Strypa effekten på ett backup batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mwgw

Strypa effekten på ett backup batteri

Inlägg av mwgw »

Hej
Jag har ett problem jag har en enhet som drivs/laddas med 3,7 volt & 350 mA den tänkte jag driva med ett backup batteri som ger 5 v. & 2000 mA.
Fråga 1 hur många ohm krävs för denna strypning av amperen? Visa gärna hur man räknar då jag är novis.
Fråga 2 Hur får jag ned strömstyrkan från 5 till 3,7 v ? Är säkert lätt men jag frågar för säkerhets skull
Fråga 3 Hur mycker kostar strypningen i förkortad batteritid m batteriet är på 5000 mA?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Strypa effekten på ett backup batteri

Inlägg av tecno »

Det räcker väl med en tråd!
mwgw

Inlägg av mwgw »

Sorry blev dublett
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ska du bara driva enheten på bara backup-batteriet?

Ett motstånd räcker inte, du behöver en spänningsregulator, troligtvis av LDO-typ (Low Dropout).

EDIT: Förtydligande
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ett klargörande

Ett batteri är en spänningskälla så den styr inte strömmen. Det sköter apparaten du ansluter till batteriet. Lösningen är att du skaffar en spänningsstabilisator som du ställer in till 3,7V. Det bör funka med LM317 och i databladet finns applikationsexempel som du kan använda.
mwgw

Inlägg av mwgw »

13th.Marine skrev:Ska du bara driva enheten på bara backup-batteriet?

Ett motstånd räcker inte, du behöver en spänningsregulator, troligtvis av LDO-typ (Low Dropout).

EDIT: Förtydligande
Jag ska driva en Nokia 5110 som jag använder som larmuppringare, backup batterierna är: Power Pack på 5000mAh & Power Bank på 5200mAh; från Kjell & Company art nr 91-854 & 92-321, jag har båda.
Då telefonen är i ett garage med ganska dålig täckning töms original batteriet tämligen snabbt eftersom telefonen söker desperat efter signal hela tiden.
Men det funkar, jobbit bara att byta batteri var annan dag.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men bestäm dig vilken tråd du ska fortsätta i! Avsluta en av dem och fortsätt svara i den andra.
(skriv: DENNA TRÅD ÄR AVSLUTAD PGA DUBLETT. HÄNVISAR HIT (länk))
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Är inte en enklare lösning att fixa en bättre antenn?

Telefonen har ingen USB-laddare då? för då kan du koppla direkt på en "power bank"
Jag utgår från att du redan kollat.

Då din spänningskälla är förregulerad till 5V så behöver du en regulator som kan plocka ner denna till 3.7V, jag är inte säker på om en "vanlig" pallar detta, utan du får nog gå på en LDO-typ (för låg skillnad mellan in- och utspänning).
Men den enkla linjärregulatorn "bränner" du bort den överflödiga spänningen, vilket gör att av ett 5V 2000mAh-pack får du 3.7V 2000mA, du tappar alltså ca 1/4 av kapaciteten.
Skriv svar