Renovera antik radio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Renovera antik radio.

Inlägg av Oskar »

:)
Nej det här är ett sånt besök jag inte tänker tacka nej till!!
Granström

Inlägg av Granström »

God Kväll på er! Lyckan är fullständig mina herrar och damer med för den delen! Radion fungerar och jag har snart lärt mig ryska. Hörde även tyska stationer. Hjärtligt tack alla som stöttat mig med detta. Trodde väl aldrig att det skulle gå att få så mycket hjälp och jag är helt överväldigad. Mycket har jag fått lära mig också. Flyttade om en tråd då jag kom på att jorden satt på fel sida om Vridkondensatorn. Kan undra om den som körde med radion sist också hade det kopplat så då det i alla fall var så när jag fick radion? Värdet på kondingen på ingången till detektorn är jag osäker på då jag inte kan mäta pf. Den gamla fina kondingen som sitter där nu är märkt 330 så det kanske är 330
Antik Radio från ca 1927.jpg
pf och enligt schema och Oskars instruktion ska det vara högst 200 pf, men som sagt nu funkar radion. Det är högre ljud när jag använder steg två, men jag är nog nödd att säga att det inte är så jätte mycket mer ljud när jag lägger till steg två, men jag tyckte att jag fick in flera stationer med steg två och det kan ju vara en tillfällighet men ändå ganska troligt. Känsligt och mycket skrik från återkopplingen och lite lurigt med inställningen på reostaterna, men det är roligt med mycket plock och så samt mycket rattar. Kan bli ett nytt projekt kanske med att bygga ett nätaggregat med alla spänningar, men det är nog riktigt viktigt med att köra dessa apparater med ren likström annars blir det nog brumm. Jag bifogar det reviderade schemat. Tack än en gång och vi hörs
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej!
Grattis till resultatet! :bravo:
Ja, Oskar får väl ta åt sig äran, men jag tycker även att du själv har varit duktig och framför allt försiktig.
Det är en fördel när man pysslar med såna gamla saker. :)
Jag tror nog att det är möjligt att göra ett nätaggregat med de aktuella spänningarna och som har tillräckligt ren och fin likspänning.
Du kan nog spara lite batteri på glödströmssidan genom att inte använda sista LF-röret.
Det påverkar ju enbart styrkan i hörlurarna. Berätta lite om vilken antenn du använder när du lyssnar.
Återkopplingen kan störa de närmaste grannarna om du kopplar för hårt, men risken är nog inte stor att någon lyssnar på mellanvåg nu för tiden. Det är nog FM-kanaler som gäller för de flesta av dagens radiolyssnare.
/ Ingvar
Granström

Inlägg av Granström »

Ja Fint Ingvar! Prov tre som jag gjorde nu så kom jag mer underfund med det hela och den här gången var det så att det tydligt märktes att Steg två gör stor skillnad. så allt är OK och har man fått återkopplingen i rätt läge så ska man inte flytta den. Känslig apparat den saken är klar. Jag är ute i garaget för gumman tycker det blir för stökigt runt mig inne, så jag har bara 10m kabel liggande 1,5 m upp inne i garaget och garaget är till hälften under mark. Jorden är ner i ett hål i garagegolvet så det är inte så omständigt med antenn och jord. Undrar hur det skulle låta om jag tog in härligheten i schacket och satte in min 2x19,5m dipol som sitter 15 m upp.
Granström

Inlägg av Granström »

God Kväll! Provade i kväll med att koppla in en 80m LOOP antenn, men med en 40m ledning från Garaget till denna antenn med kabeln liggande på marken (inte optimalt alltså). Vilken skillnad och 3 av uttagen på spolen kunde jag använda och det kom in stationer som var jättetydliga. 6-8 stationer på varje (tre st) spoluttag och lätt att få dom tydliga så att det inte hördes flera stationer samtidigt vilket ju brukar vara vanligt med den här typen av mottagare. Inte lika stökigt med tjut från Återkopplingsspolen när stationerna blev starkare. Kul och nu går jag och tittar på melodifestivalen och i morgon blir det Vasaloppet från Fåtöljen. Trevlig helg på er.
Granström

Inlägg av Granström »

rormotte.jpg
rormotttot.jpg
rormott1.jpg
Yngve Swenson AB Västerås, radio från 1920-talet, 3-rörs regenerativ med tratthögtalare

Yngve Swenson AB var en bilfirma som startade 1919 i Västerås och sålde Ford. Under andra hälften av 1920-talet tillverkade? och sålde de tydligen också radioapparater som märktes med deras logotyp på panelen och namnet på en lapp med batterikopplingen på insidan av locket. Firman finns kvar som Fordförsäljare men ingår nu i Hans Persson Fordon. Hur länge man tillverkade/sålde radioapparater känner jag tyvärr inte till. Jag fick radion av en granne i Köping i mitten av 1940-talet. Mahognylådan har putsats och lackerats om. Batterisladden är utbytt och skall om möjligt återställas till ursprungligt skick.

