Åsikter om futurlecs AVR-programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
frejo

Inlägg av frejo »

The device is shipped with CKSEL = 0001 and SUT = 10. The default clock source
setting is therefore the 1 MHz Internal RC Oscillator with longest startup time. This
default setting ensures that all users can make their desired clock source setting using
an In-System or Parallel Programmer.

During Reset, hardware loads the calibration
byte into the OSCCAL Register and thereby automatically calibrates the RC Oscillator.
At 5V, 25°C and 1.0 MHz Oscillator frequency selected, this calibration gives a frequency
within ± 3% of the nominal frequency.
Vill man få det så enkelt som möjligt kan en resonator med kondingar va lämpligt:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=7415.htm

Glöm bara inte att sätta rätt fuses, står rätt mycket om det i databladet.
Så här gjorde jag när jag hade den keramiska resonatorn:

Bild
Får ursäkta för bildkvalitén men det var allt som fanns att tillgå för tillfället.

> Sodjan: Är det inte bara att ändra tillbaka fuses ?
Nja, kan bli problem om man råkar sätta den till exempelvis extern oscillator... då måste du haka på en oscillator för att kunna programmera om den
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

+/- 3% *efter* kalibrering ? Det var lite dåligt, det utesluter i princip RS232. Kan fungera, men man ligger på gränsen...

EDIT :
> Frejo : Nja, kan bli problem om man råkar sätta den till exempelvis extern
> oscillator... då måste du haka på en oscillator för att kunna programmera
> om den.

Å fan, oscillatorn (någon av dom) måste alltså snurra för att kunna programmera den ? Så dumt... :-)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Lite offtopic, men angående resonatorer: Måste man göra några ändringar när man använder keramisk resonator istället för vanlig kristall när det gäller PIC? Kopplar man lika osv? 2pins resonator det handlar om.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I princip inte.
2-pins behöver kondingar,
3-pins har dessa inbyggda (rekomenderas)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Perfekt, tack för ditt svar.
Buffi

Inlägg av Buffi »

Såja, grejer från futurlec för ca $50 beställt... blir nice när dom dyker upp om... säkert jättelänge :)

Har tagit sin tid dom gånger jag beställt förut därifrån, men för det priset har jag aldrig varit besviken :)
Buffi

Inlägg av Buffi »

Fått grejerna och programmeraren funkar bra.

Får kontakt och kan flasha avr-en.

Finns det nån soft tutorial för C till avrs, då jag gärna vill lära mig lite grundläggande kommandon and so on. Kan språket men bara programmerat för pc förut.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Här har du ett demo-program:
http://www.nongnu.org/avr-libc/user-man ... oject.html

Det visar väldigt bra hur ett C-program kan vara uppbyggt. Man ser hur interrupts ställs in och fungerar och hur man ställer in olika register för att få AVR:en att göra något.

När du tror att du förstår hur det fungerar så är det bara att bestämma sig för vad du vill göra. Du kanske vill få en lysdiod att vara tänd när en viss pinne är låg och vara släckt när pinnen är hög. Då kollar du i databladet för kretsen du använder hur man gör för att ställa in så att en viss pinne blir utgång eller ingång, med eller utan pullup osv. Allt handlar om att sätta rätt bitar i rätt register. Resten är vanlig C, förutom interrupts.

Ett tips är att skumma igenom hela databladet en gång för att få ett visst hum om vad som går att göra.
Skriv svar