70 MHz oscillator med 1 Hz upplösning?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: 70 MHz oscillator med 1 Hz upplösning?

Inlägg av sodjan »

OK, det sätter ju i alla fall en ram för de som kan detta... :-)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>att styrsignalen ha ett fel på max 0.1 mV. Det låter väl inte som en omöjlighet?

Nej, men din VCO måste också ha ett fasbrus som är tillräckligt lågt, och _där_ tror jag att du kommer få problem.
Allt sagt med brasklappen att jag i vanlig ordning inte vet vad jag talar om.
anders_w

Inlägg av anders_w »

0.1 mV är lite. Tänk på referensspänningen till A/D-omvandlaren och sånt. Men omöjligt är det inte. Särskilt inte om styrsignalen är differentiell hela vägen från källan och sträckan är kort. Hur genereras styrsignalen?
Kan du fixa en oscillator och en D/A-omvandlare som är tillräckligt bra är tillräckligt bra är det nog görbart. Frekvensen spelar ingen större roll. Från 200 MHz och uppåt ger en bra DDS-lösning. Efterföljade filter blir enklare med högre frekvens. Klockans koppling till D/A-omvandlaren är kritisk. Det kan krävas både två och tre försök innan mönsterkortslayouten duger.
Se till att välja komponenter som är lite bättre än vad som krävs. Det brukar vara svårt att nå databladens prestanda annat än på ett eval-kort där varje komponent testas separat.
Lycka till.
Eknolspk

Inlägg av Eknolspk »

Tack för alla bra tips. Detta är lite över min förmåga att bygga ihop en egen märker jag. Jag siktar in mig mer på att hitta färdiga lösningar.

En bra funktionsgenerator/fm-modulator skulle nog fungera, men det känns lite som att köpa en bil för att jag behöver ett cigaretttändaruttag(heter det så fortfarande) för att ladda min mobil.

Har ni tips om företag som arbetar med att ta fram såna här lösningar?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller så är inte tipsen tillräckligt bra du fått i denna tråd och då är ju en annan lösning att kontakta någon på institutionen där du gör ditt examensarbete.

Jag skulle bygga en apparat en gång för länge sedan och spårade in på en helt analog lösning. Det blev ofantligt med komponenter och det blev varken bra eller flexibelt. Jag körde helt enkelt fast och hittade inte ut ur hörnet själv. Jag ringde då en gammal kollega som är docent på ett av Sveriges högskolor. Vi diskuterade en stund och när min kompis förstått vad jag ville åstadkomma gav han mig ett lite förslag. Vips så kom jag vidare i min produktutveckling.

Ett examensarbete är ju mångt och mycket också ett moment i kunskapsprocessen. Kanske du skulle börja med att bygga en oscillator som du kan generera FM ur och i första steget skippa stabilitetskravet. Med den erfarenhet du får av detta steg kan du kliva upp ett snäpp närmare den slutliga lösningen. Det blir lite som learning by doing, kombinerar du detta med teori så kan det bli riktigt bra i slutänden.

Och ärligt talat, jag tror inte att det finns någon medlem på forumet som har tid att sätta sig in i ditt problem tillräckligt mycket för att kunna komma med en riktigt bra lösning som liknar hyllvara som passar dig och ditt projekt. Speciellt inte som det har utvecklats hittills i din tråd.

Lycka till med projektet, tyvärr kan jag inte komma på någon du kontakta just nu.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

HP 8642A/B

http://www.rlscientific.com/documenti/HP8642B.pdf

Det finns dyrare varianter också!
Eknolspk

Inlägg av Eknolspk »

Tack, men att köpa en sån är absolut sista utvägen. Det måste gå att hitta något smidigare tycker jag.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Hyra eller låna då?

Kostade ca 6400:- på Tradera senast.
Du får svårt att bygga eget för samma summa men valet är ju ditt.
Vikten på 8642 ligger på 33 kilo och mycket av det är skärmburkar,
filter och EMC-komponenter. Det finns anledningar till att HP konstruerat
generatorn på det sättet.
Eknolspk

Inlägg av Eknolspk »

Efter mycket velande fram och tillbaka så har vi nog kommit fram till en lösning(kanske).
En VCXO fungerade inte eftersom dom inte kunde ändras tillräckligt snabbt och var för känsliga. Men nu snubblade jag över en SAW-oscillator(VCSO). EN sån har en modulation bandwidth på över 100 KHz, vilket är mer än tillräckligt. Dom har också ett f/V-förhållande på nedåt 100ppm/V, vilket också skulle funka. Problemet är att det inte går att hitta en under 100 MHz. Men det löser vi med en kommersiell dds som enbart fungerar som en frekvensdelare.

Tack för alla bra och mindra bra tips och tankar :).
Skriv svar