Mottagaren har två trioder av typ A425 och ett slutrör B406. Avstämning och känslighetsinställning sker med vridkondensator resp. på induktiv väg med vridspole. Stegen är transformatorkopplade. Mottagaren kräver 4,5 V glödspänning, 60 - 80 V anodspänning samt förspänningar på 35 och 3 - 4,5 V.

Hej! Hittade denna redan renoverade Mottagare genom att söka på Google och Tratthögtalare. Delvis lik min mottagare och jag hoppas att han som äger den ursäktar att jag lånar och visar den här. Ska göra mitt bästa för att få samma finisch på min radio också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Fast jag tycker din egen radio är fin inuti... :tumupp: riktigt bakelit-chassi från den tiden som dessa apparater byggdes.
Granström

Inlägg av Granström »

Ja God Kväll Ingvar och tack för den kommentaren. Man kan säga att han fått fin glans på själva trädelen. Vore roligt att se schemat på den radion också. Jo det blev ju så att man blev sugen att prova en högtalare också och faktiskt så funkar det med Utgångstransformator och vanlig högtalare, men ganska så lågt ljud. Kommer inte ihåg, men det ska ju anpassas riktigt om man ska köra med lågohmig till högohmigt och då måste det nog vara 100% rätt anpassning på utgångstransformatorn om det över huvudtaget går fullt ut. Finns en Antik högtalare på blocket men den är ganska dyr och jag vet inte om den funkar heller. Jag har faktiskt en jättestor bakelithögtalare (Radiola), men den har inget innanmäte och det får man väl aldrig tag i orginal. Den högtalaren blir nog bara som prydnad i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Vad kul att du fick fart på radion!! En härlig känsla att man kan ljud ur en sån här gammal tingest, eller hur?
Det är bara att gratulera till väl utfört arbete!

Är det fortfarande omkring 6mA anodström i B403? Tror att du behöver en utgångstransformator som har betydligt högre impedans på primärsidan. Har du kört med en utgångstransformator från en vanlig nätdriven gammal rörradio? Om du fick tag i en utgångstransformator från en batteridriven portabel radio skulle det nog fungera bättre. Något med DLxx eller KLxx slutrör i.
Granström

Inlägg av Granström »

Ja Hej igen Oskar! Jag vill tacka dig så mycket för all hjälp och framförallt att du haft tålamod att hjälpa mig med detta. En del av det du lärt mig har jag ju förut varit inne på men delvis tappat då jag för många år sedan gick NTI-kurs i radioteknik. Blev sugen här för några veckor sedan då jag rotade i rörlådan och började kolla vad man kunde använda rören till och då började jag bygga en återkopplad mottagare med röret ECC81. Linda spolar och allt samt hittade på nätet ett schema och jag fick igång den också. Då kom jag på att nu har jag äntligen tid att börja med den gamla 3 rörsmottagaren och det blev ju väldigt lyckat. Lite putsning nu så är det klart. Kollar väl lite då och då nu om man kunde få tag på någon matchande högohmig högtalare, men dom är nog dyra. Jag har ett gammalt bakelitskal som är utan innanmäte och det blir nog bara en prydnad intill. Den högtalare med utgångstransformator som jag provade har jag haft förut när jag byggt en- rörsmottagare med röret EC-någonting. Ok jag ska kolla anodströmmen i kväll när jag lyssnar igen då mottagaren blev lätt att handha när jag satte in en bättre antenn. Med kort antenn blev det liksom mer av återkopplingstjutet. Har en sex sju andra Mottagare från 40,50 och 60talet och någon som delvis är skrotad så där kanske jag hittar en bättre utgångstransformator. Har en Antilop också, men det vet du nog kanske inte vad det är, men det är en VHF-mottagare som Konsum hade på 60 talet då dom rapporterade priser emellan sig tror jag. Köpte den på loppis för några år sedan. Den är väldigt fint byggd med alla sina rör. Var inne ett tag på att bygga om den till 144mhz och jag har beskrivning på detta, men det blir nog inte av för den är fin som den är. Än en gång !! Tack för hjälpen och jag återkommer med rapport på vad B403 anodström är i kväll.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nej,förstör inte en av de få orörda Antiloperna som finns kvar!Ha den som prydnad.Ombyggda blir de bara skrot.Vem vet,kanske Konsum börjar om...
Bild
Granström

Inlägg av Granström »

