Lödstation från kjell o company

iiccyeye

Lödstation från kjell o company

Inlägg av iiccyeye »

Hej, jag köpte en lödstation från kjell o company och jag vill ha nya spetsar till den men spetsarna till lödstationen är väldigt ovanliga och jag har försökt att googla efter spetsar till den men jag har inte lyckats så bra.
Jag har även sökt i Ebay utan resultat, det ända jag fick reda på är att spetsen som sitter i min lödstation heter BITS5, bild på spetsen har ni här

Lödstationen finner ni här

Jag verkar inte hitta några bra spetsar förutom dom som fanns hos kjell, men jag ville ha en spets som ser ut såhär: Tryck här för bilden (spetsen längst upp), jag hittade några spetsar som liknade den jag har men det står att dom är till weller så jag är inte säker om dom passar.

Det jag tycker är konstigt är spetsens material, den är gjord av något keramiskt ämne med metallspets, har aldrig sätt sånna spetsar förut...

Skulle vara riktigt glad om ni kunde hjälpa mig, tack på förhand :)
Senast redigerad av iiccyeye 1 mars 2012, 15:33:57, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Re: Lödstation från kjell o company

Inlägg av bearing »

Din länk till önskad spets går till lödstationen.
iiccyeye

Inlägg av iiccyeye »

Länken är fixad, tack för att du tipsa mig om länkfelet :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad är det du skall löda? Jag tycker den du har verkar fullt tillräcklig. Med tanke på priset för lödstationen så kan man inte ha för stora förväntningar på flexibilitet när det gäller lödspetsar.

Det bästa du kan göra är att knalla in hos närmaste Kjell & Company och berätta om dina önskemål så kan de ge dig besked.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jag skulle inte köpa den där. Den har ingen temperaturreglering (temperaturåtergivning/sensor) så man ställer bara effekten som åker in i pennan.

Skulle satsa lite mer och få en riktig temperaturreglerad :D
iiccyeye

Inlägg av iiccyeye »

Jag är inne i RC flyg och jag behöver löda dit "bullet connectors" och den smala spetsen täcker inte tillräckligt med yta för att värma den tillräckligt snabbt känns det som.

Vill också att ni ska veta att jag är en nybörjare och jag visste inte så mycket om vad som var bra när jag köpte den från kjell o company.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Själv har jag en oreglerad 120w-kolv till såna saker så att den saknar tempåterkoppling gör nog inget men en större spets skulle inte skada.

Det är väl samma lödstation som säljs på flera olika ställen så det borde gå att hitta spetsar tycker jag iaf...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Oj, ursäkta. Jag såg inte att du redan ägde stationen. Skummade bara igenom texten :doh:
bearing

Inlägg av bearing »

Duger inte den stora spetsen i det här paketet?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... sar-p40070

Jag har en sån där lödstation. Det man kan säga är bra med den är att den ger någorlunda hög effekt på max. Jag har med originalspetsen lyckats löda fast liggande TO220-kapslar mot 20x40x1mm kopparplåt. Det tog en minut, eller så, att värma upp metallen så att tennet rann ut under kapseln. Effekten räckte för att hålla tennet flytande. Tricket är att använda en stor droppe flytande tenn för att leda värmen mellan spetsen och objektet. Den stora spetsen hos Kjell skulle nog hjälpa också.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Här är en video av en kille som löder bullet connectors med en liknande station :D

iiccyeye

Inlägg av iiccyeye »

kankki skrev:Här är en video av en kille som löder bullet connectors med en liknande station

Har sätt den där videon, blev inspirerad av honom, men om man kollar på vad han har för spets så kan man se att han har en sån där spets som jag vill ha.
bearing skrev:Duger inte den stora spetsen i det här paketet?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... sar-p40070

Jag har en sån där lödstation. Det man kan säga är bra med den är att den ger någorlunda hög effekt på max. Jag har med originalspetsen lyckats löda fast liggande TO220-kapslar mot 20x40x1mm kopparplåt. Det tog en minut, eller så, att värma upp metallen så att tennet rann ut under kapseln. Effekten räckte för att hålla tennet flytande. Tricket är att använda en stor droppe flytande tenn för att leda värmen mellan spetsen och objektet. Den stora spetsen hos Kjell skulle nog hjälpa också.
Det är det jag undrade också men jag är inte säker, det är därför jag letade efter andra spetsar.
Har sätt på ebay liknande spetsar som den min har men dom är till weller, vet inte om dom passar eller inte.
90kar08 skrev:Själv har jag en oreglerad 120w-kolv till såna saker så att den saknar tempåterkoppling gör nog inget men en större spets skulle inte skada.

Det är väl samma lödstation som säljs på flera olika ställen så det borde gå att hitta spetsar tycker jag iaf...
Jag har också märkt att det finns många tillverkare till samma lödstation, kolla tex på videon som kankki posta, den snubben har ju ungefär samma lödstation, men hans lödkolv har inte samma spetsar som mina.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Passar inte vilken spets som helst, bara du har rätt diameter på 'skaftet'? Eller måste den där kragen finnas med också?
iiccyeye

Inlägg av iiccyeye »

Tror det måste finnas med annars kommer spetsen åka rakt av.
Skriv svar