Video redigering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Video redigering

Inlägg av DeVille »

Tjena!

Har just köpt en DV-kamera, behöver nu ett bra redigerings program.
Är det någon som har nåt bra förslag?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Adobe Premiere Pro har jag hört är ganska bra
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mitt första förslag är att ha mycket minne i datorn. Det går med 512MB men det går mycket bättre med 1GB eller mer, annars kan det bli mycket väntetider där datorn ser ut att ha låst sig.

Programtips:
1. Pinnacle Studio, Extraprogrammet "Pinnacle HollywoodFX" ger riktigt snygga effekter!
2. Adobe Premiere.
3. Intervideo WinDVD creator (Billigt men ok. Brukar följa med kameror...)

Ett tips är gå in på tillverkarnas sajter och kika på hur programmen ser ut och vad man kan göra. Då är det lättare att välja. Sedan kanske priset har lite betydelse också...
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag förespråkar Premiere Pro 1.5. Det är den första stabila versionen efter 6.5. Dock är inlärningströskeln relativt hög, iallafall om man inte har sysslat med videoredigering tidigare. Premiere har dock fördelen att du kan göra "allt" med programmet. Kombinerar du det med Adobe After Effects kan du göra en egen Matrix eller Spindelmannen (om du har tiden och orken)! :lol:

Ifall du väljer premiere kan jag bistå med tips och trix. Ett PM och du har min MSN-adress. :tumupp:

/Magnus
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Måste säga att ska man göra långfilm så ska man nog hålla sig borta från Adobe premiere.

Har suttit många nätter i ända för att hjälpa min bror få igång en film han klippt ihopa, var ganska stor film ca 6h lång totalt.

När man trodde allt var klart så dök det upp småproblem i utrenderingarna som gjorde att man fick rendera ut allt igen, vilket tog ca 5h per gång. när då föregående fel var fixat kom där upp ett nytt som inte fanns innan.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Har själv hållt på väldigt mycket med film och har provat en del program.
Men det jag rekomenderar är helt klart Pinnacle Studio 9 Plus edition.
För att göra lite roliga eftereffekter utöver dom många som finns i Pinnacle så kan man använda Adobe Aftereffects, lite segt men fungerar bra.
Ska snart till att börja med Premier så vi får se hur det går.
Men är du helt ny på videoredigering så ska du nog använda Pinnacle om du inte vill ha något annat pga särskilda behov.

Om du sedan tycker att det är riktigt kul som jag tror du kommer tycka så kan du ju alltid uppdatera till Canopus program och hårdvara.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har alla tre programmen jag skrev tidigare. Premiere v6 är som sagt buggig, senare versioner är stabilare. Studio9 fungerar bra däremot.

Eftersom det verkar vara fler än jag här som håller på med film så passar jag på att fråga: Finns det några tillägg till Premiere eller Studio9 där man kan köra med "bluescreen" eller dela på bilden? Låt säga att jag vill göra en scen där en person pratar med en dubbelgångare, t.ex. :)
Det kanske redan går, men det var ganska länge sedan jag jobbade med de programmen.

(Har haft sådana program till Amiga och Mac, men jag skulle vilja ha möjlighet att använda Pc'n till detta...)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Japp, det fungerar i Pinnacle versionen som jag skrev om.
Tror det även ska fungera i Premier.
Aftereffects klarar flera lager som de flesta andra programmn vilket gör det möjligt med roliga effekter.
Chroma key är bland dom roligast funktionerna som finns i Pinnacle. :D

Edit: Kom på att jag har ju använt chromakey (bluescreen) i min ledsnurrefilm här på forumet, i början av den när man ser åska bakom snurran.Vet inte om filmerna ligger kvar på servrana men jag länkar till tråden iallafall:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=15
Användarvisningsbild
Jonte!

Inlägg av Jonte! »

En riktigt bra sida till Premiere, med video-tutorials. Bra att komma igång med...

http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ojoj jag tackar för alla svar och förslag.
Har inte grejat med videoredigering innan, har dock varit med å spelat in en film.. som grabbgänget gjorde...

Har bestämt att börja med att prova Pinnacle, så kan man kanske fortsätta med mer avancerade matrix grejor sedan :-)

tack återigen. återkommer nog senare med frågor.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är en fråga om vad du ska göra.

Musikvideo eller en film om dit husbygge?

Ofta så är det inte en fördel att den nya cenen "rullar in från vänster", det är bara jobbigt. När det inte räcker med att bara byta från ett klipp till ett annat så är det snyggast att tona ner och tona upp. Då vet alla att det är något nytt på gång. MS moviemaker2 är gratis men kan vad jag vet inte göra DVD skivor.
---
Det kan underlätta lite för datorn om den har två diskar. En disk med alla små klipp på och en som den "bygger" den färdiga filmen till, ex:

disk1 (40 småklipp) -> disk2 (färdig film)

Det går snabbare och datorn slipper flytta pickuppen tiotusentals gånger.

Vill man lyxa till det så kan man sätta diskarna på olika IDE-kablar med en extra IDE-kontoller för 150kr.

Utöver detta behöver du bara en snabb CPU och tillräkligt med minne.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tips Netrunner! Men det är nästan ännu viktigare att hårddisken (inte bara partitionen) som operativsystemet ligger på, inte är samma som den som videoklippen ligger på! Då får den stackars hårddisken jobba........
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

JimmyAndersson: Du menar virituellt minne för windows nu eller?

Den ska inte behöva skriva dit om du inte har för lite minne.
Minne idag är inte så dyrt. Under sommaren köpte jag 4st 512MB-brickor för 330kr/st idag ligger dom på 395kr/st. Med visst besvikelse så konstaterade jag att MS movimaker 2 nöjer sig med att ta 200-300MB :evil:
Skriv svar