T-vippa med avstudsningsfunktion
T-vippa med avstudsningsfunktion
Om man gör en logikkrets utan mikrocontroller behöver man ibland ha en T-vippa som växlar läge varje gång man trycker på en återfjädrande strömbrytare. Nedanstående krets löser detta på ett mycket enkelt sätt samtidigt som man erhåller avstudsningsfunktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T-vippa med avstudsningsfunktion
Lägg gärna upp det på Wikin om det är en beprövad koppling. Rita gärna dit in- och utgång för att göra det tydligare. Alltid trevligt med kretsföreslag tycker jag
.
Ingång finns det väl ingen men utgång kan ju vara bra att sätta ut.
Har testat denna och den funkar utmärkt, minns inte vad jag använde som utgång dock.

Har testat denna och den funkar utmärkt, minns inte vad jag använde som utgång dock.
"Ingången" är den återfjädrande strömbrytaren med vars hjälp man vill toggla utgången utan problem med kontaktstuds.
"Utgång" är utgången på vilken som helst av de 2 inverterarna. De 2 utgångarna är varandras inverser. Om man vill använda andra komponentvärden än de i figuren gäller följande enkla dimensioneringsregler:
Antag att Tp är propagation delay för grindarna då ska gälla:
Tp << R1*C1 << R2*C1
"Avstudsningstiden" är ca R2*C1
Om man vill ha Resetfunktion som ger ett väldefinierat starttillstånd så kan man t ex byta ut ena inverteraren mot en 2-ingångars NAND eller NOR-grind med RC-nät på den extra ingången.
Psynoise:
Att kopplingen skulle vara välbeprövad är väl att ta i eftersom detta är första gången den har publicerats d v s det är bara jag som använt den vad jag vet. De flesta andra sådana här kopplingar kräver någon form av Flip-Flop med schmittrigger på clockingången vilket jag tyckte var onödigt krångligt då jag hade några extra inverterare över i mitt projekt.
"Utgång" är utgången på vilken som helst av de 2 inverterarna. De 2 utgångarna är varandras inverser. Om man vill använda andra komponentvärden än de i figuren gäller följande enkla dimensioneringsregler:
Antag att Tp är propagation delay för grindarna då ska gälla:
Tp << R1*C1 << R2*C1
"Avstudsningstiden" är ca R2*C1
Om man vill ha Resetfunktion som ger ett väldefinierat starttillstånd så kan man t ex byta ut ena inverteraren mot en 2-ingångars NAND eller NOR-grind med RC-nät på den extra ingången.
Psynoise:
Att kopplingen skulle vara välbeprövad är väl att ta i eftersom detta är första gången den har publicerats d v s det är bara jag som använt den vad jag vet. De flesta andra sådana här kopplingar kräver någon form av Flip-Flop med schmittrigger på clockingången vilket jag tyckte var onödigt krångligt då jag hade några extra inverterare över i mitt projekt.
Hej!
Jag är ny på forumet, och är intresserad av elektronik, men inte så duktig... -Och behöver hjälp!
Mitt problem är att jag har återfjädrande strömbrytare som jag vill kunna få att fungera som "vanliga" strömbrytare som leder ström hela tiden i ena läget.
Jag fixade några 4069UBEY att labba med enligt den föreslagna kretsen, +12V på ben 14, -0V på ben 7, som matning på inverteraren. I övrigt har jag kopplat enl. exemplet.
Jag antar att man då ska få ut 12V på ben 2, resp. ben 4 vilka ska växlas med strömbrytaren? Det enda som händer är att jag har konstant +12V på ben 2, men 0V på ben 4?
Sedan måste jag väl ha en transistor för att få tillräcklig ström att driva ett relä, för inverteraren ger inte många mA ifrån sig?
Finns det någon vänlig själ på forumet som kan ge vägledning, eller tips på kretsförslag?
Har jag uttryckt mig luddigt, så får vi ta en vända till
Mixon1
Jag är ny på forumet, och är intresserad av elektronik, men inte så duktig... -Och behöver hjälp!
Mitt problem är att jag har återfjädrande strömbrytare som jag vill kunna få att fungera som "vanliga" strömbrytare som leder ström hela tiden i ena läget.
Jag fixade några 4069UBEY att labba med enligt den föreslagna kretsen, +12V på ben 14, -0V på ben 7, som matning på inverteraren. I övrigt har jag kopplat enl. exemplet.
Jag antar att man då ska få ut 12V på ben 2, resp. ben 4 vilka ska växlas med strömbrytaren? Det enda som händer är att jag har konstant +12V på ben 2, men 0V på ben 4?
Sedan måste jag väl ha en transistor för att få tillräcklig ström att driva ett relä, för inverteraren ger inte många mA ifrån sig?
