Hur många slangar får man in i en slang?
Hur många slangar får man in i en slang?
Håller på att dra lite fiber där jag bor och har haft ett minst sagt klurigt problem:
Hur många slangar får man in en slang?
Jag kör med en optoslang med 26mm innerdia. Hur många 12mm slangar kan jag få in i den? 4? 3?
En annan fråga. Jag kör med 110/96mm markrör. Hur många 32mm slangar får jag in en sån?
Dvs, finns det någon bra hemsida på nätet där man kan labba lite med diametrar och se vad som går att få ihop? Tack på förhand.
Hur många slangar får man in en slang?
Jag kör med en optoslang med 26mm innerdia. Hur många 12mm slangar kan jag få in i den? 4? 3?
En annan fråga. Jag kör med 110/96mm markrör. Hur många 32mm slangar får jag in en sån?
Dvs, finns det någon bra hemsida på nätet där man kan labba lite med diametrar och se vad som går att få ihop? Tack på förhand.
Re: Hur många slangar får man in i en slang?
Har inget cad, har ingen passare 
Har däremot en väldigt bra dator med en mycket snabb - hemdragen - fiberanslutning
Har däremot en väldigt bra dator med en mycket snabb - hemdragen - fiberanslutning
Skulle säga att du får prova dig fram. En sak vet jag. Du får aldrig in optimalt med slangar. Är slangen rak hur lång är den drar du alla slangar samtidigt?
Stora slangen är ca 500m lång, och 15% marginal behövs nog. Dom små slangarna kommer köras in med tryckluft samtidigt som dom själva också är trycksatta. Eventuellt kan man dra in slangarna med en dragtråd... Dock ej jag som kommer göra det jobbet.
Det är rätt omständigt att testa också, för jag planerar fiberdragningen på papper och i datorn. Har tyvärr inga slangar här att labba med.
på USA'ska kallas detta problem för circle packing
Du bör få in fyra slangar i ett 110-rör, finns speciell slang för att dra i "subkanalisation" där godset är lite tunnare. I den tunnare slangen så skulle jag gissa på att du får in 2 eller med lite tur 3 slangar.
Hade nog själv inte ens försökt den varianten utan gått med 32/26 till en skarvbrunn och därifrån dragit ut 12mm slangar
Edit: Är det ett 500m långt obrutet 110 rör så är det inte troligt att du ens får in en slang i röret - blir enorm friktion så du lär behöva spola genom massa vatten och ha en traktor som drar slangen. Ger dig sedan en utmaning med själva fiberdragningen, då längden är så pass lång kommer du behöva flotta ut kabeln för att inte dra sönder den.
Hade nog själv inte ens försökt den varianten utan gått med 32/26 till en skarvbrunn och därifrån dragit ut 12mm slangar
Edit: Är det ett 500m långt obrutet 110 rör så är det inte troligt att du ens får in en slang i röret - blir enorm friktion så du lär behöva spola genom massa vatten och ha en traktor som drar slangen. Ger dig sedan en utmaning med själva fiberdragningen, då längden är så pass lång kommer du behöva flotta ut kabeln för att inte dra sönder den.
Senast redigerad av grottan 26 februari 2012, 22:20:42, redigerad totalt 1 gång.
Nu hittade jag
http://hydra.nat.uni-magdeburg.de/packi ... pdf/d1.pdf
Här finns en fin illustration... så svaret på min fråga är: Nej, det går inte att få in 4st 12mm-slangar i en 26mm slang. (26*0,41421)=10,76
Däremot kan man köra in 10mm-slangar, med innerdia på 8. Det räcker således till att köra 7.8mm 144-fibers minikabel.
Eftersom jag lägger dubbla 32/26 slangar, så innebär det 8st 144-kablar = 1152 fibrer. Borde räcka för västra viksjö...
http://hydra.nat.uni-magdeburg.de/packi ... pdf/d1.pdf
Här finns en fin illustration... så svaret på min fråga är: Nej, det går inte att få in 4st 12mm-slangar i en 26mm slang. (26*0,41421)=10,76
Däremot kan man köra in 10mm-slangar, med innerdia på 8. Det räcker således till att köra 7.8mm 144-fibers minikabel.
Eftersom jag lägger dubbla 32/26 slangar, så innebär det 8st 144-kablar = 1152 fibrer. Borde räcka för västra viksjö...
Du behöver mer space än 0.2mm mellan kabel och rör 
Fyra PE32or är inga problem att dra in i ett 110-rör, om det inte är allt för många skarpa böjar och du har åtminstone 3 kabellådor på vägen, gärna fyra.
Som jämförelse har jag massor med gånger tryckt igenom en PE32a uppåt 100 meter, alltså inte dragit utan bara tryckt in den. Utan glidex. Har jobbat med rörläggning och kabeldragning åt bland andra ElTel och Stokab i ett antal år, törs inte ens fundera över hur många mil PE32 jag har dragit under årens lopp
Håller inte alls med, men givetvis måste man ha winch eller bil eller grävare eller nåt att dra med, samt att man använder glidmedel (Glidex brukade vi använda, inte på spray utan på "klämflaska"). Jag har dragit 3 PE32or i drygt 500 meter långt (utan böjar!) 110-rör vid några tillfällen, och det är inga större bekymmer. Men utan winch eller annan draghjälp är det naturligtvis fullkomligt otänkbart! Vi gjorde så att vi blåste igenom fyra stycken filmgarn (en form av tunnt snöre) med lövblås och filmgarnen knutna i en systempåse (systembolagets påsar är perfekta för att blåsa filmgarn i 110-rör!). Sedan använde vi filmgarnet för att dra igenom ett lite kraftigare rep, som sedan fästes i kabelstrumpan som slangarna stacks in i. Under hela dragningen står en person och konstant sprutar på glidmedel på slangarna, det går åt 5-6 flaskor (1 L styck) för en sån dragning.grottan skrev:Edit: Är det ett 500m långt obrutet 110 rör så är det inte troligt att du ens får in en slang i röret - blir enorm friktion så du lär behöva spola genom massa vatten och ha en traktor som drar slangen.
Som jämförelse har jag massor med gånger tryckt igenom en PE32a uppåt 100 meter, alltså inte dragit utan bara tryckt in den. Utan glidex. Har jobbat med rörläggning och kabeldragning åt bland andra ElTel och Stokab i ett antal år, törs inte ens fundera över hur många mil PE32 jag har dragit under årens lopp
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Klämflaska = fredagsnöje som jag skrev innan.
Har gjort min beskärda del att dra kabel på olika storbyggen typ Filmnet/Canalplus i drygt 1½år på ett jobb enbart.
Har gjort min beskärda del att dra kabel på olika storbyggen typ Filmnet/Canalplus i drygt 1½år på ett jobb enbart.
Walle, tack för bra info. Jag tänkte dra minikabel i min PE32, tror du man kan "preparera" slangen med 4st dragtrådar och bara använda en just för stunden - dvs låta 3 dragtrådar ligga kvar i väntan på bättre tider, eller tycker du man ska blåsa in primärtuber och lägga in minikabeln i primärtuben?