Avtagbar kolv från lödstation till någon anledning?

Merdini

Avtagbar kolv från lödstation till någon anledning?

Inlägg av Merdini »

Ska köpa mig en lödstation snart och vill inte göra ett hastigt köp som jag brukar göra, så sitter jag där med fel vara.

Varför kan man koppla loss kolven från lödstationerna från biltema, jula osv när det inte finns några extra tillbehör som en avlödningspenna, lödpistol osv?
Eller vet ni något ställe som säljer tillbehör för dessa stationer med 4 pin?

EDIT:
Hittade denna som är 4 pin:
http://www.electrokit.com/lodpenna-rese ... =price_asc
Dock är detta endast reservdel vilket är ganska värdelöst i mitt fall.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Avtagbar kolv från lödstation till någon anledning?

Inlägg av Micke_s »

lättare att tillverka antar jag med avtagbar lödkolv och lättare att transportera.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tanken är nog att den ska vara lätt avtagbar också, plus att dom kanske har fler tillbehör som nu inte tex biltema säljer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, Biltema tar ju sällan fram produkterna själva (det gör inga av lågprisvaruhusen). Då har inköpare som åker till Kina och letar efter vettiga produkten och sen packas de i Biltema-förpackning bara i princip.

Det kan ju också vara så att delarna tillverkas i olika fabriker. Då kostar det om man ska behöva montera ihop dem nånstans, billigare att sätta dit kontakter och låta användaren koppla ihop dem.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Sen kan det väl också vara så att det vid garantiärenden är billigare att bara skicka en ny penna med sladd istället för en helt ny enhet. Företaget jag jobbar på tillverkade tidigare elektriska kebabknivar, och då kopplades själva skärhantaget ihop med nätdelen med en löstagbar sladd helt och hållet av anledningen att sladden bara håller 10-12 månader, medan nätaggregatet och skärhantaget i princip aldrig går sönder (inom garantiperioden).
Merdini

Inlägg av Merdini »

Tack för alla svara. Vet någon varför det är just 4 pin och vart de leder? Sitter det en tempgivare i kolven?
Tar dessa kolvar AC/DC och hur många volt ligger de på? Vad är det just stationen reglerar för minskad temperatur av kolven?
Tänkte att det bör väl inte vara så svårt att fixa egna tillbehör såsom varmluftspistol eller avlödningspistol.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har en sådan här från electrokit.

Den har en kontakt med 4 stift. Dock används bara två av dem. Det verkar som om den känner av temperaturen genom att mäta resistansen i själva värmeelementet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Biltemas är en ommärkt Velleman. Den går på. 48V här jag för mig. Två ledare för att värma och två för att mäta. Regleringen sker genom till och frånslag.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Då är det väl bara min Velleman som inte har några separata ledare för tempsensor. Jag har nämligen skruvat isär lödkolven för att kolla. (Tänkte bygga om den för att göra den lite mer ESD-vänlig, men det blev aldrig av). Själva kabeln mellan kontakten och lödkolven har bara två ledare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var inte i går jag kollade direkt. Men jag har för mig att det var fyra ledare i min. Jag skulle gärna byta till en smidigare sladd.
Skriv svar