Hjälp med tips på bra batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Hjälp med tips på bra batterier

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Har en fråga till någon som kan lite om batterier.

Har en Logitech MX-datormus. Underbar komfort och precision samt ergonimiskt att använda. Tyvärr har den den nackdelen att den suger i sig batteri som om den hade betalt för det. Ca en veckas batteritid med mitt användande, skriver mycket och ritar samt redigerar en hel del så den används rejält. Stänger också av den om nätterna för att spara batteri.
(Drar mycket pga en stark laser, fungerar på alla ytor som speglar, glasrutor, lakanet i sängen, byxorna, osv osv, överallt, alla knappar, olika upplösningar valbara på musen osv osv... )

Det batteriet som följde med och sitter i just nu är väl inte det av bästa kvalitet varför jag nu söker ett par stycken som kanske är bättre. Nu sitter det ett(1) styck 1800 mAh AA (R6) batteri i, ger som sagt en batteritid på ca 1 vecka! (laddas med nätadapter eller usb-uttag direkt i musen. Behöver alltså inte ta ut batteriet ur musen för att ladda det)

Någon som har förslag på ett paket 2 eller 4 st AA (R6) med hög kapacitet, riktig kapacitet och inte överspecificerat extrem kapacitet stämplat på batteiret. Mig veterligen GP's batterier bort direkt, eller har de ändrat sig till bättre, samt de flesta av kjell o co, teknikmagasinets batterier bort direkt?

Förslag??
labmaster

Re: Hjälp med tips på bra batterier

Inlägg av labmaster »

Ladda det batteri du redan har oftare. Du kan exempelvis ladda musen varje natt, det gör jag dock inte bägge varje natt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja det gör jag redan, laddar det på natten och är samtidigt exakt det som är problemet... det är ändå lite drygt att ladda det så ofta. Känns som om med ett bra batteri, av bra kvalitet, så kanske det kan räcka två veckor. Vilket gör sååå mycket för det praktiska användandet. Illa nog att ladda telefonen varje natt...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sayno Eneloop, helt klart, mina favoritbatterier när det gäller NiMH :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tackar, ska kolla dessa!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kapacitetsmässigt så kan man inte förvänta sig några underverk när det gäller R6 NiMh-batterier då dessa ligger nära designtopp som de är nu - batteriet som medföljer (av enerloop-typ) har ungefär samma kapacitet som alternativen - och laddas det ur på en vecka så är knappast självurladdningen ett problem utan beror på att musen helt enkelt dricker ström vid användandet.

själv har jag en logitec G700 som jag verkligen gillar, framförallt för att mushjulet går att frikoppla så att den snurrar fritt ganska länge - mycket bra när man skall bläddra pdf-filer mm. och man stoppar rotationen med fingret just där det är intressant om visaren hänger med och inte buffrar för mycket scrollning.

(den tekniken lärde jag mig en gång när jag caddade kretskort och hade en helt suverän trackball som kunde snurra länge fritt och samtidigt var lätt (kulan ihålig, knuff, stopp, knuff, stopp och man kunde träffa på en pixel när oavsett riktning och sträcka på en 1280 pixel bred-skärm efter ett tag ;-) ) - ångrar bittert att jag inte stal med mig denna när jag slutade på denna företag då jag inte lyckats hitta något liknande - och idag är det USB-interface... )

Den kan jag köra ut batteriet på mindre än en dag vid flitigt användande som tex. spel och har löst problemet (eftersom jag inte gillar sladden när man väl slipper den) helt enkelt att byta batteriet till en ny NiMh-batteri och sedan laddar ja batterierna i en separat laddare.

G700 har ingen synlig ljus utan jobbar förmodligen inom IR-området - man ser mycket svagt rött när det är dunkelt omkring och tittar i rätt vinkel - gissar att i IR så blåser den på ganska hårt, men ögat ser det inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett alternativ, om de finns vls, som jag fick som ett välkomsterbjudande tillsammans med en tidning för några få år sedan är en trådlös mus utan batterier som man har på en platta som överför både ström och signaler till och från den alltså inga batterier alls men utan sladd. Plattan har förstås en kontakt till datorn.

