Erfarenheter av lödugn T962 eller liknande
Erfarenheter av lödugn T962 eller liknande
Är det någon som har erfarenheter av lödugnen T962 eller kan rekommendera något bra alternativ i samma prisklass?
http://www.puhuit.com/main/page_product ... eater.html
Jag har varken tid eller ork att bygga/hacka något själv, och prisnivån på denna ser helt okay ut. Dock har jag genom att läsa lite spridda foruminlägg på nätet fått ett blandat intryck av den. En del tycker att den fungerar okay medan vissa som skruvat isär den varnar för att den är livsfarlig (kinalotteriet?).
Har sökt här på forumet utan att hitta något matnyttigt, endast några postningar om folk som har beställt- och väntar på den.
Edit: stavfel på modellen
http://www.puhuit.com/main/page_product ... eater.html
Jag har varken tid eller ork att bygga/hacka något själv, och prisnivån på denna ser helt okay ut. Dock har jag genom att läsa lite spridda foruminlägg på nätet fått ett blandat intryck av den. En del tycker att den fungerar okay medan vissa som skruvat isär den varnar för att den är livsfarlig (kinalotteriet?).
Har sökt här på forumet utan att hitta något matnyttigt, endast några postningar om folk som har beställt- och väntar på den.
Edit: stavfel på modellen
Senast redigerad av korp 28 februari 2012, 19:37:09, redigerad totalt 1 gång.
Re: Erfarenheter av lödugn T962 eller liknande
Jag har en sådan och den har fungerat ok för mig. Den har värmt lite dåligt ute i kanterna den sista tiden så jag har fått gå äver en del kort med lödkolv efteråt. Kanske så att IR-elementen börjar bli dåliga. Kör jag bara ett eller ett par kort i mitten av ugnen fungerar det fortfarande bra.
--Per
--Per
Jag har också en T962 och jag tycker den funkar alldeles ypperligt. Jag skrev ett kort inlägg i en annan tråd om den.
Jag har en och den fungerar bra men jag har aldrig lyft på locket. Möjligen visar temperaturindikeringen lite lågt på min. Jag för köra med lite högre temperaturinställningar än det det borde vara. Har aldrig kollat mot någon extern mätare.
Tack för era erfarenheter. Jag la just en beställning i en engelsk ebay-affär som uppenbarligen kränger lösnaglar och lödugnar 
Jaja lite gambling får det vara när man jagar billigt. 1950kr med frakt.

Jaja lite gambling får det vara när man jagar billigt. 1950kr med frakt.
Beställde också en från samma ställe som dig Korp. Får skylla på dig om jag får makeup-pryttlar i stället!! 
Har du fått din än?

Har du fått din än?
Andax, haha
Nej den har inte kommit än men den verkar vara i Göteborg precis i denna stund! Spårningsnumret som listas på Ebay fungerar fint att spåra med http://www.dpd.co.uk/tracking/tracking.do

Mitt paket ska visst ha kommit fram idag! Ska bli spännande att se när jag kommer hem...
Andax, hämtade ut mitt paket samma dag som föregående inlägg postades. Kunde inte se några transportskador men har inte provat den än.
Var kommer du ha din placerad? Jag har ett litet hobbyrum som inte direkt är anpassat för ändamålet på samma vis som ett garage/verkstad är. Med tanke på att T-962 verkar avge en hel del het/illaluktande luft rakt nedåt så får jag nog tänka till. Kanske kan ställa den på en metallplåt, som i sin tur står på träklossar, och sedan dra ut ångorna med någon sorts fläkt/slang. Jag får nog göra en testkörning utomhus och mäta temperaturen på frånluften och utifrån detta se vad som kan lämpa sig
Var kommer du ha din placerad? Jag har ett litet hobbyrum som inte direkt är anpassat för ändamålet på samma vis som ett garage/verkstad är. Med tanke på att T-962 verkar avge en hel del het/illaluktande luft rakt nedåt så får jag nog tänka till. Kanske kan ställa den på en metallplåt, som i sin tur står på träklossar, och sedan dra ut ångorna med någon sorts fläkt/slang. Jag får nog göra en testkörning utomhus och mäta temperaturen på frånluften och utifrån detta se vad som kan lämpa sig

