Renovera antik radio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Renovera antik radio.

Inlägg av SM7CZR »

Min kommentar angående rören var mest med tanke på den fysiska placeringen. :)
Återkopplingsresonemanget är jag helt med på, däremot är jag lite tveksam till transformatorns funktion, men det går ju att följa trådarna som redan är inkopplade.
Kan man inte tänka sig att trafons primär sitter i anodkretsen på slutröret för att slippa få anodspänningen (120 Volt) på hörlurarna? :humm:

Vi avvaktar TS detektivarbete med spänning...

Om man registrerar sig på
http://www.radiomuseum.org/
kan man tydligen få ta del av ännu mera information (schemor o dyl).
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nej nej, så gjorde man inte vid den här tiden!
Det var anodspänning på skallen som gällde! Trafon sitter med all sannolikhet, utifrån bilderna och det TS berättat mellan första LF steget och det andra. En annan grej ... med tanke på att man ofta byggde sina mottagare själva vid den här tiden, utifrån en ritning man beställt på Clas Ohlsson ex, så ska man inte antaga att den är rätt kopplad!

Det kan vara så att rollerna på A425 och A409 är de omvända, d.v.s A409 kan vara detektor och A425 första LF. Känner mig dock ganska säker på att det är frågan om en återkopplad detektor direkt vid antennen, följt av två LF steg.
Granström

Inlägg av Granström »

Uppmätt värde på LF trafon = Primär 589 Ohm och Sekundär = 2,066 Kohm. Uppmätt värde glödtråd B403 = 0.006 Ohm A409 och A425 har värde 0,014 Ohm. Mellanröret har en konding mellan anod och galler på slutröret. Mellanröret har ett motstånd 1 Mohm från anod till 90B står det på panelen och det är väl 90V kanske. Detta motstånd kan kopplas ur med ett telepropputtag och då kan man väl tänka att man kan kpoola in en högohmig högtalare där. Sedan är det nu kopplat så att gallret på mellanröret går till Primärspolen LF trafo och nästa uttag på sekundär till panel med uttag nr 1. Uttag nr 1 vad är det? Slutrörets anod har hörtelefonuttag i serie med ledningen till 120B paneluttag och det kanske är 120V och dessa två proppar har parallellt också en teleproppkontakt, så man kan tänka även där att det går att ha en högohmig högtalare där i stället för hörtelefonerna. Anoden på första röret går via vridbar återkopplingsspole till paneluttag 2 och det ska väl vara ? anodspänning på där. Första gallrets väg till Vridkondensatorn i avstämningskretsen är lite söndeplockad, men ska väl vara nåt slags Gallerläcka. En annan fundering är att Vridkondingen har en avklippt kabel som går till fästet i botten på LF trafon. Det finns en skruv i toppen på LF trafon och den har förbindning med bottenfästet till trafon , men ingen som helst kontakt med lindningarna. Det är väl själva järnkärnan kan man tänka. Ska jag löda i hop den avklippta kabeln igen?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ang LF trafon. Primär kallar man den lågohmiga sidan, och den skall normalt sitta mellan B+ (anodbatteriet) och anoden på röret som driver. Sekundär skall sitta mellan gallret och jord på det drivna röret. Poängen med LF trafon är att omsätta en svag växelspänning i anodkretsen på rör1, till en lite starkare växelspänning på rör2:s galler.

Är du helt på det klara med symboler man använde i scheman från den här tiden? Vad som är galler, anod osv om man tittar på rörsymboler? De olika elektrodernas funktion i ett rör?

En enkel schemaskiss vore väldigt mycket lättare att utgå ifrån. Just nu känner jag mig inte säker på hur det är kopplat utifrån din beskrivning.
Granström

Inlägg av Granström »

Jo jag har tittat på rören via Radiomuseet och skrivit ut en sockelbild med flera (6st) olika. Nr ett är ju för rör med direktupphettad katod och där har vi ju anod överst som ett uppochnedvänt T. detta rörsockeluttag är ju längst från alla andra och på min bild längst ner. Mitt emellan glöd/katod uttag har vi ju gallret. Jag har ju egentligen inget schema alls utan sneglar på andra liknande mottagare. Radiomuseet har en sida och en liknande mottagartyp med tre rör , men jag kommer inte åt något schema. Tre olika modeller med tre rör som heter Saba Villingen Ann/1800 eller Ann 27 eller Ann 26, men som sagt det gäller att komma åt dessa Schemor. Det enda är kanske om jag söker medlemsskap där.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Såg du länken med schemat jag postade i ett tidigare inlägg? Det schemat känns väldigt nära din mottagare!
Bättre att plocka hem filerna med rördatat direkt. De finns på denna adress:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html
Jag tog mig friheten att bifoga rördatafilerna i mitt inlägg, så slipper du leta ;)
A425.pdf
A409.pdf
B403.pdf
Det som är bra med att ha fullständiga rördatat är att du med hjälp av rörkurvorna kan se hur mycket ström som skall flyta genom rören vid olika spänning på anod och galler, och du kan därmed avgöra (grovt i allafall) hur mycket emission som finns kvar i rören.

