Micron blixtrar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Micron blixtrar

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.. Farsan och morsan har ibland nämnt att micron ibland har blixtrat till och låtit lite lustigt. dock kanske bara ett par sekunder och med flera månaders mellanrum.

Det verkar som att 'blixten' drar sig till samma punkt då få gånger det har hänt.

Iaf nu fick grannen samma bekymmer (gammal dam) hon köpte givetvis en ny men denna gör på samma sätt fast värre om jag inte missuppfattade. Bor dvs flera mil ifrån så kan inte kolla själv. Märke vet de fan ena är en wirlpool iaf

Någon fara att använda eller bara köra tills det rasar?
mjv

Re: Micron blixtrar

Inlägg av mjv »

Den gamla damen kanske stoppar in något porslin med guldkant, eller något annat metallföremål?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det för lite i så tenderar det att bli så.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

På dom jag har sett blixtra har det skett runt magnotronen.
Vissa modeller har en tunn täckskiva av något stenfiber-liknande material framför, och skruven som håller denna på plats har varit därifrån blixtrandet kommit.
På min hjälpte det att ta bort skruven och fästa täckskivan med genomskinlig packtejp istället.
En ny micro är ju inte direkt dyr i dagsläget, så känner man sig inte trygg med den man har så är det bara att byta.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Min micro gjorde nyligen precis samma sak, brände ett fint hål i pappskivan som isolerar matlagningsutrymmet mot magnetronen.
micro.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Konstigt, måste ha kommit något på det som sedan blivit väldigt varmt och bränt hål.

Dessa skivor är för övrigt inte av papper eller något organiskt alls utan normalt är det tunna skivor som man får ifrån en bergarts mineral som kallas mica och dessa är så vitt jag förstått mer eller mindre genomskinliga för mikrovågor och mineralet används även flitigt i tex brödrostar och hårtorkar då det klarar av höga temperaturer.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Just det.. mica heter det nog.
Säkert har "skvätt" från tidigare användning en viss åverkan det med.
För mig var denna skiva fastsatt genom att vara inkilad i ett par spår i överkant, och fäst med en skruv i underkant.
Gängorna var dock pulverlackade på min.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Det kan även ha rostat hål i nåt hörn från fukt som ställt sig, det kan ge upphov till blixtar (har sett det i en gammal spacecube jag hade). Tror det mest blir blixtar när ugnen är nästan tom. Antagligen är det inte hälsosamt med en micro med hål i skyddsburen, så i det fallet är det väl tippen nästa.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Har man väldigt lite i micron kan man alltid ställa in en kaffekopp/glas med vatten vid sidan av.
En micro värmer vatten via microvågor.. altså funkar det inte lika bra att smälta is som att värma vatten.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

I mitt fall var skivan gjord av nån slags komposit av vad som ser ut som vaxad papp och glimmer (mica). Känns hyffsat lågbudget.

Det var ett rejält överslag som brände hål i skivan, hörde ett ordentligt nätbrum och såg att det lyste lite extra i köksvrån, höll säkert på i 20 sekunder innan jag stängde av micron. Luktade ozon nåt så in i bänken efteråt :)

Finns ett motsvarande brännmärke i chassiet på ugnen precis ovanför kanten på pappskivan, lacken är helt bortbränd där.

Misstänker att det fastnat nån matrest på skivan som sen förkolnat och bildat en tillräckligt bra antenn för microvågorna.
Fascinerande fenomen, men jäkligt synd på lasagnen som låg i ugnen :(
Nån som har nån kul idé på vad man kan göra med en MOT utan att ha ihjäl sig mer än vanligt? :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^Linda om och bygg en punktsvets :D
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Fan va sugen jag blev på lasagne då.. :(
Får bli en vända via butiken på vägen hem imorgon. Tror det bara är mjölk som saknas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Barry_Lyndon skrev:Det kan även ha rostat hål i nåt hörn från fukt som ställt sig, det kan ge upphov till blixtar (har sett det i en gammal spacecube jag hade). Tror det mest blir blixtar när ugnen är nästan tom. Antagligen är det inte hälsosamt med en micro med hål i skyddsburen, så i det fallet är det väl tippen nästa.
.... eller sätta magnetronen där mikrovågshuvudet ska sitta i en parabolantenn, och skjuta fåglar?

NÄE, jag har abolut aldrig provat detta, hemskt djurplågeri, men har hört skrönor om nån som provat eller övervägt att prova, eller så var det bara allmänt om vad som händer med tillräckligt starka radiolänksändare :shock:
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Hehe,så elakt... men en pervers tanke blir genast till i min skalle....

Jag har nån granne med parabol, han tittar väl på muschlings-tv, jag har aldrig gillat honom. man kanske skulle bygga en störsändare av en gammal micro och en parabol. han röker dessutom, så när han röker kan man ju sikta en döds-strålen så han får röka ordentligt.. :badgrin:
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Jag har en granne som lite väl kåt på sin borrmaskin då den durrar i väggarna hela dagarna efter att jag jobbat natt.
bara min nya pyamas av bly kommer från ebay ska jag rikta ett 30-tal magnotroner åt hans håll.
Skriv svar