Arduino 1.0

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
emilrowland

Arduino 1.0

Inlägg av emilrowland »

Hej jag behöver hjälp med mitt program Arduino 1.0 när jag startar den och rör på mussen så blir programet helt eller på vissa stälen svart. och sen fryser sig datorn och jag får ett felmedelande att "grafikdrivrutinerna slutade svara och har återställts". men vad är felet. :?:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Arduino 1.0

Inlägg av Walle »

Det är alltså på datorn/PCn du har problem? Arduino är väl någon slags µCU med visst OS på (som Basic Stamp ungefär?), eller? Är det när du startar programvaran där du programmerar den som du får problem?

Du måste nog skriva lite mer detaljerat vad det är som felar. Vad heter programmet som strular? Vilket OS kör du? Vad har du för grafikkort? Vilken version av grafikdrivrutinerna har du?

Från den mycket knapphändiga information som du har lämnat kan man som bäst gissa, jag gissar att du behöver uppdatera eller reparera drivrutinerna till ditt grafikkort.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

instämmer med Walle.

om inte det hjälper installera om /uppgradera java (www.java.com)
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

jag får problem när jag ska välja olika saker i menyn eller när jag har två fönster uppe samtidigt.
Grafikkort: AMD Radeon HD 6570
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

hej är det någon som är bra på Arduino Uno. för jag behöver hjälp med att installera min modul till datorn men när jag kopplar in den i datorn så kommer den inte upp någonstans i enhetshanteraren som det står på Arduino:s guide hur man gör. så är det någon som har haft något liknade problem eller bara vet hur man kan lösa det. men jag får däremot ström från datorn till modulen.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

vilket os är du på ...
vilken version av Arduino IDE ? http://arduino.cc/en/Main/Software har du installerat ? ...

via en USB sniffer så ser du den . eller via en AVR programmerare ...

Lättast via Arduino IDE ...
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

jag har windows 7 64-bit och har Arduino 1.0 och använder bara en USB kabel mellan modulen och datorn.
Senast redigerad av emilrowland 15 april 2012, 21:52:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

ja kalas . men när du drar igång Arduino IDE så flippar din grafik ur ?

har du några system loggar titta på ?

Jag bara osx och *nix, så kan inte ditt OS sorry ...

Kanske Java som nifelheim nämt ovan - 32 bitars 64 bitars inställningar ? osx har det kruxet osså
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att uppgradera till senaste drivrutinen för ditt grafikkort.
Om det inte hjälper är antagligen grafikkortet trasigt. Oavsett vilket program man kör ska det inte kunna stoppa grafikdrivrutinen.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Javas rendering och konflikt mellan 32 bitars och 64 bitars inställning kan flippa grafiken då tydligen det sker endast i IDE fönstret inte hela skärmen ?

Om IDE kompilerat för 64 och Java runtime konfigurerat för 32 då knas ... antingen kompilera om JAR filerna från source till 32 eller konfigurera om JVM att köra 64 eller tvärtom ...

nån win java kunnig borde kunna guida ...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag häger inte riktigt med vad du menar med att "installera din modul till datorn". Vad jag vet så ska den inte dyka upp i enhetshanteraren alls.
Walle skrev:Arduino är väl någon slags µCU med visst OS på (som Basic Stamp ungefär?), eller?
Nej, så är det inte! Arduino är ett helt concept med både mjukvara och hårdvara.
Jämför inte (som så många andra) Arduino med Basic Stamp... det är över huvud taget inte något som finns någon likhet alls!
Mjukvaran är en editor som heter arduino och är gjord i java.
Hårdvaran heter arduino och oftast något mer (Tex UNO) och är en AVR med en bootloader på... bootloadern är inte specifik för arduino alls, men den finns med i conceptet. Inget annat konstigt alls faktiskt.....
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

vet du vilken version du laddat ner http://arduino.cc/hu/Main/Software

vad säger terminalen om du invokerar java ?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

xraid skrev:Javas rendering och konflikt mellan 32 bitars och 64 bitars inställning kan flippa grafiken då tydligen det sker endast i IDE fönstret inte hela skärmen ?

Om IDE kompilerat för 64 och Java runtime konfigurerat för 32 då knas ... antingen kompilera om JAR filerna från source till 32 eller konfigurera om JVM att köra 64 eller tvärtom ...

nån win java kunnig borde kunna guida ...
Arduinomiljön funkar utmärkt på Win7 x64 med den medföljande 32-bit Java 6 motorn som startas via arduino.exe så jag är tveksam till påståendena ovan.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

frågan är jue vilken java konf som finns på burken ? om nån frispinnande windozejavajokey programatiskt ställt om runtime till 32 bitars ? ...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Visst men när jag startar Arduino 1.0 på Win 7 x64 så använder den sin lokala, medpackade Java 6 32-bit runtime som ligger i Arduinokatalogen, inte min redan installerade Java 7 x64 som är standard på maskinen.

Om du vill hjälpa till att popularisera Arduino så kan du väl ta reda på hur windowsdistributionen är gjord först och inte snurra till det för andra med gissningar.
Skriv svar