MODBUS I/O-kort för Mach3.
MODBUS I/O-kort för Mach3.
Hej,
Jag har designat ett litet men användbart I/O kort som kan kopplas till Mach3 via MODBUS över RS232. På kortet finns:
* 4 digital ingångar, opto-isolerade
* 4 digitala utgångar, öppen kollektor (ULN2803)
* 2 analoga ingångar, 0-5V 10 bitars upplösning
* 1 analog utgång 0-10V, 10mV upplösning
Självklart kan kortet användas direkt med andra MODBUS applikationer eller som något helt annat om man laddar annan firmware.
Ytterligare information, schema, layout, BOM och firmware finns här.
/Henrik.
Jag har designat ett litet men användbart I/O kort som kan kopplas till Mach3 via MODBUS över RS232. På kortet finns:
* 4 digital ingångar, opto-isolerade
* 4 digitala utgångar, öppen kollektor (ULN2803)
* 2 analoga ingångar, 0-5V 10 bitars upplösning
* 1 analog utgång 0-10V, 10mV upplösning
Självklart kan kortet användas direkt med andra MODBUS applikationer eller som något helt annat om man laddar annan firmware.
Ytterligare information, schema, layout, BOM och firmware finns här.
/Henrik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: MODBUS I/O-kort för Mach3.
Hej Anders,
Jo jag har några kort över (Rev.A), du kan få ett för en 50-lapp.
Notera att Rev.A har ett par mindre "skavanker" - jag lyckades välja fel footprint för D-DUB'en så det saknas löd-ö runt hålen för "clipsen". Jag löste det genom att skruva fast donet istället. Det saknas även koppar runt skruvhålen i hörnen och så är det ett par små silk-screen fixes. (Samtliga är åtgärdade i Rev.B som ligger på web-sidan.)
PM:a din adress om du fortfarande är intresserad så lägger jag ett kort på lådan i helgen.
Jo jag har några kort över (Rev.A), du kan få ett för en 50-lapp.
Notera att Rev.A har ett par mindre "skavanker" - jag lyckades välja fel footprint för D-DUB'en så det saknas löd-ö runt hålen för "clipsen". Jag löste det genom att skruva fast donet istället. Det saknas även koppar runt skruvhålen i hörnen och så är det ett par små silk-screen fixes. (Samtliga är åtgärdade i Rev.B som ligger på web-sidan.)
PM:a din adress om du fortfarande är intresserad så lägger jag ett kort på lådan i helgen.
Har lagt upp en liten guide som visar hur man kan konfigurera Mach3 för kommunikation med ovan beskrivna kort.
Ah, liten miss där....
Jag specade 78L10 först men sen hade jag ingen sån hemma så jag bytte 78L12 men glömde bevisligen även byta supply-symbolen till +12V. Det är nu fixat och filerna uppdaterade (samma rev dock...).
Tack BEEP!
Jag specade 78L10 först men sen hade jag ingen sån hemma så jag bytte 78L12 men glömde bevisligen även byta supply-symbolen till +12V. Det är nu fixat och filerna uppdaterade (samma rev dock...).
Tack BEEP!
v1.1 av firmware finns tillgänglig. En buggfix och två features:
1) Utgångarna kan nu "blinka" automatiskt genom att skriva till Coil 4-7.
2) Wachdog som stänger av utgångarna om inget gilltigt MODBUS paket kommer inom inställd tid.
1) Utgångarna kan nu "blinka" automatiskt genom att skriva till Coil 4-7.
2) Wachdog som stänger av utgångarna om inget gilltigt MODBUS paket kommer inom inställd tid.
Om någon är intresserad av att bygga men inte orkar eller vill grejja med tillverkning av kort så har jag nu några kort tillgängliga där det som jag strulade till i Rev.A är fixat. Pris: 85:- inkl brevporto.