Nu har jag fårr lcd displayen jag köpte på ebay. Vid en första överblick så va de små "klorna" som ska hålla fast metallramen var inte utvridna över kortet, men jag vred ut dom. Så jag lödde på en kabel och kopplade in den för att testa, men rad 2 funkar nästan knappt alls, rad 1 funkar nästan helt och rad 3 och 4 funkar bäst.
Är detta bara tillfälligt orsakad av kondens vid frakten eller en defekt (kanske isärtagen) LCD ?
Några bilder:
Tror ni att den kanske rättar till sej efter något dygn ?
Senast redigerad av Tekko 27 september 2005, 18:35:19, redigerad totalt 1 gång.
Det ser ut som glapp mellan mönsterkortet och LCD modulen.
Kanske p.g.a av att den har varit isärtagen.
Blir det någon skillnad om du klämmer försiktigt på den ?
Kanske "rucka" lite försiktigt så att hela modulen får kontakt ?
Har du eBay item-ID så att man kan se hur han formulerade sig ?
Vad menar han med "Grade 4+" ??
Ja den ja, jag minns att jag tittade på den och undrade vad han menade med "Any flaws are cosmetic only"...
Hur som helst, det låter som om problemet är dålig kontakt mellan LCD modulen och mönsterkortet. Förhoppningsvis är det inga pixelfel på själva modulen, så med lite fortsatt rengöring kanske den går att få igång helt.
Jag tog loss hela delen med lcd och de där gummiledarna och skölde av kortet och ytan på gummiledarna med elektroniksprayen, det hjälpte nästan helst. Kan ju va bara att kabeln e för lång eller att proggen inte funkar 100%
> Kan ju va bara att kabeln e för lång eller att proggen inte funkar 100%
Verkar osannolikt...
Det ser väll ut som om rätt data skrivs till LCDn, men det visas inte korrekt.
De enstaka vertikala och horisontella "dropouts" du ser tycker jag pekar på just det som vi har konsterat, dålig kontakt mellan modul och mönsterkort...
Hur skulle "kabeln och proggen" kunna påverka det ? Eller har du andra problem med LCDn också ?
Händer det inget om du trycker ganska hårt mellan den svarta ramen och kretskortet på lite olika ställen? jag tror absolut att det är gummilisten som har dålig kontakt precis som sodjan säger, tvätta mer
Nu har jag haft loss båda gummilisterna och spolat på med elektronikspray s¨nu funkar 3 av 4 rader felfritt. Får se om fjärde raden kommer också till slut eller om man får ta bort kortet igen å kolla.