Utbyteselement till högtalare?
Utbyteselement till högtalare?
Jag har ett par JPW Gold Monitor och alla elementen är
trasiga. En 12cm (det stora) och en 6cm diskant.
Diskanten har ett djup på 15mm.
Finns inga namn på elementen.
Dataskylten vid terminalerna anger 6ohm, 70W, 87dB.
Är det någon som har den minsta aning om lämpliga ersättare?
trasiga. En 12cm (det stora) och en 6cm diskant.
Diskanten har ett djup på 15mm.
Finns inga namn på elementen.
Dataskylten vid terminalerna anger 6ohm, 70W, 87dB.
Är det någon som har den minsta aning om lämpliga ersättare?
- Electricguy
Re: Utbyteselement till högtalare?
Utan att veta alla olika data på original elementen så är det rätt svårt att hitta en värdig utbytare.
Hittade en bildlänk. Ser ut så här:

Sedan så hittade jag en kort text i ett forum som sa att bas-elementen skulle vara Peerless.
Och jag hittade ett element som verkar ha samma data och rätt mått även om det inte ser riktigt
samma ut:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... 56-p78523/
"Peerless SDS 134-830656
5,25" midbas. Detta element är optimerat för små slutna lådor. Kortslutningsring i magnetsystemet. Belagd pappers kon (THP). Effekt 80 W. Känslighet. 87 dB. Frekvensomfång 50-5500 Hz. Imp 8 Ohm. Rek deln frekv. <5000 Hz. Qts 0.54 Vas 9,2 l. Fs 62,4 Hz. Yttermått 152 mm. Baffelhål 116,7 mm. Djup 58,2 mm"
Verkar ju vara något som kan passa. Sedan så ska väl diskanten ha ungefär samma känslighet?

Sedan så hittade jag en kort text i ett forum som sa att bas-elementen skulle vara Peerless.
Och jag hittade ett element som verkar ha samma data och rätt mått även om det inte ser riktigt
samma ut:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... 56-p78523/
"Peerless SDS 134-830656
5,25" midbas. Detta element är optimerat för små slutna lådor. Kortslutningsring i magnetsystemet. Belagd pappers kon (THP). Effekt 80 W. Känslighet. 87 dB. Frekvensomfång 50-5500 Hz. Imp 8 Ohm. Rek deln frekv. <5000 Hz. Qts 0.54 Vas 9,2 l. Fs 62,4 Hz. Yttermått 152 mm. Baffelhål 116,7 mm. Djup 58,2 mm"
Verkar ju vara något som kan passa. Sedan så ska väl diskanten ha ungefär samma känslighet?
Senast redigerad av 4kTRB 27 februari 2012, 12:14:55, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
Se där ja. Ja är datan likadan eller väldigt nära originalet så ska det fungera bra.
Om du har tur så står det någon betecking på baksidan av elementen, fast du har säkert redan tittat?
Titta i båda högtalarlådorna, chansen är iofs pytteliten men det kan vara så att det är olika beteckning på likadana element och bara den ena ger bra träffar på nätsökning.
Titta i båda högtalarlådorna, chansen är iofs pytteliten men det kan vara så att det är olika beteckning på likadana element och bara den ena ger bra träffar på nätsökning.
Om jag bara tittar på designen på mid/bass så har Visaton en del modeller som är väldigt lika.
Jag kan rekommendera HiFi Kit om man söker ersättningselement. Jag skulle ringt och kolla vad dom har att erbjuda. http://www.hifikit.se/
-
"An IB design they used a 130mm doped paper cone mid driver made by Peerless-India (who incidentally now own the JPW & Heybrook brands) along with a variant of the popular Audax TW010 tweeter. They have a fairly simple but hard wired crossover. Sensitivity is about 87 dB/W and the impedance around 6 ohms. There was also a Gold Monitor which used a upgraded tweeter and the same bass driver."
Då talar det än mer för att det är ett par Peerless som original.
Jag ska ta och leta reda på det där Audax-elementet och se om det kan
vara användbart.
När det gäller det enkla filtret så ser det ut så här...

Jag ska ta och leta reda på det där Audax-elementet och se om det kan
vara användbart.
När det gäller det enkla filtret så ser det ut så här...

Om de inte var särskilt dyrbara/exklusiva (typ över 1500:-/par eller nåt sånt) så skulle du väl annars kunna använda dem som "valfri högtalarlåda med volym X" och leta fritt efter element (och eventuellt byta/modda delningsfiltret) utan hänsyn till vad som suttit från början?
Om du har tur så kanske du kan laga diskantelementen. Ibland går tråden av precis vid änden när man bränner dem, och då kan man med stor tur linda av ett varv från spolen och använda som anslutningstråd, eller kanske lyckas löda ihop lagningen. I teorin kan det gå även på baselementen men halvofta är de så brända att det inte är nån idé och dessutom så är det ofta mycket svårare att inte misslyckas med att lossa och sätta tillbaka konen.
Om du har tur så kanske du kan laga diskantelementen. Ibland går tråden av precis vid änden när man bränner dem, och då kan man med stor tur linda av ett varv från spolen och använda som anslutningstråd, eller kanske lyckas löda ihop lagningen. I teorin kan det gå även på baselementen men halvofta är de så brända att det inte är nån idé och dessutom så är det ofta mycket svårare att inte misslyckas med att lossa och sätta tillbaka konen.
Jag mätte volymen och de är på 5.8L
Då ska man väl kunna använda någon typ av programvara och
se om ett givet element kan tänkas passa?
Kommer inte ihåg vad de kostade men de var inga lågbudget och
heller inget extrem pris. Det är spånskive lådor.
Då ska man väl kunna använda någon typ av programvara och
se om ett givet element kan tänkas passa?
Kommer inte ihåg vad de kostade men de var inga lågbudget och
heller inget extrem pris. Det är spånskive lådor.
Det är >20 år sen jag räknade på sånthär, men har för mig att de siffror man vill veta om ett visst element är Vas, Qt och Fs. Fs är resonansfrekvensen och jag tror att Vas rakt av går att använda för att få nån tumregel om hur stor låda som är lagom.
Sen vill du absolut ha minst lika bra verkningsgrad på diskanten som basen om du kör passiva filter. Det går att dämpa diskanten om den har bättre verkningsgrad, men det blir aldrig bra att dämpa basen.
Googla på loudspeaker calculator
Sen vill du absolut ha minst lika bra verkningsgrad på diskanten som basen om du kör passiva filter. Det går att dämpa diskanten om den har bättre verkningsgrad, men det blir aldrig bra att dämpa basen.
Googla på loudspeaker calculator