Vad är en servomotor?
Re: Vad är en servomotor?
Jag har idag ÄNTLIGEN fått lite tid att testa dom servopaket jag säljer (annan tråd). Jag ska precis som du sätta in en av dom i en svarv. På dessa finns en analog ingång som ger ett visst varvtal beroende på spänning är det + går det åt ett håll och är det - går det åt andra. Dessutom kan man "stega" likt en stegmotor. Passar min svarv utmärkt.
Tar gärna en mindre om jag kan, ifall den ska ha en enkel kuggväxel i alla fall. Har inte riktigt kommit till växel och motor (eller snarare, fått väldigt lite feedback på det). Kuggar, vanlig kilrem, plattrem? Två växlar vore bra. Att byta hjul är acceptabelt. Att ha två hjul man byter plats på är ju enkelt och ekonomiskt.tecno skrev:Då detta skrevs så fick jag en bild för mig ATT en vanlig 3-fas snurra var för stor, därav förslaget.janaf skrev:OK, vad menar du med ett "AC servo paket"
Sen så går ju buden som en pingisboll på vad/hur/varför du ska bygga si och så så det blir ju svårt att hänga med i svängarna![]()
EF-pingis får jag väl räkna med om jag slänger ut frågor här

Dom har inbyggd drivelektronik alltså? Matningsspänning?polmanswe skrev: På dessa finns en analog ingång som ger ett visst varvtal beroende på spänning är det + går det åt ett håll och är det - går det åt andra. Dessutom kan man "stega" likt en stegmotor. Passar min svarv utmärkt.
Janaf. Det är ett tillhörande drivsteg. Drivs på 230vac direkt, drivsteget tar ner till lämplig motorspänning.
Tack techno. Har du lekt med din något? Förresten har köpt affären i hargshamn flyttar in 1:a maj.
Ursäkta trådkapet.
Ursäkta trådkapet.
Hargshamn? Finns det där företaget som gjorde bamsiga kopparskenor och liknande kvar? Jag var där några veckor och jobbade för typ 20 år sedan...
Ska du ha dina för att driva en liten spindel eller för positionering?polmanswe skrev:Jag har idag ÄNTLIGEN fått lite tid att testa dom servopaket jag säljer (annan tråd). Jag ska precis som du sätta in en av dom i en svarv. På dessa finns en analog ingång som ger ett visst varvtal beroende på spänning är det + går det åt ett håll och är det - går det åt andra. Dessutom kan man "stega" likt en stegmotor. Passar min svarv utmärkt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag svarar för min del, hare en sådan motor och driver från polmanswe
Både och i mitt fall
Både och i mitt fall
janaf skrev:Ska du ha dina för att driva en liten spindel eller för positionering?polmanswe skrev:Jag har idag ÄNTLIGEN fått lite tid att testa dom servopaket jag säljer (annan tråd). Jag ska precis som du sätta in en av dom i en svarv. På dessa finns en analog ingång som ger ett visst varvtal beroende på spänning är det + går det åt ett håll och är det - går det åt andra. Dessutom kan man "stega" likt en stegmotor. Passar min svarv utmärkt.
Janaf det funkar både och. Jodå Jaco finns kvar ännu större. Vi blir grannar. Du är välkommen på besök om du har vägarna förbi.
Janaf. Ska driva spindeln med upp till 3000rpm med en effekt på 750w. Men tänkte även sliderna samt längdmatningen
Vilka spindelvarvtal, diametrar och material kör du? Växel? Tänkte på effekten, momentet, speciellt vid låga varvtal....
Fast visst, du hade inte kört riktigt ännu?
Fast visst, du hade inte kört riktigt ännu?
Näe, men jag har växellådan på svarven kvar och originalmotorn låg på 800w så vi får se.