UPS - byta till MINDRE batterier
Re: UPS - byta till MINDRE batterier
Vi Knallar tenderar att vilja ha betalt när vi skall köpa nånting
Re: UPS - byta till MINDRE batterier
Men hur mycket "överström" vågar man ladda ett underhållsfritt batteri med utan att riskera allvarliga konsekvenser som t.ex. sprängning? Till originalbatterierna på 17Ah beskrivs laddningen som att den når 90% laddning på ca 3 timmar. Om jag då kör med 7,2Ah istället, är det farligt eller håller bara batterierna inte lika länge? Det senare kan jag leva med.xxargs skrev:laddströmmen kommer inte vara problemet, då dom ofta har ganska klena laddare med flertal timmar laddtid.
Re: UPS - byta till MINDRE batterier
Om man laddar ur UPS-batterier till stopp från 10 minuter till en timme så har man kanske fått ut 30-50% av batteriets totala Ah-kapacitet - vilket gör att strömstyrkan behöver inte vara på speciellt många ampere för att batterierna skall gå från 50 - 70% till 90% laddstatus. (dom sist 10% behöver 1-2 dygn på sig innan det är toppladdat)
blybatterier kan dricka ganska mycket ström dom första minuterna och laddaren är i strömgräns - men snart har svavelsyrans koncentration i själva plattorna och plattornas polarisering med bildad vätgas och syrgas gjort att cellespänningen stiger till en nivå där laddaren går ur strömgräns och istället börja spänningsreglera - och i det läget så är det batteriet som bestämmer hur mycket ström den vill absorbera (dvs hur fort syran vill diffundera ut från plattorna till omgivande elektrolyten) och sällan i en sådan takt och hög strömstyrka så att det blir problem med värme.
enklast är att mäta på din UPS du har nu - även med ganska kassa batterie med kanske bara några minuters gångtid så bör du se var strömgränsen ligger på när den ansluts till nätet igen och är det under 5 ampere så är det inga bekymmer ens med 7.2 Ah-batterier då det snabbt kommer att minska till kanske ett par Ampere laddström större delen av laddtiden.
när man byter sådana saker så gör man alltid en provkörning under övervakning - dvs man kör ut tills det tar stopp, därefter kopplar man in nätet, mäter laddströmmen och spänningen och känner om batterierna får tendens till uppvärmning (dom kan tillåtas en antydan till att bli jummen men inte mycket mer än så) tills man ser att strömmen går mot 1 ampere och under, vid dom strömmarna blir det inte mycket uppvärmning om batteriet inte tar emot energin - dessutom gör blybatterier av sig med överskottsenergi genom att tillverka knallgas istället för värme - dock brukat man få ha polspänning uppemot 15 Volt innan det sätter igång på allvar att gasa och så högt laddar inte en normal modern laddare.
Att ladda tills det bubblar mycket i cellerna är egentligen svår batterimisshandel och med moderna laddare så förekommer det knappt att det bubblar och brusar i batteriet utan på sin höjd enstaka bubbel och gurgel när någon större gasblåsa byter plats med elektrolyten - och i AGM-batterie så förekommer detta knappt heller.
blybatterier kan dricka ganska mycket ström dom första minuterna och laddaren är i strömgräns - men snart har svavelsyrans koncentration i själva plattorna och plattornas polarisering med bildad vätgas och syrgas gjort att cellespänningen stiger till en nivå där laddaren går ur strömgräns och istället börja spänningsreglera - och i det läget så är det batteriet som bestämmer hur mycket ström den vill absorbera (dvs hur fort syran vill diffundera ut från plattorna till omgivande elektrolyten) och sällan i en sådan takt och hög strömstyrka så att det blir problem med värme.
enklast är att mäta på din UPS du har nu - även med ganska kassa batterie med kanske bara några minuters gångtid så bör du se var strömgränsen ligger på när den ansluts till nätet igen och är det under 5 ampere så är det inga bekymmer ens med 7.2 Ah-batterier då det snabbt kommer att minska till kanske ett par Ampere laddström större delen av laddtiden.
