backspänningsfördelning på två seriekopplade dioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NULL

backspänningsfördelning på två seriekopplade dioder

Inlägg av NULL »

Alltså teoretiskt, om man har en diod som inte tål någon högre backspänning, så kan man väl inte sätta en tåligare i serie för att ta bort backspänningen, det låter fel på något sätt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Re: backspänningsfördelning på två seriekopplade dioder

Inlägg av jesse »

Jag tror du kan det. Min teori är:

För att lysdioden ska förstöras av en backspänning så krävs det att det också går en mycket liten ström i backriktningen. Har du en diod i serie så kommer den inte att släppa igenom strömmen => backspänningen hamnar till största delen på den andra dioden.

En variant är att du kopplar den andra dioden parallellt över lysdioden åt andra hållet. Om du kan tillåta att det går en högre ström i andra riktiningen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

När backspänningen över lysdioden börjar närma sig 5 V så leder den lite ström så det blir aldrig mer då strömmen genom lysdioden bara kan bli läckströmmen i 1N4001.
Det är nog omöjligt att mäta den spänning som blir då mätinstrumentet belastar för hårt.

Jesse har helt rätt i övrigt.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det fungerar alltså.

Om det inte hade fungerat (eller om man inte vågar lita på det) så kan man ju alltod parallellkoppla ett motstånd på 1Mohm med lysdioden. Då klarar man en backström på 1N4001 på upp till 5 µA innan man når upp till 5 volt.

En tillverkare redovisar backströmmen på 1N4001 till just 5µA vid 50 volt (Fairchild).
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

STORT tack ni båda, räkna på backströmmen, visst är det så... hahaha, tänk va stopp i skallen det är ibland. :)

Tyvärr fanns inte backströmmen för min XPGWHT-01-0000-00GC2 med i databladet.

Man borde alternativt till motståndet kunna lägga en diod antiparallellt med lysdioden... eller ska man lägga den antiparallellt med lysdioden och motståndet, det känns som det är sak samma...
5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Eftersom du har växelström in så kommer du undan många problem om du helvågslikriktar.
Mindre magnetisering i transformatorn.
Mindre flimmer från lysdioden.
Mera ljus från lysdioden.
Och du kommer undan problemet med backström (som inte är något problem).

Protte
YngLi

Inlägg av YngLi »

Blir inte två seriekopplade dioder som en kapacitiv spänningsdelare (eller vad det heter) när de blir backspända, där spänningsfördelningen är beroende av diodernas kapacitans (om man tittar i ursprungs schemat, det längst upp), tycker strömmen skulle kunna bli "hög" om frekvensen är hög då.

Edit, Om du sätter t ex en kondensator mellan katoden på 1N4001 och "jord" så backspänns inte LEDen, fast som prototypen skrivit så borde det väl va bättre att helvågs likrikta och glätta.

Edit2, Eller så går det väl att sätta en kondensator parallellt över LEDen för att skydda den mot för hög backspänning, kanske? :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Troligen är kapacitansen hög hos lysdioden då det inte finns anledning att hålla den låg.
Däremot 1N4148 (som ersatt 1N400X i tråden) är optimerade för låg kapacitans då det är en swichdiod.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

YngLi skrev:Edit2, Eller så går det väl att sätta en kondensator parallellt över LEDen för att skydda den mot för hög backspänning, kanske? :)
Sätt en kondensator över lysdiod+motstånd så blir spänningen glättad och du kommer aldrig att ha någon negativ spänning. Löser ju problemet med flimmer om den är tillräckligt stor att avge energi under hela den 'negativa' perioden.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Det finns visst många sätt.
Jag skulle vilja prova glättning med drosselingång och frihjulsdiod, samt läcktransformatorer (som ger en begränsad ström), såg någon skrev om valleyfill metoder vid likriktning, tror det var Limpan som skrev om det.
Det är säkert klumpiga grejer som inte passar till moderna apparater förstås, glättning med drosselingång skall visst jämna ut strömmen som dras genom likriktardioderna och borde väl därför vara snällt mot nätet också.
Det finns visst t o m konstantspänningstransformatorer, har för mig att den jag såg var uppbyggd utan aktiva komponenter.
Blev lite OT kanske?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Konstanström ska det väl vara.

Det är någon skum koppling med att det ska vara resonans i transformatorkretsen, används visst på flygplatser för att kunna utöka landningsljusen utan att ändra i matningen.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kopplingen med en likriktardiod fungerar iaf. på en vanlig optokopplare och har gjort det i många år.

Är det för belysningsändamål hade jag definitivt som minst tagit en fullvågslikriktare, detta hade givit blinkning med 100Hz men jag hade sannolikt byggt en switch-mode konstrantströmgenerator och lagt till en skaplig laddningselektrolyt så att det var helt blinkfritt.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Prototypen

Jag har för mig att jag har sett både konstantströms och konstantspännings transformatorer utan aktiva komponenter, borde vara MYCKET driftsäkra saker.
Jag får googla lite.

Edit, Icecap, De kanske inte är så känsliga ändå de där optokopplarna och LEDarna?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det viktiga är de-facto inte backspänningen, det är backströmmen. Är den låg nog kommer backspänningen aldrig över maximum.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

YngLi skrev:Prototypen

Jag har för mig att jag har sett både konstantströms och konstantspännings transformatorer utan aktiva komponenter, borde vara MYCKET driftsäkra saker.
Jag får googla lite.

Jodå det finns konstantspänningtrafo för t.ex datordrift i dåliga elnät (magnetstabb)
Till lysdioder ska det vara konstant ström.

Är vi överens?

Protte
Skriv svar