Knapparna blev väldigt slitna till slut så den hade lite ryck för sig vilket var väldigt irriterande i CAD mfl program så det blev istället rätt nyligen en trådlös Revoltec C201 som är helt ok och batterierna har hållit i en knapp månad nu utan laddning och den är igång dygnet runt då jag aldrig stänger av den. Det är visserigen batterier av Low Dischage i denna och det gör kanske lite även om den är rätt strömsnål.
xxargs

Inlägg av xxargs »

G700 är en spelmus egentligen med väldigt snabb sampling och batteriförbrukningen skulle jag nog vilja säga relaterar till hur lång sträcka eller snarare rörelsetid den är utsatt för - den går i sleepmode när den inte används och jag har för mig jag lyckats någon vecka på batterierna när den inte används så mycket.

för mig är den frilagda scrollhjulet den viktigaste delen som gör musen värd pengarna och omaket att den tar batterier i ganska hög takt får jag leva med tills alternativ med frilagda scrollhjul dyker upp - den skall snurra åtm. fem sekunder fritt efter att den knyckts igång den med lite fart, och med lite hårdare knyck kom jag upp till 10 sek...

såg på logitech att det finns flera möss med frilagda hjul och som också är strömsnåla - det fanns tex M705 och M515 med typ ett år och längre på batterierna - dock gillar jag utformningen på G700...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Precis som ni säger, vilket jag inte var så tydlig med kanske, men som var ganska underförståt var att musen drar så mycket ström att den drar slut på batterierna på mindre än en vecka. DEt är så kort tid att det inte är självurladdaningen som är anledningen, så det är jag klart med på. Fasen, annars hade det varit rätt usla batterier...

Ja, nä självklart kan man inte förvänta sig några underverk, men.... med tanke på att det medföljande batteriet har en kapacitet på 1800 mAh av rätt låg kvalitet så finns alltid chansen att ett batteri av högre kvalitet och något högre, säg 2500 mAh, kapacitet att detta kan räcka något längre än det gör för tillfället.

Precis, det är en IR-laser, med ganska hög effekt. Detta då den ska kunna fungera på "alla" ytor, vilket den faktiskt gör. Så prestandan är ganska överlägsen alla andra möss jag haft innan. Och det är en riktigt underbar mus att arbeta med. Som många andra har denna också möjlighet att frikoppla scrollhjulet och man kan bläddra genom en lång pdf snabbt, eller hemsidor för den delen. Den väger också en del, vilket är en fördel. Ligger bra på bordet och i handen vilket ger en känsla av högre precision när man ska göra "smågrejor", typ CAD eller redigering av musik! Fördel också att jag kan ändra upplösningen på musen, två lägen. Så jag kan välja en normal känslighet för normala tillfället och sedan snabbt växla till en med lite lägre upplösning och istället få mycket bättre precision, måste röra musen lååång bit för att den ska röra sig en liten bit på skärmen.

Skulle väl kunna funka att ha en platta som genom kapacitiv koppling för över ström till musen. Dock är jag inte speciellt sugen på att testa detta. Kräver rejäl modifiering på musen och tror helst jag vill undvika detta, men bra tips! :) .

Denna musen har också sleepmode, när jag inte använt den på 15 sek går den i vila, tar en sek innan den startar när man ska använda den nästa gång sedan. Så den sparar lite ström ändå. Kompenserar ju med att sluka i sig kopiösa mängder under användning sedan istället så....

Detta är den:
Lånade bilder....
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det bara är en vecka de håller så måste den som sagt dra en hel del. Personligen hade jag nog helt enkelt köpt några uppladdningsbara från Varta för då vet man vad man får jo de kan kosta en slant men det kan det vara värt.

Toppen som uppladdningbara AA kommit upp till är väl runt en äkta 2400 - 2500mAh eller så med inte för sällan aningen tjockare batterivarianter. Det är ju dock inte enbart stor kapacitet man vill ha utan också att batteriet skall hålla under många i och urladdningar och då är det som jag ser enbart välkända renommerade märken man skall gå efter.

Har tex två digitalkameror en strömsnål bara några få år gammal som fungerar med vilka batterier som helst och en äldre men mycket bra kamera som drar hela 1.2A i uppstart och 0.8A normalt och är således extremt petig med batteriernas ESR för att överhuvudtaget gå igång så äldre eller lite sämre batterier fungerade inte alls länge. Av en slump så var jag i en affär som hade lite rea den dagen på bla batterier och råkade hittade de 2 sista 2 packs Varta 2500mAh uppladdningsbara som jag tog direkt för tror det var för bara 49:-/st och de fungerade hur bra som helst i kameran.

Det är nu 2 och ett halvt år sedan jag köpte dessa batterier och inga andra har fungerat så länge som dessa till denna kamera och de laddas rätt ofta då kamerorna används, så jag skulle rekommendera sådana.

Annas kan du kanske göra ett lätt fulhack och trycka in li-pol batterier med en regulator innanför skalet om det finns plats för lite mer kapacitet eller kanske bara parallelkoppla AA inne i den.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jäklar vilken skillnad det kan vara på möss! :shock:

Jag har en annan modell från Logitech som drivs med två alkaliska AA. Har haft den i drygt fem år och jag har bytt batterier 2ggr, senaste gången var för ett par månader sen. Detta trots flitigt användande i CAD, spel och surfande. Stänger aldrig av den men jag tror den har nåt slags sleepmode.
Skriv svar