Hej på er, har ni fått fart på era ugnar ännu? Hur är första intrycket? Är själv lite sugen på att inhandla en T962.. så lite nyfiken är jag.
Jag väntar på några pcb som jag beställt från iteadstudio som jag tänkte börja med. Kommer väl inom en vecka hoppas jag.
Korp, jo jag har och funderat kring rök/ångor mm... Kommer väl prova ute i garaget...
Korp, jo jag har och funderat kring rök/ångor mm... Kommer väl prova ute i garaget...
joper, jag har inte hunnit använda min nog för någon regelrätt recension men kan ju berätta om mitt första intryck av den.
Jag har testkört den två gånger med temperaturkurva "wave4" för att se om den över huvud taget fungerar och kommer upp i temperatur, och det verkar den göra. Genom ett mycket vetenskapligt test smälte jag en stump vanligt lödtenn på ett kopparlaminat utan problem.
Jag har kunnat verifiera flera saker som jag läste mig till redan innan beställningen;
* Firmware:n lämnar en del att önska. Timern går helt uppåt väggarna, vilket är lite synd eftersom den funnits såpass länge på marknaden. Man tycker de kunde ha fixat detta nu. Glömde ta exakt sluttid men när timern på displayen visade 8 minuter hade det i själva verket gått runt 11. Strax därefter var det färdigt.
* Under avkylningsfasen suger den stora fläkten på baksidan in luft och blåser ut all varmluft rakt nedåt under ugnen, så man bör nog ha något skydd som den står på.
För knappa tvåtusingen så får jag trots allt säga att jag är nöjd med köpet. Den är snabb, automatisk och bekymmersfri.
Eftersom jag inte har något som liknar en verkstad/garage snickrade jag ihop följande konstruktion. Den består av en upphöjd aluminiumplatta som ugnen står på, samt en trälist på framsidan och kortsidorna som styr luftflödet. På baksidan saknas list, och genom att låta den löst liggande fläkten på framsidan trycka ut all varmluft/ångor från undersidan av ugnen bakåt, ut i fönstret som ställs på glänt så blir jag förhoppningsvis av med de flesta ångorna.
När jag gör en riktig körning med lödpasta får jag se om det räcker, eller om jag får fixa något som suger ut luften ordentligt istället.
Jag har testkört den två gånger med temperaturkurva "wave4" för att se om den över huvud taget fungerar och kommer upp i temperatur, och det verkar den göra. Genom ett mycket vetenskapligt test smälte jag en stump vanligt lödtenn på ett kopparlaminat utan problem.
Jag har kunnat verifiera flera saker som jag läste mig till redan innan beställningen;
* Firmware:n lämnar en del att önska. Timern går helt uppåt väggarna, vilket är lite synd eftersom den funnits såpass länge på marknaden. Man tycker de kunde ha fixat detta nu. Glömde ta exakt sluttid men när timern på displayen visade 8 minuter hade det i själva verket gått runt 11. Strax därefter var det färdigt.
* Under avkylningsfasen suger den stora fläkten på baksidan in luft och blåser ut all varmluft rakt nedåt under ugnen, så man bör nog ha något skydd som den står på.
För knappa tvåtusingen så får jag trots allt säga att jag är nöjd med köpet. Den är snabb, automatisk och bekymmersfri.
Eftersom jag inte har något som liknar en verkstad/garage snickrade jag ihop följande konstruktion. Den består av en upphöjd aluminiumplatta som ugnen står på, samt en trälist på framsidan och kortsidorna som styr luftflödet. På baksidan saknas list, och genom att låta den löst liggande fläkten på framsidan trycka ut all varmluft/ångor från undersidan av ugnen bakåt, ut i fönstret som ställs på glänt så blir jag förhoppningsvis av med de flesta ångorna.
När jag gör en riktig körning med lödpasta får jag se om det räcker, eller om jag får fixa något som suger ut luften ordentligt istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
> men när timern på displayen visade 8 minuter hade det i själva verket gått runt 11.
50/60 Hz ?
50/60 Hz ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
nja det borde bli drygt ca 9,6 minuter så det är nog nåt annat.
Utblåset kanske borde anslutas till utomhus?
Vad används för att omsätta elenergin till värme innuti ugnen?, iom att det heter "IR".
Möjlighet att ladda upp ny firmware?
Kinesisk?
Vad används för att omsätta elenergin till värme innuti ugnen?, iom att det heter "IR".
Möjlighet att ladda upp ny firmware?
Kinesisk?