Ojordad DeWalt DW717?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor

Ojordad DeWalt DW717?

Inlägg av cosmox »

Hej på er,

Jag köpte nyligen en DW717 XPS från England. När jag packade upp den upptäckte jag att det var Engelsk kontakt på den så jag var tvungen att byta till svensk istället. Inga problem så långt men jag blev lite förbryllad när jag upptäckte att kabeln saknade grön/gul jordledare. Den engelska kontakten hade ett jordstift som således inte var anslutet.

Min fråga är: Är det normalt att dessa typer av maskiner är ojordade? Känns lite konstigt med tanke på all metall samt de miljöer de brukas i. Är det någon som har en svenskköpt som kan kolla?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ojordad DeWalt DW717?

Inlägg av tecno »

Vad finns det för märkning på märkskylten? Två rektanglar i varann?
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Ditt verktyg är dubbelisolerat i enlighet med EN 61029; därför behövs inte en jordad sladd.
Står det i manualen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

cosmox skrev:Hej på er,
Min fråga är: Är det normalt att dessa typer av maskiner är ojordade?
Det är vanligt.

Kallas "dubbelkvadratisolerade" efter symbolen med två kvadrater i varandra och är ojordade prylar som får kopplas till jordat uttag. Det är väl så att dom inte har just något att jorda, tack vare plasthöljet.

Kolla dina andra handmaskiner så ser du nog att dom flesta är sådana.
Senast redigerad av janaf 28 februari 2012, 21:52:36, redigerad totalt 1 gång.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack för snabba svar!

Det är ju såklart dubbelisolerat.
Borde tänkt på det. :roll:

Fast egentligen är det ju bara en del av kåpan till motorn som är av plast.
Resten, fästet och nedre delen av motorn, är av aluminium/metall.
Nåja de har säkert löst det på något vis. Ville bara förvissa mig om att
samma regler även gäller för UK i dessa sammanhang.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Normalt sitter det ju alltid en sån kontakt (inte europakontakt) där jorden inte är ansluten på dessa maskiner. Tror nästan inte att jag sett en med ansluten jord när jag tänker efter :humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Britterna har nog rätt bra koll på elsäkerheten. Jämför att på byggarbetsplatser så kör de alla elgrejer på balanserad 110V, d.v.s. 55V mot jord, eller 110V mellan faserna för trefas och 62V mot jord. Detta infördes tydligen på 70-talet och sen dess har de haft noll dödsfall på byggarbetsplatser beroende på farlig "bygg-ström".

Mitt inlägg kan verka lite överflödigt men det kan vara bra att veta att när man köper elverktyg i UK så måste man hålla reda på om det är 230V eller 110V man köper. Det är också bra att veta att i UK är galvaniskt skiljd skyddstransformator 230->110V som orkar halvkraftiga elverktyg en hyllvara som finns att köpa för rätt bra priser jämfört med vad sånt verkar kosta ungefär överallt annars...

Bonusfråga: Är det nån som vet om dessa trafos (både enfasvarianten och trefasvarianten) har ett noll-mittuttag eller inte?
Skriv svar