Vad är en servomotor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Vad är en servomotor?

Inlägg av säter »

Jag tror det finns kompakta spindelmotorer med något de kallar elektronisk växellåda.
Dessa ska ge väldigt högt vridmoment på låga varvtal, och ändå ha högt maxvarvtal.

Jag vet inte hur de fungerar.
Troligen kopplas lindningarna om på något sätt.
Andreash

Inlägg av Andreash »

http://www.ostergrens.se/upload/Service ... 0sep08.pdf
Bra lättläst info som kanske kan ge något svar, ex "Ordet servo (lat. servus) betyder slav. Därmed kan begreppet servoteknik ges en mycket vid betydelse" eller "Ett system bestående av ett antal enheter, som kontinuerligt övervakar aktuell information (t.ex. hastighet, position), jämför dem med önskade värden, och utför korrigering för att minimera avvikelsen."

//Andreas
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Skulle jag bara driva spindeln i en manuell svarv så hade jag satsat mina pengar på en frekvensomvandlare och en asykronmotor.

Den vanliga servomotorn har ett max vridmoment som motsvarar strömmen som lindningarna klarar. Så vridmomentskurvan brukar ha ett konstant vridmoment upp till ett visst varv för att sedan falla linjärt med ökande varvtal.

Det har ibland funnits NFO Sinus omvandlare på Tradera som gått för vettiga pengar, jag var spekulant flera gånger men kunde inte motivera köp enbart för att leka med. Som de skriver så ska de klara fullt vridmoment på låga varv och kunna reglera upp till 150Hz vilket borde kunna ge ca 8500 rpm på en 2800rpms asynkronmotor. Hastigheten kan regleras med analog signal eller potensiometer.

Med lite uppfinningsrikedom så bör man ju ganska lätt kunna ordna drift för konstant skärhastighet.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det hela började med att jag försökte hitta en mer kompakt motor än ek vanlig trefas asynkron. En 1.5kW har en diameter på uppemot 200mm medan motsvarande permanentmagnet / servomotor har under 100 mm diameter. Och så är det ju alltid intressant att ge sig in på ett nytt område.

Jag har i alla fall insett några saker som hjälper mig:

- Det finns mer avancerade frekvenssomformare som kan driva synkronmotorer / servomotorer utan feedback, till och med med hygglig positionering, till exempel nyare Lenze 8400 C
- Det finns kompakta industriella trefas asynkronmotorer som är nästan lika små som servomotorerna..
- Jag börjar se möjligheter med servomotor för min svarv, till exempel för att slippa bygga mekanik för gängning

Jan
Skriv svar