Nån som har tips på bra DIY NiMH-laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Nån som har tips på bra DIY NiMH-laddare?

Inlägg av X-IL »

Eftersom jag tänkt börja leka med min gamla RC-bil igen så behöver jag ju kunna ladda acket(7,2V 2500mAh eller så). Tänkte att jag ju måste kunna slänga ihop en enkel konstantströmsladdare av en LM317, men vore ju skönt att kunna ladda med kanske 1C eller så om man har lite mer bråttom någon gång.
Kollade databladet för LM317 och hittade en 5A Constant Voltage/Constant Current Regulator, skulle denna funka?
Vad händer när batteriet börjar bli fullt och laddströmmen sjunker? Kommer den att försöka trycka på mer spänning om jag kör med en enkel konstantströmsladdare då? Det känns som att det inte är så nyttigt för batteriet eller?

Är det någon som har bra tips på andra enkla byggen, väldigt gärna med standardkomponenter, för då kan jag troligtvis plocka ihop den hemma utan att behöva köpa några komponenter alls.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Nån som har tips på bra DIY NiMH-laddare?

Inlägg av 4kTRB »

Jag studerade en laddare nyligen och den har principen spänningsbegränsning
på 2.8V, laddar 2 åt gången. När batterispänningen närmar sig 2.8V så avtar
strömmen automatiskt. Då är det ingen risk att det blir överladdat.
Vill du däremot optimera laddningen så ska du nog titta på någon typ
av delta-topp avkänning i kombination med värme-detektering.
Tror det brukar ligga på 45 grader.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

OK,
Detta är inte tänkt som någon superavancerad allt-i-allo-laddare, utan ska specifikt ladda mitt 7,2V NiMH-ack lite snabbare och mer kontrollerat än med de motståndskablar som jag har nu.

Kanske en enkel konstantströmsladdare som bryter när laddspänningen går över 9,6V eller så?
bearing

Inlägg av bearing »

Håller med 4kTRB, om du har möjlighet att fästa en termistor på batteriet tror jag att en fast temperaturgräns på typ 45°C är det enklaste sättet att få en bra terminering. En fast temperaturgräns förutsätter att batteriet har rumstemperatur när laddningen påbörjas.

Delta-peak avkänningen kräver en uC för att fungera bra, enligt min erfarenhet. Laddströmmen måste stängas av ett kort ögonblick varje gång spänningen känns av, annars kommer variationer i processen göra att den triggar fel.

En fast spänningsgräns kan funka ifall du bara laddar en enda "batteriindivid" i rumstemperatur. Då kan gränsen ställas lagom för just det batteriet. Gränsen bör vara ca 1.4V/cell + inre resistans*ström. Men sätt gränsen konservativt, är den för högt kommer den aldrig nås om peaken kommer innan. Batteriet kommer antagligen inte kunna laddas fullt med den här metoden.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Den laddare jag nämner laddar mjukt med 100mA.
Det är först när du försöker trycka i mer ström som
acken blir varm.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ska kolla runt lite, men det kanske får bli enklast möjliga, en konstantströmsladdning på 1/10-1/5C med timeravstängning.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag byggde en automatisk laddare till min Futaba.
Själva strömregleringen sköts av kretsen nedan. Genom att ha olika R1
så kan jag ställa in olika ström. Sedan finns logik som startar laddningen
genom att ge hög nivå på Q2 och stänger av med låg nivå.

Dessutom har jag en urladdningsfunktion. Vid start så laddas alltid batteriet ur
till 1V med hjälp av effektmotstånd och en npn-switch. Jag mäter spänningen över batteriet
med en OP kopplad som komparator och när spänningen sjunkit till 1V kopplas urladdningen
bort och Q2 får starta uppladdningen plus att en timer startas. Timern har olika tider som styrs
med samma switch som växlar R1.

Bild
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

denna gillar jag :

http://www.atmel.com/Images/doc1659.pdf

källkod :
http://www.atmel.com/dyn/resources/p...nts/AVR450.zip
ahhh busigt -äldre länk - har annars zippen om nån behöver ...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

bearing skrev:Delta-peak avkänningen kräver en uC för att fungera bra, enligt min erfarenhet. Laddströmmen måste stängas av ett kort ögonblick varje gång spänningen känns av, annars kommer variationer i processen göra att den triggar fel.
Om man verkligen vill krångla till det så borde man väl kunna göra delta-topp-avkänning med analoga kopplingar om man använder en såndär "enfaradskonding" (som egentligen är till för t.ex. backup för minne/klockkretsar) som "minne" för hur spänningen var vid föregående sampling. Eller duger inte de? Visst, en rätt knäpp idé men det kan kanske funka? :)

Om man absolut vill bygga utan mikrokontroller så kan man ju annars latcha A/D-värden i vanliga logikkretsar och mata in i en komparator vid varje mättillfälle :)
bearing

Inlägg av bearing »

EDIT: Du kanske menade att man skulle stänga av strömmen vid varje mättillfälle även med den analoga lösningen. Ja, det skulle ju gå, och vara krångligt. =)

Ja, man borde ju kunna det. I teorin funkar det. Om batteriet är av bra kvalitet och i bra kondition kan det nog fungera i praktiken också.

Problemet är att billiga/slitna batterier har rätt hög inre resistans. Resistansen är högst när batteriet är tomt, och minskar i takt med att batteriet laddas. Om man laddar med konstant ström kommer spänningsfallet över den inre resistansen vara högt när batteriet är tomt. Allteftersom batteriet laddas upp kommer resistansen minska, vilket gör att spänningen över batteriet sjunker, trots att spänningen över själva galvaniska cellen ökar. Detta gör att en enkel laddare kommer detektera en peak tidigt i laddningsförloppet.

Ett sätt att komma runt detta är att sätta in tidgräns på delta-peak-brytaren på t.ex. 20 minuter. På den tiden har förhoppningsvis den falska peaken passerat. Problemet med detta är att om man sätter ett nyladdat batteri i laddaren, kommer laddaren ladda i 20 minuter, vilket gör att "den riktiga" peaken passeras, och batteriet börjar bli varmt. Sedan måste spänningen sjunka från den nivå den var vid 20 minuter och ytterligare de mV som var gränsen. Batteriet blir då riktigt varmt enligt min erfarenhet, och det kan t.o.m börja knäppa i cellerna p.g.a inre trycket.

Om man styr laddströmmen med en processor kan man stänga av strömmen varje gång spänningen mäts, vilket gör att inre resistansen inte påverkar mätningen. Spänningen processorn mäter kommer då vara den galvaniska cellens spänning, vilken är stigande ända fram till den "riktiga" peaken.
Senast redigerad av bearing 27 februari 2012, 21:57:47, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Den verkar finnas här:
http://www.avrfreaks.net/index.php?modu ... showinfo=1

xraid skrev:denna gillar jag :

http://www.atmel.com/Images/doc1659.pdf

källkod :
http://www.atmel.com/dyn/resources/p...nts/AVR450.zip
ahhh busigt -äldre länk - har annars zippen om nån behöver ...
Skriv svar