Nu kommer AVR Studio 6

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

Nu kommer AVR Studio 6

Inlägg av jesse »

ATMEL:
We’ve developed a series of training videos to help you get up and running quickly with new Atmel Studio 6 IDE. Check out the playlist on YouTube: Atmel Studio 6
Såg nyheten för en minut sedan. Har inte kollat någon video än.
Och jag som just börjat vänja mig vid AVR Studio 5.... :roll:

ATMEL's hemsida om AVR Studio 6.
Atmel Studio 6 is free of charge and comes with a large library of free source code — with 1,000 ARM and AVR project examples
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Nu kommer AVR Studio 6

Inlägg av thepirateboy »

Är ju samma som 5:an om jag förstår det rätt. Dom har bara petat in ARM-delen.
Ska testa 6:an i helgen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den verkar lite annorlunda och man kan ju hoppas att den känns lite smidigare än 5:an (och att de plockat bort alla buggar från simulatorn). Den har t.ex. ASF-explorer, vilket jag inte förstått vitsen med än?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har redan upplevt besvär med Studio 6.... När jag skapar ett nytt projekt , t.ex. så vill jag gärna återanvända filer från gamla projekt.

antingen:

(som även var krångligt i Studio 5): Om jag kopierar mappen med projektet och sedan döper om det. Omdöpningen går inte så smidigt då mappnamn och annat inte hänger med i namnbytet. Det funkar i aVR Studio 5 men i Studio 6 lyckas jag inte alls döpa om projekt.

eller:

Jag skapar ett nytt projekt i AVR Studio 6 och lägger sedan dit källkodsfiler i mappen från tidigare projekt. I Studio 5 kunde man klicka på "Add existing item" och på så vis få med en fil i projektet. I AVR Studio 6 verkar "Add new..." eller "Add existing intem" inte existera ens... :|

Man kan öppna de nya filerna i "File -> open" men då tillhör de inte projektet och funktioner kan inte anropas från main.

AVR Studio 6 klagar även på att den inte stöder ATMega644, ATMega644P, ATMega644PA eller ATMega644A. Varannan gång jag försöker kompilera så fattas vissa filer (för just dessa processorer) och jag får error, men vid varannan kompilering går det igenom och jag får godkänt... Mycket förvirrande!
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Märkligt, kan inte se att det är nåt problem hos mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Aha... såg att ditt fönster till höger heter "Solution Explorer", Det existerade inte hos mig. (Jag använde VA outline). Efter lite letande kunde jag öppna Solution Explorer via "View -> Solution Explorer". Ja, men det var ju skönt. Första problemet löst. :tumupp:

Då kommer nästa:

Kod: Markera allt

------ Build started: Project: m25, Configuration: Debug AVR ------
Build started.
Project "m25.cproj" (default targets):
Target "PreBuildEvent" skipped, due to false condition; ('$(PreBuildEvent)'!='') was evaluated as (''!='').
Target "CoreBuild" in file "C:\Program\Atmel\Atmel Studio 6.0\Vs\Compiler.targets" from project "C:\Documents and Settings\Admin\Mina dokument\Dropbox\Avrstudio\m25\m25\m25.cproj" (target "Build" depends on it):
	Task "RunCompilerTask"
		C:\Program\Atmel\Atmel Studio 6.0\make\make.exe all 
m25.c
		Invoking: AVR/GNU C Compiler
		"C:\Program\Atmel\Atmel Studio 6.0\extensions\Atmel\AVRGCC\3.3.2.31\AVRToolchain\bin\avr-gcc.exe"  -funsigned-char -funsigned-bitfields -DF_CPU = 3686400  -Os -fpack-struct -fshort-enums -g2 -Wall -c -std=gnu99 -MD -MP -MF "m25.d" -MT"m25.d"  -mmcu=atmega644p  -o"m25.o" ".././m25.c" 
		avr-gcc.exe: =: No such file or directory
		avr-gcc.exe: 3686400: No such file or directory
		make: *** [m25.o] Error 1
	Done executing task "RunCompilerTask" -- FAILED.
Done building target "CoreBuild" in project "m25.cproj" -- FAILED.
Done building project "m25.cproj" -- FAILED.

Build FAILED.
========== Build: 0 succeeded or up-to-date, 1 failed, 0 skipped ==========
Kan över huvudtaget inte begripa vad som är felet, dvs jag förstår inte texten ovan.
Vilken fil är det som fattas och varför?

Som sagt, projektet fungerar utmärkt i AVR Studio 5. :humm:

EDIT:
Asch... kom på felet... upptäckte att siffrorna i "avr-gcc.exe: 3686400: No such file or directory" påminde väldigt mycket om klockfrekvensen :roll: Kollade "symbols" i projektfönstret och jag hade haft två mellanslag för mycket i F_CPU = 3686400. Eftersom denna symbol inte följde med i importen till Studio 6 hade jag skrivit in denna manuellt igen.

Väljer jag "Device" i projektfönstret så står det speed = 0. Den siffran kan jag inte påverka. Antagligen ska man kunna sätta den på något vis istället för att lägga in en symbol manuellt som heter F_CPU ?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Nja, vad jag känner till och vad jag lyckas hitta på AVR-freaks så är det rätta och enda sättet att ange F_CPU under "Toolchain->Symbols" precis som du gjort.
Skriv svar