Audiomixer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Horatius

Audiomixer

Inlägg av Horatius »

Har lite funderingar på att bygga en liten mixer med fyra till åtta obalanserade stereo-ingångar och två obalanserade utgångar. Möjligen också någon form av effekttappning. Jag har inte tänkt mig några tonfilter. Jag har inga jättehöga krav på ljudkvalite, men den bör vara så transparent att det inte blir påtaglig degradering av ljudet. Jag har även tänkt att styra den via midi. Designen skall därför baseras på opampar och digitalpottar. Är det någon som har erfarenhet av digitalpottar i audiosammanhang? Kan man få acceptalel ljudkvalite med exempelvis mcp41010?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Audiomixer

Inlägg av psynoise »

När det gäller digitala potentiometrar är väl zero-crossing detection eller motsvarande teknik välkommet. Annars beror ljudkvaliteten mestandels på hur du implementerar signalvägen kretsmässigt.

För bra tips rekommenderar jag boken

Self, D. (2010) Small Signal Audio Design. Focal Press.

som innehåller väldigt mycket nyttigt om mixerbord. Ytterligare om du vill djupdyka i ämnet är vi några som sammanställt en gedigen litteraturförteckning i ämnet

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=51772&
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Du kan även kika lite på chippet MAX98089.

Det kan vara intressant att pula in i en mixer.

Med den löser du lite saker som närfält, hörlursutgångar, 5 band parametrisk mixer osv.

Den utgör ingen komplatt lösning, men kan kanske vara ett bra komplement till den analoga biten.

Samplingsbar, men tyver med ett pinavstånd som inte medger hemma etsat kretskort.
Horatius

Inlägg av Horatius »

Tack för tipsen. Klart värdefullt att veta att digitalpottarna inte behöver innebära problem. Jag kommer att bygga några prototyper med kända scheman
och testa mig fram till något som låter vettigt.
Horatius

Inlägg av Horatius »

Idag inleddes steg ett: att testa mitt gamla kontainerfynd, ett Studiomaster Trilogy 206. Tanken är att använda bordet som referens. Det vill säga mitt bord skall inte låta sämre, vilket borde vara högst rimligt då mitt kommer att ha mycket enklare funktioner och därmed färre komponenter i signalvägarna. Mixern visade sig fungera bra förutom att en kanal var trasig. Kan i och för sig klara mig med kvarvarande kanaler men ni vet hur det är. Är något trasigt så vill man fixa det.
För övrigt låter bordet förvånansvärt bra.
mixer.jpg
På den trasiga modulen lyser varningsdioden för överstyrning konstant trots att det inte är någon signal in i bordet, och ljudet låter svagt med hög distortion.
Inga brända komponenter, så det är bara att börja felsöka. Någon som vet var man får tag i BA4560?
mixmodul.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

4560 är en vanlig operationsförstärkare som finns lite var stans. Ska det dock vara just BA4560 får du nog kolla på http://www.jec.se, sök på artikelnr BA 4560.
Horatius

Inlägg av Horatius »

Ja den fanns hos Jec. Tack för tipset.

Den går säkerligen att byta ut mot någon annan opamp, men det verkar enklast att bara byta ut dem mot samma sort, för att undvika skillnader i ljud mellan ingångskanalerna.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är inte USB lite modernare än MIDI?
Alesis har mest USB mixers till exempel.
http://www.alesis.com/mixers
Horatius

Inlägg av Horatius »

Ja, det vore en ide. Men första orsaken att välja midi är att jag vill implementera någonting med protokollet. Jag har alltid fascinerats av det. Dels för att det kom i samband med att jag började med musik på tidigt 80-tal samt att det fortfarande används. Sedan kan jag automatisera inställningar och förändringar i så gott som valfritt sequenserprogram. Jag antar att jag måste skriva en specifik plugin till sequenserprogrammet för att göra samma sak med USB. Tänkbart att USB kan bli ett komplement, även om jag inte har något grepp om hur det skall integreras med, exempelvis, Cubase.
Horatius

Inlägg av Horatius »

psynoise skrev: För bra tips rekommenderar jag boken

Self, D. (2010) Small Signal Audio Design. Focal Press.
Den är verkligen användbar. Blir sänglektyr ett bra tag framöver.
Skriv svar