Hörlursförstärkare sprakar och skrålar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Kontakt:

Hörlursförstärkare sprakar och skrålar

Inlägg av MaggoT »

Hej, jag har byggt en hörlursförstärkare enligt följande anvisningar http://headwize.com/projects/showfile.p ... y2_prj.htm.
Enda skillnaden är att jag använder en OPA2134 istället, så jag kör både left och right på samma op-amp.

När jag ansluter hörlurarna utan att ansluta input till cdspelaren hörs ett konstant pip i lurarna. Om jag ansluter input till spelaren börjar det skråla och spraka i hörlurarna.
Jag vet inte riktigt hur jag skall felsöka detta, kontaktdonen är det iallafall inget fel på, har testat dessa genom att koppla ihop dom direkt och det funkar bra.
Strömförsörjningsdelen har jag mätt med voltmeter, det är som det skall vara. Sedan har jag även dubbel- och trippelkollat alla anslutningar, och kan inte hitta något fel.

Såvitt jag förstår är det nästan bara op-förstärkaren kvar som kan stå för problemet, finns det något enkelt sätt att kontrollera om den är trasig eller så? Någon simpel krets kanske?

Kan tillägga att jag har kopplat ihop det på ett kopplingsdäck så det är inga problem att labba runt lite med komponenterna, så alla förslag välkomnas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter (i dubbel bemärkelse) lite som om konstruktionen självsvänger liknande en resonanskoppling...
Antingen betyder det en felkoppling eller en krets som inte mår bra.
Eller så är det helt enkelt så att förstärkningen är för hög.

Hur låter pipet? Låter det brusigt eller en ren ton? Är den ljus eller mörk?
Hur låter det när du kopplar in cdspelaren? Låter det bra eller är ljudet distat/skrapigt, går det att höra t.ex sång och prat ?

Kör du mono eller stereo förresten? Om du kör med stereoljud så kan du göra ett litet test genom att koppla ihop plus på vänster och höger utgång från förstärkaren med en liten sladd. Försvinner ljudet helt eller låter det mono, dvs "i mitten av huvudet" ? Försvinner ljudet eller låter jättetunnt (eller svajjigt) så är ena kanalen felkopplad. Vilken går inte att säga med detta lilla test tyvärr.

Vet inte hur OPA2134 är, men vissa OP-förstärkare är riktigt brusiga. Den du använder kanske däremot är avsedd för audio...
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

När jag kör utan spelaren inkopplad hörs ett rent och högt pip, märkte nyss att det ändrar när jag fumlar med fingrarna på 3,5mm pluggen som skall kopplas till spelaren, dvs när jag "kortsluter" polerna med fingrarna märks en skillnad i pipandet.

När jag kopplas in stereon hörs ett skrapigt ljud, lite som ett brummande. Det går inte att urskilja det minsta musik av något slag, 100% brummande.

Jag kör stereo, och det blev ingen skillnad alls när jag kopplade ihop left och right med en sladd. Brummandet fortsätter som förut.

Det är alltså inte frågan om "lite" brummande/missljud utan det är 100%, man hör inget annat.

EDIT: "För hög förstärkning", hur sänker man förstärkningen om det skulle vara fallet? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ojsan... Då är något "ganska" fel med andra ord.

Det går att göra en enkel förstärkare med OP'n som test där du helt enkelt kopplar en potentiometer mellan plusingången och utgången. CD-spelaren mellan en potentiometer och minusingången och så från utgången av OP-förstärkaren till ett motstånd (eller potentiometer) och vidare till lurarna. Det är den absolut enklaste kopplingen. Fungerar det då så OP-kretsen ok.
edit: Jag kan förresten ha lite fel här, det går att koppla lite olika beroende på in-nivån av musiken... Kolla Google för säkerhets skull, det finns bra enkla kopplingar där. Eller databladet till din OP-krets. Finns säkert kopplingar där också.

Om det är ett väldigt lågfrekvent brummande (50Hz) så är det antingen jordfel mellan förstärkaren och cd-spelaren eller helt enkelt nätdelen.
Men mest troligt är att brummet och övriga missljud kommer av samma orsak. Antingen en på tok för hög förstärkningsfaktor av OP-förstärkaren eller så är det felkopplat. Eftersom du bytt OP-krets mot ritningen så kan det vara så att den "ordinarie" och din krets inte har samma förstärkningsfaktor mm.
Det finns även en liten liten chans att det beror på för tunna sladdar, men för hörlursförstärkare så brukar man inte märka av problem med sladdarna.

En idé (som kanske inte känns så kul) är att rensa kopplingen och börja om igen, men inte på samma ställe på labbplattan ifall det är några hål på den som inte är ok.

edit: Hur man sänker förstärkningsfaktorn: Minns inte hur ritningen såg ut men motstånd som är kopplade mellan in och utgång på OP-kretsen har en stor del i det. Även motstånd mellan ingång och spänningsmatning eller jord är inblandade där. Sök på OP-förstärkare och förstärkningsfaktor på Google så lär du hitta bra länkar som förklarar det i detalj och hur man räknar ut detta. Jag brukar annars fuska genom att sätta potentiometrar på de ställen som bestämmer förstärkningsfaktorn, sedan när jag är nöjd så mäter jag potentiometrarna och sätter dit motstånd i stället. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 oktober 2005, 01:25:21, redigerad totalt 2 gånger.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

"...så är det antingen jordfel mellan förstärkaren och cd-spelaren..."

Och det är precis vad det är ;) tusan! Jag som var så säker på att jag inte hade klantat mig.. hade helt enkelt glömt att jorda minus-sladden från kontakterna till strömkällans jord.

Tack så mycket för din hjälp :) nu är ljudet rent.
Dock tycker jag inte det förstärker speciellt mycket, vad kan det bero på? Det låter nästan inte ett dugg högre än innan...

EDIT: Okej, skall försöka googla fram lite info om vilka motstånd man ska pula med, tack igen för din hjälp :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Fint att det löste sig! 8)
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Got it! Jag böt ut R4 i schemat mot en 10K "dubbel-potentiometer".
Ps. Tusan vad effekt man får ut :) bättre än jag vågat hoppas på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:)

Eftersom du kör med lurar så kan man få mer effekt än man vill, så ha inte lurarna på dig när du justerar. De kan t.ex smälta om de är små...
Skriv svar