Magnetisk ballast i lysrörsarmatur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
looren
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 december 2010, 06:19:46

Magnetisk ballast i lysrörsarmatur

Inlägg av looren »

Hejsan gott folk!

Undrar om det möjligtvis finns något enkelt sätt att avgöra om ballasten inuti en lysrörsarmatur är magnetisk? Jag har fått för mig att dessa tar lite längre tid att starta upp, låter mer än de som inte är magnetiska samt blinkar en del vid uppstarten, kan detta stämma?


Med vänlig hälsning
L
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Magnetisk ballast i lysrörsarmatur

Inlägg av NULL »

Att de blinkar vid uppstart täcker nog in 99%, rättare sagt om de blinkar är de 100% magnetiska, om de inte blinkar är det en 1%'are att är magnetiska.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Magnetisk ballast i lysrörsarmatur

Inlägg av prototypen »

Ballasten ÄR en magnetisk komponent.
Tänder det långsamt så tror jag mest på att röret eller tändaren håller på att ge upp.
Ballasten fungerar eller fungerar inte, den slits inte.

En del av tändproceduren är lite störningar på elnätet, lysrör lär vara svåra att tända i skärmade rum.
Så har du en störningsfri miljö så kan det ta lite tid.
Blinkningarna går att åtgärda med elektroniska tändare.
Ett annat sätt är att köpa ny armatur med elektronisk ballast/HF-don.

Protte
Användarvisningsbild
looren
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 december 2010, 06:19:46

Re: Magnetisk ballast i lysrörsarmatur

Inlägg av looren »

NULL skrev:Att de blinkar vid uppstart täcker nog in 99%, rättare sagt om de blinkar är de 100% magnetiska, om de inte blinkar är det en 1%'are att är magnetiska.
Tackar för svaret! :)
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Magnetisk ballast i lysrörsarmatur

Inlägg av MathiasP »

Anledningen att lysröret blinkar vid start är att tändaren är kortsluten. Då värmer glödtrådarna kvicksilvret så det förgasas. Sen när tändaren blir varm bryter den förbindelsen och för man har en stor drossel i serie som höjer spänningen så att gasen i röret tänds.
Om inte så startar cykeln igen, därav blinkandet.
Skriv svar