Finns det någon vänlig själ på forumet som kan ge vägledning, eller tips på kretsförslag?
Har jag uttryckt mig luddigt, så får vi ta en vända till
Mixon1
Ben 2 och ben4 är varandras inverser, så när ben 2 är 12 V så ska ben 4 vara 0 V och tvärtom.
Har du kopplat kondensatorns GND-anslutning till ben 7?
Har du kopplat kondensatorns GND-anslutning till ben 7?
- prototypen
Den där kopplingen var uppe på forumet för 1-2 år sedan, så ny och oprovad.... Jag har då inte använt den.
Protte
Protte
Japp, ben 7 till GND.
Jag får prova med en annan inverterare imorgon, och se om det är någon skillnad.
Jag får prova med en annan inverterare imorgon, och se om det är någon skillnad.
Testade nu på morgonen att byta inverteraren, men resultatet är detsamma, den växlar inte utgångarna, endast 12V på ben 2.
Vad har jag gjort för fel? Kan det vara fel typ av konding jag använder? Metalliserad polyfenylsulfid kondensator, typ SMR 100nF.
Jag har kollat att jag kopplat rätt flera gånger, och jag kan inte hitta något fel?
Vad har jag gjort för fel? Kan det vara fel typ av konding jag använder? Metalliserad polyfenylsulfid kondensator, typ SMR 100nF.
Jag har kollat att jag kopplat rätt flera gånger, och jag kan inte hitta något fel?
Då får du felsöka.
Anslut en kopplingstråd till ben3.
Om du sedan kopplar denna tråd momentant till +12V resp 0V så ska vippan slå om.
Slår vippan inte om så har du kopplat fel. Mät i så fall potentialerna på ben 1,2,3,4 och skriv resultat här i tråden.
Slår vippan om så kan det vara något fel med kondensatorns inkoppling, motståndens värden eller strömbrytaren.
Ohmmät motstånden och strömbrytaren!
Anslut en kopplingstråd till ben3.
Om du sedan kopplar denna tråd momentant till +12V resp 0V så ska vippan slå om.
Slår vippan inte om så har du kopplat fel. Mät i så fall potentialerna på ben 1,2,3,4 och skriv resultat här i tråden.
Slår vippan om så kan det vara något fel med kondensatorns inkoppling, motståndens värden eller strömbrytaren.
Ohmmät motstånden och strömbrytaren!
Om man vill göra en T-vippa med en operationsförstärkare eller komparator så kan man prova bifogad krets.
OBS. Kretsen kräver dubbel matningsspänning. Om man vill ha enkel matningsspänning så går det åt 2 motstånd till.
Jag har aldrig provat denna kretsen men den borde fungera.
OBS. Kretsen kräver dubbel matningsspänning. Om man vill ha enkel matningsspänning så går det åt 2 motstånd till.
Jag har aldrig provat denna kretsen men den borde fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, då har vi provat lite igen, och inget verkar hjälpa.
Jag prövade med kopplingstråd att brygga från Ben 3 till +12V, resp. 0V, men den växlar inte.
Kontrollerade min uppkoppling igen, men fortfarande inga fel funna. Jag kontrollerade även att alla kopplingar är ledande.
Uppmätning på 4069:
Ben 1. 0V
Ben 2. 11,96V
Ben 3. 11,96V
Ben 4. 0V
Ben 7. 0V (GND)
Ben 14. 12,00V
(när jag håller brytaren intryckt sjunker spänningen till 11,57V på Ben 2., ingen förändring i övrigt)
Strömbrytaren har ett motstånd på 5,3 Ohm.
Jag använder labbaggregat som strömkälla.
Hoppas det kan kasta ljus på saken?
Jag prövade med kopplingstråd att brygga från Ben 3 till +12V, resp. 0V, men den växlar inte.
Kontrollerade min uppkoppling igen, men fortfarande inga fel funna. Jag kontrollerade även att alla kopplingar är ledande.
Uppmätning på 4069:
Ben 1. 0V
Ben 2. 11,96V
Ben 3. 11,96V
Ben 4. 0V
Ben 7. 0V (GND)
Ben 14. 12,00V
(när jag håller brytaren intryckt sjunker spänningen till 11,57V på Ben 2., ingen förändring i övrigt)
Strömbrytaren har ett motstånd på 5,3 Ohm.
Jag använder labbaggregat som strömkälla.
Hoppas det kan kasta ljus på saken?
Hoppsan!
Glömde tillägga att motstånden ligger inom 1% vid uppmätning. ( 0.6W ).
Glömde tillägga att motstånden ligger inom 1% vid uppmätning. ( 0.6W ).