Vad är en servomotor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
janaf
EF Sponsor

Vad är en servomotor?

Inlägg av janaf »

Servomotorer är en djungel för mig. Det verkar vara ett lite luddigt begrepp. Eller så är det jag som är luddig däruppe :shock:

AC? DC?
Permanentmagneter?
Nätspänning eller isolerat?
Drivelektronik? Finns det servomotorer som kan köras på en vanlig frekvensomriktare?
Effekt / moment vid låga & höga varvtal?
Synkron / asynkron?
Borstlösa eller ej?
Återmatning till styrningen?

Det verkar finnas massor av varianter...

Egentligen är jag mest bara ute efter vad som skulle passa bäst i mitt fall; liten svarv med ca 0.5-1kW axellefekt och bra effektuttag även vid låga varvtal och som har vettig totalkostnad.

Jämfört med en vanlig 3-fas asynkron med frekvensomriktare så är jag ute efter mindre motordiameter, bättre moment vid låga varvtal om det finns.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad är en servomotor?

Inlägg av danei »

En motor som används i en servoaplikation.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

...men det säljs ju motorer som kallas servomotorer oavsett applikation? Som en produktgrupp?

EDIT: Det började alltså med att någon föreslog att jag skulle använda en servomotor i stället för en vanlig trefas asynkron. Vad menar man då?
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

En servomotor för mig är en motor med styrning och återkoppling.
Det handlar alltså inte om en viss motortyp, utan snarare ett paket med motor, lägessensor och kontrollkort.
Fördelen är såklart att man kan styra varvtal och position exakt.
Jag har tyvärr inte varit i kontakt med en riktig industriell servomotor, men om jag inte är ute och cyklar matas de med en viss spänning men hastigheten styrs av en referenssignal(t.ex. spänning, ström eller en digital signal)

Servomotorer är såvitt jag vet dessutom ofta svindyra så om du vill ha det billigt ska du hellre satsa på en vanlig motorklump
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fråga någon vad någon menade med rådet.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

> Jämfört med en vanlig 3-fas asynkron med frekvensomriktare så är jag ute efter mindre motordiameter, bättre moment vid låga varvtal om det finns.

Rent generellt så är det lättare att få högt moment ju större motordiameter man har, pga av momentarmen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Hade lite svårt att hitta det, I en annan tråd:
tecno skrev:Säg så här, om du ska skaffa nytt så skulle jag gå på ett AC servo paket istället. Du får litet format och högre vartvtal att utgå ifrån.
Alltså inte "servomotor" egentligen, utan AC servo paket... tecno hittar nog hit snart...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har vart här hela tiden :D
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

OK, vad menar du med ett "AC servo paket" :madmodder:
GFEF

Inlägg av GFEF »

http://www.rikstermbanken.se/rtb/simpleSearch.html

Borde vara ange definitionen av servomotor på Svenska....

MEN
"Din sökning – servomotor? – ger just nu ingen träff i Rikstermbanken."
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Som sagt: "Egentligen är jag mest bara ute efter vad som skulle passa bäst i mitt fall"...

Alltså oavsett vad SIS, ISO och svensk ordlista säger att ordet servomotor betyder :lol:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Som jag alltid uppfattat saken, så är en servomotor en motor ingående i ett servosystem.
Motorn kan vara elektrisk, hydraulisk eller motsvarade.

Enligt min definition på servosystem, så är det när både varvtal och vinkel är återkopplade.
Enbart varvtalsåterkoppling är inte servo, även om jag själv, felaktigt använder den benämningen ibland.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

janaf skrev:OK, vad menar du med ett "AC servo paket" :madmodder:
Ett paket bestående av ett stycke AC Servomotor + ett stycke Driver till denna motorn = paket
Paketet styr du sedan förslagvis med en extern pot för min till max varv. Av och på samt fram och back via externa brytare.

Då detta skrevs så fick jag en bild för mig ATT en vanlig 3-fas snurra var för stor, därav förslaget.
Sen så går ju buden som en pingisboll på vad/hur/varför du ska bygga si och så så det blir ju svårt att hänga med i svängarna 8)

Ofta är ju dessa snurror högvarviga så det går ju att växla ner = mindre snurra.

Jag tror fortfarande på idén om du håller dig till ursprungliga 'liten'. Sen spinner jag ju vidare på att styra svarven och då passar dessa snurrorna utmärkt till den uppgiften.

Håller själv på med en 'svarv' eller rättare sagt A-Axel kombinerat som sekundär spindel=svarvspindel till min fräsmaskin.
Den kommer att drivas med 1st AC servo jag införskaffat till detta.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag ser dom som kallas "AC servomotorer" av leverantörerna är ofta NEMA-kapslade till skillnad från vanliga IEC 3-fasmotorer. Servomotorerna tål ofta högre temperaturer än standardmotorer och är ofta specificerade för högre varvtal. Är det helt enkelt därför dom kan ha högre maxeffekt i mindre burkar? Samma elektromagnetiska grundfunktion?
Skriv svar