Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Estade ett kort med 105µm laminat och det blev över förväntan. Trodde det skulle äta upp mer än vad det gjorde.
20X
20X
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
beangan:: Snyggt!!

Min senaste skapelse....
De svarta bygeltrådarna skulle egentligen varit säkringshållare men eftersom jag kom på att det inte är så himla praktiskt att behöva montera isär lådan blev det byglar och säkringarna flyttas till säkringshållare som kan kommas åt utifrån lådan.

Min senaste skapelse....
De svarta bygeltrådarna skulle egentligen varit säkringshållare men eftersom jag kom på att det inte är så himla praktiskt att behöva montera isär lådan blev det byglar och säkringarna flyttas till säkringshållare som kan kommas åt utifrån lådan.
- Klas-Kenny
Fick mina PCB'er från iTead till projektarbetet idag!
Hinner inte löda idag, men jag var tvungen att prova att lägga på de stora komponenterna, mums 
Känner att jag kanske överdriver antalet elyter lite, men vad tusan, hellre det är störningar på matningen
Tror dock jag ska ta och fräsa bort den via ytan, spänningsregulator-modulen kommer lite väl högt upp. Även ett litet kort som ska föreställa en linjesensor, på bilden hade jag monterat en PIC för att prova. DFN är ganska smått att löda, men det gick utan större problem! Tillägg: gillar även placeringen av "märkningen" iTead alltid sätter på korten på mitt stora kort, de placerade det under en IC så det kommer inte synas när det är monterat! På det lilla kortet ser det lite tråkigare ut.

Känner att jag kanske överdriver antalet elyter lite, men vad tusan, hellre det är störningar på matningen

Tror dock jag ska ta och fräsa bort den via ytan, spänningsregulator-modulen kommer lite väl högt upp. Även ett litet kort som ska föreställa en linjesensor, på bilden hade jag monterat en PIC för att prova. DFN är ganska smått att löda, men det gick utan större problem! Tillägg: gillar även placeringen av "märkningen" iTead alltid sätter på korten på mitt stora kort, de placerade det under en IC så det kommer inte synas när det är monterat! På det lilla kortet ser det lite tråkigare ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Några bilder på kortet jag gjorde.

Lika många FETar på undersidan.
Ska sitta i bilen och styra tillsatsvärmen så bilen blir varm snabbare och håller temperaturen över 70 grader. Tillsatsvärmen är i detta fall 3 glödstift rakt ut i kylarvattnet.
Lika många FETar på undersidan.
Ska sitta i bilen och styra tillsatsvärmen så bilen blir varm snabbare och håller temperaturen över 70 grader. Tillsatsvärmen är i detta fall 3 glödstift rakt ut i kylarvattnet.
Menar du mitt kort? Om så är fallet så är svaret nej. Tillsatsvärmen är något som är original på bilen men den modul med säkringshållare/relä/kontakter va kass på min bil. En ny kostar hemska pengar, hittade på skroten för 800kr.
Hur hög effekt ger glödstiften?
Har funderat på något liknande själv en gång i tiden, men det känns som att det behövs så väldigt hög effekt om det ska ge något.
Har funderat på något liknande själv en gång i tiden, men det känns som att det behövs så väldigt hög effekt om det ska ge något.
-
det finns glödstift som drar allt mellan 10A till 50A styck om jag inte minns fel.
Normala är väl runt 30A och då får man ut runt 14*30= 420watt. Kör man då 3 st har man 1260watt ivf.
Dock gäller det att ha en generator som klarar av detta....
Normala är väl runt 30A och då får man ut runt 14*30= 420watt. Kör man då 3 st har man 1260watt ivf.
Dock gäller det att ha en generator som klarar av detta....
Ja som danielr112 säger, finns massa olika. Men dom som sitter i bilen drar 42-43A kontinuerligt. Jag har några stift från biltema som jag använder som fakelast till div grejer. Just dom jag har (artnr 75915) drar ca 16-18A beroende lite på spänningen i batteriet jag kört med.
Anledningen till att jag tagit en massa FETar är för att få så låg resistans som möjligt i dom. När jag drar 30A så får jag nu 25-26mV spänningsfall över FETarna.
Det är IRF9321PBF jag har använt. Hela grejen sitter som en higside switch helt enkelt därav P-FETar, och en liten NPN då det styrs från boxen i bilen med 12V.
Anledningen till att jag tagit en massa FETar är för att få så låg resistans som möjligt i dom. När jag drar 30A så får jag nu 25-26mV spänningsfall över FETarna.
Det är IRF9321PBF jag har använt. Hela grejen sitter som en higside switch helt enkelt därav P-FETar, och en liten NPN då det styrs från boxen i bilen med 12V.
Ingen speciell anledning alls, mer än att dom inte va dyra och alltid trevligt att testa andra komponenter. Blev även smidigt att routa kortet.
Ok De ser ju bara så klena ut, men värmen åker ju ut genom benen
Sedan blir det väl inte så mycket värme med dagens RDS(on)
Blir ju bara 0.75 watt för dig 

Ja att det finns en massa olika visste jag, frågan var mer vad du använder och vet ger resultat.
Men men, totalt 43A alltså, närmare 600W.
Det ger väl vad det ger, tycker själv det knappt märks någon skillnad om man startar bilen kall med motorvärmare i (på 600W) eller inte. Kanske märks tydligare om man samtidigt kör bilen med den extravärmen än att stå på tomgång en stund.
Men men, totalt 43A alltså, närmare 600W.
Det ger väl vad det ger, tycker själv det knappt märks någon skillnad om man startar bilen kall med motorvärmare i (på 600W) eller inte. Kanske märks tydligare om man samtidigt kör bilen med den extravärmen än att stå på tomgång en stund.