De värden du postade tidigare på glödtrådarnas resistans känns åtminstone en tiopotens för små. Kolla igen? Det viktiga är egentligen att man kan uppmäta någon resistans mellan glödanslutningarna iofs, dina glödtrådar verkar ju hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Granström

Inlägg av Granström »

Fint och flott Oskar tack för rördata och jag har tittat på schemat du skickade och det känns som om det blir en hel del ombyggnader då såsom att det kanske inte är samma rör i det schema du skickade och att det heller inte är någon återkoppling inritad och heller inte så många spolar som jag har i min mottagare. Ska kolla föresten så jag inte blandar ihop med nåt annat schema.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja det är nog en del skillnader mellan din radio och schemat jag länkade till.

Det är återkoppling även på schemat jag länkade till! "L1" gör två jobb, positiv återkoppling, samt antennkoppling. Den förstärkta HF signalen återförs tillbaka in i gallerkretsen mha kondensatorn som är på 500pF. Återkopplingen reglerades genom att ändra spolarnas avstånd, samt till viss del genom att ändra glödströmmen via reostaten(HR-1).

En lurig grej jag inte blir klok i din radio på är de två luftlindade spolarna som sitter bredvid varandra. Det hade räckt med en spole! Jag undrar om det är någon slags omkoppling, så att man använder ena spolen i något läge, och den andra spolen i ett annat. Eller så har man byggt om radion vid något tillfälle så att någon utav spolarna inte används.

Jag är väl lite tjatig vid det här laget, men jag kan verkligen rekommendera att rita upp ett schema på radion så som den ser ut idag! Då kan vi som skall föreställa experter lättare säga om något behöver ändras ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tänkte svara att en av spolarna bör vara för parralell avstämning av något slag, men eftersom oskar sade ovanstående är jag också osäker på vad det egentligen är för något. :humm:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Man kan ju se på en av bilderna att en av spolarna har en liten, vridbar spole inuti sig. Det är med största sannolikhet återkopplingsspolen. Graden av återkoppling bestäms helt enkelt av positionen på den lilla spolen (sitter på en axel som går ut till en ratt på fronten). Hela det spolpaketet bör tillsammans med vridkondensatorn vara mottagarens enda avstämda krets. Vad den andra luftlindade spolen bredvid gör är lite av ett mysterium än så länge.

Det fanns mottagare vid den här tiden som hade ett eller flera avstämda steg (förstärkarsteg med rör) innan detektorn, men eftersom vi bara ser en vridkondensator på bilderna talar ingenting för att det skulle vara något annat än en radio med ETT avstämt steg med positiv återkoppling.
Granström

Inlägg av Granström »

Oskar den lilla spolen är bara seriekopplad med den andra stora spolen = Båda spolarna gör alltså att det egentligen bara blir en spole med 7 uttag till Vridomkopplaren. Den lilla spolen har tre uttag och det ser ut som om man lagt till den efteråt för den är lindad med en annan tråd vilket också finns sådan tråd 2,5 cm förlängt på den stora spolen överst men allt är seriekopplat. Återkopplingsspolens ena ledare går till anoden på första röret och den andra ledaren till panelen och jag frågar då ska det ligga anodspänning på den ledaren och hur mycket?

Annars ser det ut enligt ditt Schema Oskar som jag får 99% att stämma om du tittar hur rören sitter på min bild i lådan. Första röret till Vänster, drivröret längst till Höger och slutröret i mitten.
Då får jag allt att stämma förutom att konding 100pf på primärsidan inte finns med i min mottagare och slutröret har en reostat till glöden också, men den är rak och inte runda som reostaterna till glöden är på första röret och drivröret.

Då blir det så att Hörtelefonerna sätts på drivröret med möjlighet att koppla in teleplugg för annan högtalare.

Slutrörets anodledning kan då gå i serie med högtalare, men det finns i min mottagare ingen 5000pf paralellkopplad med högtalaren.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ok, låter bra. Kanske ville man lägga till mer induktans i den avstämda kretsen för att kunna ta emot långvåg?

