För att förenkla montering och bara behöva ha en sensor kan man ju kombinera röret med en differentiell tryckgivare för att få dels atmosfärstrycket i tanken och dels trycket vid en "tillräckligt låg nivå" i tanken.
Luftens densitet är så låg att luftpelaren över tryckgivaren inte spelar någon roll.
trycket =dieselns densitet*nivå över trycksensor*9,81 [Pa], för att få bar dividerar man med 100000.
Om givaren monteras längst ner på ett rör som är tätt under dieselnivån får man ("nästan exakt"

) lufttycket på insidan och på utsidan får man ju trycket av dieselpelarens höjd. Detta borde kunna gå att montera i tanken tycker jag. Viktigt är dock att se till att röret är tätt under dieselytan, men öppet över den så att man inte har diesel där det borde vara luft och att det verkligen är atmosfärstryck i röret.
Enda haken som skulle kunna visa sig är om man råkar kondensera vatten i dykröret på grund av temperaturväxlingar, så det vore bra om man kunde lägga ner en slang eller ett klent rör i dykröret för att kunna suga upp eventuellt kondensvatten då och då. Kondens i dykröret borde kunna detekteras då tanken är tom, då det skulle ge ett tryck "åt fel håll" om det står vatten i röret.
Även jag har paint...: (Telefon och elektronik kanske skall placeras utanför tanken...)
untitled.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.