Ja visst Rolf det är fina byggen och prydnader med många fina rör.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det här med antenn till en rak mottagare med återkoppling är lite av en balansgång. Mer återkopplingstjut blir det eftersom en kortare antenn snor mindre utav den återkopplade effekten ur avstämningskretsen. Resultatet är att du snabbt når svängninggränsen, men utan att ha fått in någon nyttosignal. En väldigt lång antenn lastar däremot ned den avstämda kretsen, försämrar selektiviteten och kan till och med göra det omöjligt att nå svängningsgränsen. En del raka mottagare hade olika arrangemang för att koppla antennen till den avstämda kretsen för att avhjälpa detta. En vanlig lösning var ett par olika fasta kondensatorer (storleksordningen 20 - 150pF) förbundna med olika uttag på front/baksida (att seriekoppla med antennen), så att man kunde välja lämpligt värde beroende på vad man hade för antenn. En variabel kondensator i serie med antenningången förkom också. Likaså en svängbar, eller på annat sätt förskjutningsbar, antennkopplingsspole.

Det låter som din radio ändå har rätt så bra selektivitet, annars hade du kunnat experimentera med en variabel kondensator i serie med antennen.

Det kan ju vara så att de signaler du får in är för svaga för att radion skall orka driva en högtalare. Du skulle kunna ansluta en signalkälla på gallret på LF1 (CD spelare med hörlursutgång ex) och kontrollera hur pass högt och rent lågfrekvensdelen i radion egentligen kan spela! Det är inte kritiskt vad du kopplar in för något, en musikkälla med hörlursutgång är smidig, för då kan volymen enkelt varieras.

Det är ju kul att kunna vara till hjälp. Det här var en tråd helt i min smak! Fortfarande lite lustigt att jag kan ge tipps till en nybliven pensionär om teknik som var på väg bort flera årtionden innan jag föddes!
Granström

Inlägg av Granström »

Provade radion igen och den fungerar fint även i kväll. Provade mäta anodström på B403 vid -8.9 V förspänning, 3,6 V glöd och 88V anod och fick då 6,2 mA anodström. Hur allvarligt är det att köra utan förspänning på LF 1 , eller kan man tex sänka förspänningen till -1.5 V eller ställa in förspänningen så att anodströmmen blir runt 2,0mA ? Jag är medveten om att anodströmmen inte får bli för hög. Jag provade faktiskt utan förspänning en kort stund och såg då att anodströmmen gick upp till 4mA. Samtidigt kollade jag en kort stund mottagaren med alla spänningar inkopplade och hade en station inställt som var ganska svag och tog en kort stund bort förspänningen på LF1 och förstärkningen märktes och det blev högre ljud, men inte nog med det själva audion blev mjukare och finare på nåt sätt. Har läst rördata och där står att normal anodström för röret är 3,5mA. Jag kör ju ca 55V (högst 60V) anodspänning och då hade jag ju 0,5mA anodström som jag mätte förut. Det verkar ju vara så att själva audion och även återkopplingen blir bättre om jag låter LF 1 få en högre anodström. Vad sägs om - 1,5V förspänning. Det är inte nödvändigt att ändra på de inställningar som jag har för allt går som sagt bra ändå nu när jag har en bra antenn och det funkar med en kort antenn också. Frågar bara då jag märkte att ljudet blev lite högre och audion bättre samt mindre känslighet på återkopplingen.
Granström

Inlägg av Granström »

Ja Oskar nu hann du precis skriva före mig, men som du säger så är det ju roligt med det att jag ju egentligen växte upp mer Elektronrör och var väl ca i 10årsåldern när transistorn kom. Som sagt som 13-14 åring höll jag på med precis lika rör som finns i denna radio och jag kommer i håg att man köpte massor med 4,5Vsbatterier. I dag skulle jag inte våga sätta ett 4,5Vs batteri på glöden men det gjordes nog ofta på den tiden. Hur som helst så fick man ljud i den radio med dessa rör utan att man egentligen visste vad man gjorde. Man hade lärt sig var glöden var, men sen var det nog bara chansningar och det behövdes ju inte så mycket till förstärkning heller då det ju fanns jättestarka Mellanvågssändare var 5 mil nästan. Jo du hann som sagt skriva före mig och jag ser att du skriver om för lång eller fel längd på antenn. Jo jag har två antennuttag att alternera med och den ena har en kondensator med litet värde av pf (jag har inte lagt in den i schemat). Du kan se den på min bild av radion att det på vänster rör går en tråd bakåt som delar sig före panelen och där finns en ganska stor platta inkopplad och det är nog den speciella kondensatorn du menar, men jag kan ju prova om jag vill med Vridkonding också.
Skriv svar