Kretskortstillverkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
volmun

Kretskortstillverkning

Inlägg av volmun »

Hej

Jag ska för första gången tillverka ett kretskort med hjälp av kretskort med positivt fotoresist.

Jag köpte ett stort mönsterkorts laminat.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet i att såga i en sådan platta och om det går med tanke på hur fotoresisten blir i kantan där det sågats.

Jag ritade upp kretsen på datorn och skrev ut denna på ett overheadark med laserskrivare för att erhålla maskeringen som behövs. Resultatet täckte väldigt bra, hur bra får första tillverkning visa.

Min fråga är nu hur man säkerställer att maskeringen ligger an mot kretskortets fotoresist. Har ni någon ide om hur man kan göra. Jag skulle kunna tänka mig att använda mig av en genomskinlig skiva som jag lägger på maskeringen som vilar mot kretskortets fotoresist men vet inte vilket material jag ska använda för att släppa igenom UV ljuset. Glas hindrar ju detta.

Jag skulle även vilja veta vilken exponeringstid som är optimal samt vilket avstånd det i så skall vara mellan UV-lysrör (15 W) och mitt mönsterkortsobjekt.

Vore tacksam för svar

M.v.h Volker
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ta en bit laminat och exponera olika delar olika länge. täck nästa allt och mindre för varje exponering. Då kan du testa dig fram till en bra exponering.
Plexiglas funkar att klämma med. Att lägga lite vatten mellan kan få utskriften att klibba fast på laminatet.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Exponeringstid är nog bara att testa sig fram till. Skriv ut några tal (typ 1-10) och tejpa över talen allt eftersom minuterna går. Då ser du ungefär vilken tid som blir bäst.
När jag har exponerat så har jag bara tejpat fast utskriften på det färdigsågade laminatet. Bågfil eller dremel funkar till sågningen. Eftersom jag använder mig av en gammal scanner som UV-box så trycks kortet ner mot glaset väldigt bra, vilket eliminerar eventuella glapp mellan kort och utskrift.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har använt vanligt glas (från en fotoram) och det har släppt igenom UV-ljuset bra. -Använde ett solarie som lampa. :)

När det gäller att såga i laminat: För att inte maskeringen (och fotoresisten) ska släppa när man sågar, så brukar jag hålla en träbit mot laminatet precis där jag ska såga. Det har aldrig lossnat då.
Eftersom det ibland kan bli lite klisterrester kvar när man tagit bort maskeringen från laminatet, så är det bra om man undviker att ha några "banor" nära kanterna på kortet. Annars kan det hända att det blir lite koppar-rester kvar där.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag använder nedanstående att klippa med:
Bild
Biltema art. 12-206 Pris: 69.90

Kör också med vanligt glas i UV boxen och det fungerar utmärkt. Vore intressant att höra en teknisk förklaring till varför vanligt glas inte är att föredra.

Angående exponeringstid:
Jag gjorde precis som de andra här säger - skrev ut 1-10 på en remsa. Sedan lade jag en bit dubbelvikt aluminiumfolie mellan OH filmen och laminatet. Varje minut drog jag bort aluminumet 5 mm och fick på så sätt en bra bild av olika exponeringstider. Räkna med att det är lite pyssel i början. När du väl fått ordning på det så är det lätt som en plätt. Undvik dock att köpa ett annat laminat. Jag gjorde detta för ett tag sedan och fick dåligt resultat igen, så det verkar som om det skiljer sig en del emellan olika tillverkare.
Skriv svar