Detektorn skall ha en lägre spänning, 40 - 60V. Enklast är att prova sig fram, det gäller att det inte går onödigt mycket ström genom detektorröret, det skall vara frågan om enbart tiondels, eller kanske hundradels mA. Andra LF, alltså slutröret, och kanske (troligen?) första LF röret behöver negativ förspänning för att arbeta korrekt. Förhoppningsvis finns en anslutning på panelen för detta. För slutröret bör alltså anslutningen för negativ förspänning gå till ena halvan av sekundären på LF trafon. För första LF röret skall förspänningen anslutas till gallermotståndet, bör vara någon av "säkringshållarna".

När det gäller storleken på den negativa förspänningen beror det på vilken anodspänning du vill köra med. Databladet för B403 säger -30V vid 150V anodspänning. Om du inte vill spela så högt ;) kan du gott köra med 100V anodspänning och kanske -15 till -10V. Kan inte riktigt säga något om förspänningen på första LF röret. Har vi rett ut vilken roll A425 respektive A409 har i radion?
Granström

Inlägg av Granström »

Hej igen!! Funderar på gallerläckan första röret på 1,6 Mohm och 330pf borde inte det ge rätt förspänning? Är det inte lika med LF 1 röret och motståndet som finns på min mottagare och som du säger säkringshållare, det är ju på 1,5 Mohm och går från galler till jord. Om jag lägger tex -10V på ingång till sekundärsidan på trafon så går det ju till gallret på LF2 röret och lägger på de olika anodspänningarna på de ställen det ska vara. Borde det inte då bli förspänd gallerspänning på Detektorröret och första LF röret ganska så automatiskt. Man kan väl prova och mäta då man lagt på spänningarna på dom andra ställena. Jag kan inte räkna ut det men vad tror du Oskar?

Om du ser bilden på rören uppifrån med fronten mot dig så hoppas jag att jag tänker rätt när Detektorröret A425 sätts längst till Vänster och första LF röret A409 längst till Höger och då kommer sista LF röret B403 att hamna i mittre hållaren, men jag får kolla om och om igen för att känna att det blir rätt och hur skulle jag göra om inte du/ni hjälpte mig. Hur som helst får jag som sagt ihop det med det Schema som du skickat och är ganska lika när jag tänker att Slutröret sitter i mittre hållaren.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Gallerläckan skapar mycket riktigt en svag negativ förspänning. För detektorröret räcker det med gallerläckan, eftersom anodspänningen skall vara låg. Men för LF rören är det en annan femma.
Det kan vara så att första LF röret klarar sig utan negativ förspänning. Hur verkar det vara kopplat i radion? Finns anslutningar till de två LF rörens galler för negativ spänning? Det låter som om det inte finns för 1:a LF, eftersom du säger att gallermotståndet går till jord.
Granström

Inlägg av Granström »

Godmorgon Oskar med flera! Den vita säkringen som du säger är ju ett motstånd 1,5MOhm och det är ju den som sitter till höger om Lf trafon på bild och i din ritning på första Lf röret har den ju värde 2 Mohm. På min radio kommer gallertråden upp från hållaren och in mellan detta motstånd och den platta kondingen du ser. Det luriga var ju att detta motstånds så att säga vänstra anslutning inte gick någonstans och då jag då studerade ditt schema tyckte jag det skulle bli bra att dra det till jord. Den platta kondingens andra ände tänkte jag dra till anoden på detektorröret, men därifrån också sätta in 1Mhom motstånd till 80V lika som i ditt Schema vilket inte finns på min mottagare. Jag misstänker att man inte haft drivröret igång när man använt radion utan kört endast med slutstegsröret som ensamt LFrör för den påbörjade kopplingen med motstånd och konding till höger om LFtrafon är inte klar. Mitt emot Det vita motståndet som jag sa var på 1,5 Ohm och mot fronten är ju en glasrörssäkring på 2Mhom och den sitter kan man säga i stället för Högtalaren till slutröret, men den har också en Telepluggkontakt. Jag känner på mig att jag då i detta teleuttag kan sätta en högomig hörlur eller en högohmig högtalare och då har jag ju slutsteget med och större förstärkning. Det finns nämligen ett till ställe att sätta hörlurar och högtalare på samma sätt men utan motstånd och det är i serie med drivrörets anodledning. Jag tar för givet att om jag vill ha hörlurarna på slutröret att jag då måste kortsluta de två hörlurspropparna för att få slutröret att fungera.
Slutrörets galler går genom LFsekundärlindningen till panelen och där finns en inristad etta bara, så där blir det ju bra att lägga negativ spänning. Hela Radion är nog en byggsats så det har väl varit mycket funderande förut också.
Senast redigerad av Granström 27 februari 2012, 11:18:25, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar