PIC Basic Pro eller C

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
magnus

PIC Basic Pro eller C

Inlägg av magnus »

Jag har tänkt att börja använda PIC. Jag har programmerat en del tidigare i C men har funderat på att skaffa ett labsystem som använder PIC Basic Pro. Vilket programmeringsspråk rekommenderar ni, fördelar, nackdelar mm?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Mitt tips: Lär dig C direkt. BASIC känns lätt klumpigt efter en stund och det finns bra mycket fler exempel för C. Dessutom är C inte mycket svårare att komma igång med. Kan rekommendera Mikroelektronikas MikroC, som är gratis upp till en viss kodmängd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

C! BASIC suger, är mycket besvärligt med ökande kodmängd, ostrukturerat och har ingen framtid.
magnus

Inlägg av magnus »

C känns enklast eftersom jag kan det hyfsat sedan tidigare. Hur kommer jag igång?

Hårdvara
1. Var finns det några vettiga labsystem att köpa?
2. Vilken PIC är lämplig att börja med?

Mjukvara
1. Var skaffar jag lämplig C-kompilator?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Finns ganska många trådar om programmerare osv.

Lämpliga PIC:s att börja med kan vara tex 12F629 och 16F628. Och som sagt, kompilatorn MikroC är gratis och relativt lättanvänd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ahem...

Med risk att "få på skallen", så vill jag bara säga att det aldrig är fel att kunna lite assembler också. :-)

Det beror också lite på vad ditt syfte är med att "börja använda PIC". Är det privat eller professionellt ? Är syften primärt att lära sig PIC arkitekturen, eller är det bara ett krav att PIC skall användas ?

Om det är privat, och du verkligen vill lära dig hur PIC processorerna fungerar "under the hood", så kanske både Basic och C är fel, i alla fall i en början...

Eftersom du inte anger varför du har "skrotat" assembler direkt, så undrar jag varför ?

Med det sagt, så är nog C "bättre" på många sätt. Sannolikt ger det effektivare kod. För PIC18 serien finns det helt fri C-kompilator (C18) från Microchip (studentversionen som man får installera om var 60'de dag...). Om man ändå tänker köra C, så kan väll denna kompilator vara en anledning till att köra med PIC18 serien.

Fördelen med att köra Microchips kompilator är (förrutom att de borde kunna deras egan processorer bäst) att Microchips olika fria demo paket för t.ex USB, CAN eller Zigbee kommunikation är anpassade för C18. Jag har just själv installerat kittet för deras nya USB 2.0 processorer tillsammans med C18.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Lämpliga PIC:s att börja med kan vara tex 12F629 och 16F628.

Men å andra sidan är det ganska onödigt att köra C (eller annat 3G språk) på så små processorer !!
Finns knappast någon anledning att köra något annat än assembler på 12F-kretsarna, och det man gör på en 12F är ofta så "tight", så 3G språk passar i alla fall dåligt...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* Jag provade att köra C på en 12f629, men minnet räckte inte långt.... Små kretsar - assambler, stora kretsar, mycket minne, svårt att överblicka - C
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag har programmerat ett tag med Assembler nu och hade tänkt ta det ett steg längre... Gå över från PIC16 till PIC18 men har inte iheller valt vilken C-kompilator som jag skall använda!

Men som Sodjan säger så är kanske C18 det bästa, integrerar bra med MPLAB och dom borde kunna PICarna bäst. :)

En fråga är efter som man har stenkoll på assembler kod och vill gärna använda det ibland i sina program så undrar jag följande, kan man infoga assembler kod mitt i ett C-program???
Eller ha användning av sina tidigare rutiner som man har skrivit i assembler?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag vet inte om det finns någon annan än C18 där man får tillgång en "full-funktion" kompilator. De flesta bruker vara begränsade på något sätt, t.ex
i den volum maskinkod den kan generera.

> kan man infoga assembler kod mitt i ett C-program???

C18 User Guide sid 19-20.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Var precis uppe och drog ner C18 version 3.00 med manual.

Det verkar innehålla allt man vill ha. :wink:

Tack för tipset!
ny börjare

jasså, så man ska alltså lära sig C också

Inlägg av ny börjare »

det verkar alltså som att C är ett språk man bör kunna för att man ska kunna bygga nått med pic... :roll:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du har ett väldigt konstigt sätt att tolka det du läser !
Om du har läst alls...
Skriv svar