när man byter sådana saker så gör man alltid en provkörning under övervakning - dvs man kör ut tills det tar stopp, därefter kopplar man in nätet, mäter laddströmmen och spänningen och känner om batterierna får tendens till uppvärmning (dom kan tillåtas en antydan till att bli jummen men inte mycket mer än så) tills man ser att strömmen går mot 1 ampere och under, vid dom strömmarna blir det inte mycket uppvärmning om batteriet inte tar emot energin - dessutom gör blybatterier av sig med överskottsenergi genom att tillverka knallgas istället för värme - dock brukat man få ha polspänning uppemot 15 Volt innan det sätter igång på allvar att gasa och så högt laddar inte en normal modern laddare.
Att ladda tills det bubblar mycket i cellerna är egentligen svår batterimisshandel och med moderna laddare så förekommer det knappt att det bubblar och brusar i batteriet utan på sin höjd enstaka bubbel och gurgel när någon större gasblåsa byter plats med elektrolyten - och i AGM-batterie så förekommer detta knappt heller.
Re: UPS - byta till MINDRE batterier
Tack xxargs! Det var i sanning ett extraordinärt bra svar. Det blir nog övervakat test till veckan! 

Re: UPS - byta till MINDRE batterier
Liten rapport efter första riktiga testet.
Jag utgick från 4 st 7Ah batterier. Två nya biltema 80-410. Två stycken beg. likadana fast märkta Nordströms VRLA från batterilagret. http://www.batterilagret.se/product/162 ... m-12v.aspx De begagnade batterierna tog laddning bra och visade att dom kunde behålla laddningen fint. Över 13V efter ett dygns vila. När jag mätte spänningen monterade i serie i UPSen visade dom nya batterierna under nätdrift 13,5-13,6V och dom begagnade 14,0 resp. 14,2V, det senare är så klart är en varningsklocka. Funktionen på UPSen var dock utan anmärkning.
Jag testade genom att ladda upp batterierna till max. Dom tog inte längre emot laddning (mitt relativt enkla biltemainstrument visade <0,04A). Jag hade en last på ca 275W bestående av en bygglampa. Jag bröt strömen och övervakade läget. Strömförbrukningen över batterierna startade på 7,8A. (Jag inser nu när jag skriver att det borde blivit högre siffror i takt med att batterierna tappade spänning.) Ganska raskt sjönk spänningen och efter 6 minuter började UPSen varna att den snart skulle lägga ner. Spänningen över dom beg. batterierna var då under 8V. Efter ganska precis 8 minuter från teststarten släppte UPSen strömförsörjningen till lasten och stängde av sig. Jag kopplade på nätförsörjningen och mätte laddströmmen över batterierna. Direkt vid uppstart visade den ca 3,2A, men precis som xxargs skriver så sjönk den rätt raskt. Efter 1 minut var den drygt 2A och efter 5 minuter 1,2A och sen sjönk det långsammare. Nu efter 1 timme är den nere på 0,3A. Inget av batterierna kom upp i över 20 grader C under testet. Omgivningstempen ligger på ca 15 grader.
Jag är riktigt nöjd, men kommer inte sluta här. Dom två begagnade batterierna kommer få ge plats åt två till nya biltemabatterier. Jag inser att jag bör göra om testet när jag monterat dessa. Eftersom den uppsättningen antagligen kommer hålla spänningen bättre kommer jag säkert också kunna ladda ur batterierna mer, och kanske också få högre laddström när nätförsörjningen kommer igång efter en total urladdning. Men vi får väl se...
Tack alla som hjälpt till med kommenarer så här långt, det är ett fint stöd!
