% ingrepp kördes lite när jag planade i början då den gick in i materialet från sidan. Utan på sidorna är jag helt nöjd med, känner inte att jag kan förvänta mig finare än sådär. Men botten är som ni kan se fortfarande inte super.

Lyckades även borra sex strycken 2.1mm hål som skall gängas till M2.5. Centrummarkerade först med en dubbhålsborr från Jula. Var ingen bra idé eftersom den kastar och skär dåligt. Jag behöver skaffa en riktig centrumborr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Såhär blir det med elektroniken installerad och ikopplad. Sedan senast har jag bearbetat klart alla sidorna. 6-sidig operation på denna. Men tre av sidorna var bara borrning.

På kretskortet inuti sitter fyra lysdioder vars ljus jag leder ut via optisk fiber. Två av dem lyser på bilden som ni kan se. 1.1mm hål för fibern. Men det gick förvånansvärt bra att borra med så pass tunn borr. Jag hade räknat med att bryta av minst en, men allt flöt på finfint. Körde 5 tiondelars peck och matade med 40 mm/min nedåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Väldigt snyggt!
Jag kör mest frontpaneler och smådelar med min maskin, inget avancerat än faktiskt. Körde ut 32 st hexagoner 2-5-12cm i mässing här om dagen. Vidrigt material! :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Håller med föregående, grymt snyggt!! :bravo:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Märkligt att du får vibrationer på planfräsningen.
Valsfräsningen ser ju fin ut, och det är den som brukar vara största problemet.

För nog är det väl vibrationer man ser?
Eller är det bara "dålig" yta?
Senast redigerad av säter 5 mars 2012, 16:06:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det kanske så att Z inte är riktigt i våg/lod mot X/Y?

Kapslingen ser ju riktigt fin ut exteriört.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tackar tackar!

Nä, det kan nog vara så att spindelmotorn står rätt så fel i Y-led. Nog inte lika mycket i X-led (hoppas jag för det är svårt att justera). Men jag har ingen sån arm att sätta i spindelmotorn som man sätter klockan på så att man kan mäta upp.

Men med tanke på att när jag borrar och gör centrummarkering först och sedan borrar så verkar centrummarkeringen bli förskjuten i Y-led, så har jag nog en sned spindelmotor. Snett blir det eftersom centrumborren monteras direkt i konan, medan borren sätts i en chuck som sätts i konan. Diffar en decimeter mellan dem i avstånd från spindeln i Z-led, så ett litet vinkelfel ger positionsfel i Y på en lång sträcka. Hmm, gick det där att hänga med på vad jag menar?

Jag funderar på att sätta upp hörnfräsen (50mm diameter) och köra i något lättfräst material. Så ser man om två intilliggande skär diffar mycket i höjdled.

Ser ingen större anledning att upplinjera maskinen som fasen, eftersom att så länge jag inte har en bordsskriva som stagar upp hela bordskonstruktionen så hänger ändå hela bordet ganska så mycket. Flera tiondelar säkert på 1.5 meter. Iofs så följer ju X-rörelsen med i den böjningen. Mina skruvar behöver upplinjeras också, de sitter inte helt rakt vilket gör att jag har en vajande gång på iaf X och Y-rörelserna. Ca 10 µm mellan topp och dal om jag mäter sidorna med klocka på en fräst bit.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hur stor är lådan? Är det M2,5 på bilden så är den ganska liten!
Är det en mediaspelare av något slag?
Gör en ny frontpanel i lite tjockare material och försänk hålen för skruvarna så de är jäms med materialet, ännu snyggare!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det hade varit intressant med en film när du fräser.
Då kanske man kan få en uppfattning om vad som är problemet.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Den är ca 90x53x20 och det är en kamera. Frontpanelen är gjord av tungsten, är trådgnistad och väger sjukt mycket redan som 1mm tjock. Nu har jag aldrig provat att bearbeta tungsten, men jag har fått för mig att man inte så lätt gör försänkningar i det. Jag har lyckats tappa en skiva i golvet och den splittrades nästan som glas. Sedan så är hålen för skruvarna lite glappa för att man skall kunna justera fönstret där ovanpå så att det stämmer med bildsensorn. Men du har rätt angående att den skulle bli mycket snyggare. Jag har funderat på om jag inte skall använda en skruv med låg skalle iaf. Men just att det är M2.5 gör att verktyget blir lite ovanligt om man har låg skalle på den. Som det är nu så har alla skruvar på den 2mm sexkant till verktyg, vilket i sig är väldigt praktiskt. M2.5 för locket och kortet inuti, och för serviceluckan på undersidan så är det försänkt M3.

Här är när jag kör inuti med 1500mm/min feed, 6000varv/min på spindeln, 25% ingrepp och 1mm djup. Men ljudet är ungefär det samma. http://www.youtube.com/watch?v=fsL3SHvO ... 5yeER5NBFy Det låter inte direkt illa. Eller? Värt att notera är att ytterkonturen är fräst i bågar, så de cirkelsektorer som ni ser på bilden en bit ovan på den delen av stocken som sitter kvar är från de bågformade fräsningarna. Men med svängningar då.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tungsten! Fyller det någon teknisk funktion eller är det bara häftigt med udda material? Det ÄR häftigt med udda material! :)
Vad kostar det?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det måste vara hårdmetall han menar. :humm:
Volfram är knappast skört som glas.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Hårdmetall (tungsten), bearbetar man ganska enkelt med CBN (Amborite).
Fungerar på samma sätt som härdat,skärstålet glödgar upp ytan och materialet blir
mjukt som en gurka påstår jag :wink:
Skriv svar