Effekt från en asynkronmotor med frekvensomriktare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
janaf
EF Sponsor

Re: Effekt från en asynkronmotor med frekvensomriktare

Inlägg av janaf »

Det är flera saker som förbryllar mig. Maxmomentet är ju inte maximala man kan ta ut mekaniskt. Det momentet är ju betydligt högre, men överhettar motorn.

Här finns en del bra info och diagram. http://www.sigbi.se/elmotordrifter/stan ... iktare.htm

Enligt den sidan får man enligt normen VDE 0530 ta ut 150% av nominellt moment under 120 sekunder. Med vissa frekvensstyrningar, 180% och under längre tid om den har återmatning.

I manualen till en frekvensomformare att man kan ta ut 200% av nominellt moment redan från 0.5Hz (ska kolla det...)

Som jag minns det från en kurs så går det på en asynkronmotor, rent mekaniskt, att lasta på många gånger högre maxmoment än det nominella innan varvtalet saggar ordentligt. Men som sagt, motorn överhettas då fort.....
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Felpostat... Flyttat.
Senast redigerad av janaf 26 februari 2012, 21:31:17, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skulle det inlägget kommit i den andra tråden?
Var det du som köpte skenorna som satt på pneumatiken förut som jag tipsade om? Jag får för mig att det är så.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Som sagt, klantig. Ja, det skulle vara i den andra tråden. Ja, det var jag som köpte skenorna du tipsade om. Tack igen för tipset. Skenorna och dom udda vagnarna kommer därifrån. Andra vagnar är NOS jag köpt här och där.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

tecno skrev:Säg så här, om du ska skaffa nytt så skulle jag gå på ett AC servo paket istället. Du får litet format och högre vartvtal att utgå ifrån.
? DC
Snabbkurs i servomotorer?!? AC? DC? Permanentmagneter? 230V? Drivelektronik? Effekt / moment vid låga & höga varvtal? kylning? Synkron / asynkron? Borstlösa eller ej?

Egentligen är jag mest bara ute efter vad som skulle passa bäst i mitt fall; svarv med ca 1kW axellefekt och bra effektuttag även vid låga varvtal. Vettig totalekonomi. Finns det servomotorer som är lämpliga att köra på en trefas 230V frekvensomriktare :humm:

Onekligen vorde det ballt om det fanns en motor jag kunde köra med en signalgenerator och ett av mina switchade slutseg på +/-60V elled bryggat till det dubbla.....
Skriv svar