Igår var jag och frugan på Ikea och storhandlade vitvaror. Idag har jag byggt kök, och monterat ugn och häll. Tyvärr var det så att någon som bott här innan kopplat trefasuttaget med en fas istället för nolla, så ugnen gick igång på 380v istället för 230. Den gick så i ungefär en sekund, med en hel del rök och illalukt som följd.
Nu har jag monterat isär paketet och konstaterat att det är en kondensator på 400v 33uF som svällt lite och tömt delar av sitt innehåll. Jag kan inte se några andra skador på vare sig elektronik eller mekanik, och vid test så fungerar alla funktioner på ugnen utan felkoder.
Då är frågan: Ska man vara lat och nöjd med att det fungerar och bara köra på, eller ska man byta ut kondensatorn mot en ny? Det är ju inget jätteprojekt att få tag på den...
Garantin är ändå rökt på maskinen eftersom att detta troligtvis räknas som "försumlighet" då jag SJÄLVKLART skulle ha mätt upp uttaget innan jag kopplade i någon utrustning i det!
Fråga om elektrolyt som sprutat
- prototypen
Re: Fråga om elektrolyt som sprutat
Det finns säkert en anledning att den satt där.
Se bara till att det inte blir kvar något av innehållet bland övriga prylar.
Protte
Se bara till att det inte blir kvar något av innehållet bland övriga prylar.
Protte
Ingen kritisk komponent. Brukar vara för att kompensera induktiva laster, vilket i en ugn är har jag ingen aning om.
Visserligen ingen ovanlig konding men ugnen lär funka utan den.
Möjligen om det är en konding till någon fläkt så måste du ha den. Men då tycker jag de e rätt så stor för det.
Visserligen ingen ovanlig konding men ugnen lär funka utan den.
Möjligen om det är en konding till någon fläkt så måste du ha den. Men då tycker jag de e rätt så stor för det.
Japp, ugnen fungerar som sagt bra även utan. Men som sagt, det är ju varken dyrt eller jobbigt att ordna så för att frugan ska vara nöjd så byter jag ut elyten..
Den har ju inte exploderat utan bara visat sitt missnöje litegranna, så jag har torkat upp det som läckt ut.. I övrigt är det ingenting som lossnat eller ser skadat ut.
Den har ju inte exploderat utan bara visat sitt missnöje litegranna, så jag har torkat upp det som läckt ut.. I övrigt är det ingenting som lossnat eller ser skadat ut.