Nån som kör Mach3 och kan förklara för mig vad jag gör för fel
Jag försöker göra nåt så simpelt som att jogga
I continus läge funkar allt bra men när jag slår över till Jog mode = step då rör sig inte axlarna ett smack. På DRO:n ser allt ut att funka dvs den räknar så fint 1mm om jag ställt in det men som sagt...axlarna rör sig inte...nån som har en idé?
Manualen ger inte direkt några förslag heller...
om du klickar måååååånga gånger på joggknappen, då borde det hända något.
Om du har har den i step så går den bara ett steg (knapp synligt om du inte är med) per knapptryck
Jo, men om step=1mm så måste man se att axeln snurrar. På min maskin sysns det tydligt på 0.1mm.
Jag vet inte vad det kan vara, Jag har inte ställt in något speciellt för att step skall fungera i mach3.
--Per
Jag har inte kollat att maskinen verkligen rör sig lika mycket som DRO:n...har inte kommit till det än. Försöker just nu bara få allt att funka som det skall.
Jag har lyckats att få step att funka en gång. Då kunde man tydligt se att axlarna rörde sig enligt komando (dock väldigt långsamt) men det är bara en gång och jag vet inte varför det helt plötsligt funkade. Nu är jag tillbaka på ruta ett igen. inga axlar rör sig förutom ena sidan på Y-axeln (A-axeln är slavad till Y)
Ett intressant experiment du kan göra är att lägga ett papper på fräsbordet och rita ett streck i X-led 120mm bort från positionen där fräsen står kontrollera att det tar en minut att flytta fräsen till strecket när du joggar.
En undring å samma vägnar, om vi säger att jog-hastigheten står på 100% och så vill man tex nolla Z då vill jag gå ner på 1-5% och brukar således ändra i rutan där det står xxx% , dock är detta lite bökigt tycker jag då man ibland glömmer 100% och nästan kör fräsen in i saker.
Finns det något snabbkommando eller liknande man kan använda sig av och tex jogga på andra tangenter, hålla in någon tangent medan man joggar eller nåt?
Det går att skriva ett macro i Mach3 som sätter ned hastigheten och joggar. Kopplar du detta till en knapp på skärmen eller till en tangentkombination så har du vad du söker efter.
Finns väl fast jog med Control eller Shift intryckt har jag för mig. Sitter inte vid en MACH3-dator nu så kan inte kolla upp det.
EDIT: Kollade manualen snabbt, shift var det:
The speed of jogging is set by the Slow Jog Percentage DRO. You can enter any value from 0.1% to 100% to get whatever speed you want.
The Up and Down screen buttons beside this DRO will alter its value in 5% steps. If you depress the Shift key, then the jogging will occur at 100% speed whatever the override setting. This allows you to quickly jog to near your destination.