Jag utgick från 4 st 7Ah batterier. Två nya biltema 80-410. Två stycken beg. likadana fast märkta Nordströms VRLA från batterilagret. http://www.batterilagret.se/product/162 ... m-12v.aspx De begagnade batterierna tog laddning bra och visade att dom kunde behålla laddningen fint. Över 13V efter ett dygns vila. När jag mätte spänningen monterade i serie i UPSen visade dom nya batterierna under nätdrift 13,5-13,6V och dom begagnade 14,0 resp. 14,2V, det senare är så klart är en varningsklocka. Funktionen på UPSen var dock utan anmärkning.
Jag testade genom att ladda upp batterierna till max. Dom tog inte längre emot laddning (mitt relativt enkla biltemainstrument visade <0,04A). Jag hade en last på ca 275W bestående av en bygglampa. Jag bröt strömen och övervakade läget. Strömförbrukningen över batterierna startade på 7,8A. (Jag inser nu när jag skriver att det borde blivit högre siffror i takt med att batterierna tappade spänning.) Ganska raskt sjönk spänningen och efter 6 minuter började UPSen varna att den snart skulle lägga ner. Spänningen över dom beg. batterierna var då under 8V. Efter ganska precis 8 minuter från teststarten släppte UPSen strömförsörjningen till lasten och stängde av sig. Jag kopplade på nätförsörjningen och mätte laddströmmen över batterierna. Direkt vid uppstart visade den ca 3,2A, men precis som xxargs skriver så sjönk den rätt raskt. Efter 1 minut var den drygt 2A och efter 5 minuter 1,2A och sen sjönk det långsammare. Nu efter 1 timme är den nere på 0,3A. Inget av batterierna kom upp i över 20 grader C under testet. Omgivningstempen ligger på ca 15 grader.
Jag är riktigt nöjd, men kommer inte sluta här. Dom två begagnade batterierna kommer få ge plats åt två till nya biltemabatterier. Jag inser att jag bör göra om testet när jag monterat dessa. Eftersom den uppsättningen antagligen kommer hålla spänningen bättre kommer jag säkert också kunna ladda ur batterierna mer, och kanske också få högre laddström när nätförsörjningen kommer igång efter en total urladdning. Men vi får väl se...
Tack alla som hjälpt till med kommenarer så här långt, det är ett fint stöd!
Re: UPS - byta till MINDRE batterier
Uppdatering efter andra testet och driftsättning.
Alla fyra batterier nya biltema 80-410. Jag körde ett urladdningstest och laddströmmen blev aldrig så hög som 3,5A, inte ens när batterispänningen låg på ca 54V vilket väl innebär att laddningen är begränsad till den strömstyrkan? Slutlig laddspänning och underhållsladdning ligger på 55,0V. Under urladdningen hade jag en last på ca 600W och då drog den ca 17A, vilket borde vara helt okej. Alla batteritester UPSen gör resulterar i godkänt. Den beräknade tiden med dessa 7,2Ah-batterier och den last jag tänkt ha på den (ca 210W) uppskattas till drygt 40 minuter. Jag känner att jag har all anledning att vara nöjd!
Stort tack igen för kommentarerna, i synnerhet xxargs som redde ut dom viktigaste begreppen för mig!
Alla fyra batterier nya biltema 80-410. Jag körde ett urladdningstest och laddströmmen blev aldrig så hög som 3,5A, inte ens när batterispänningen låg på ca 54V vilket väl innebär att laddningen är begränsad till den strömstyrkan? Slutlig laddspänning och underhållsladdning ligger på 55,0V. Under urladdningen hade jag en last på ca 600W och då drog den ca 17A, vilket borde vara helt okej. Alla batteritester UPSen gör resulterar i godkänt. Den beräknade tiden med dessa 7,2Ah-batterier och den last jag tänkt ha på den (ca 210W) uppskattas till drygt 40 minuter. Jag känner att jag har all anledning att vara nöjd!
Stort tack igen för kommentarerna, i synnerhet xxargs som redde ut dom viktigaste begreppen för mig!