PWM styrning hjälp!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matte940

PWM styrning hjälp!

Inlägg av matte940 »

Hej! :)
Mitt första inlägg på forumet, och jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt projekt.
Jag har tagit en generator från en bil och ska göra om den till en likströmsmotor och sätta på en cykel. Jag har nästan lyckats, det som felar är en ordentlig PWM styrning.
Jag provade att koppla in en liten PWM som inte kunde styra så höga strömmar i skolan och då fick jag den att snurra, (går 3:e året på elprogrammet inrikting el-teknik). Jag har provat att göra några kopplingar men har endast fått en att fungera, då har jag styrt en liten dator-fläkt.
En av kopplingarna som jag har fått att funka är den här:
Ritning.png
Frågan är nu, då jag ska styra en relativt hög ström (ca 20A) så undrar jag om jag kan sätta en NPN eller PNP-transistor i kopplingen för att kunna styra högre strömmar?

Tack på förhand! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
schurr

Re: Pwm styrning hjälp!

Inlägg av schurr »

En MOSFET blir bättre..

Bild

Från Länk
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Som föregående så är det rekomenderat med Mosfetar. De har betydligt lägre inre resistens, vilket gör dem mer effekttåliga snabbt förklarat. Har du ett schema på hur du har kopplat med en extra transistor då? Ska du använda mosfet ska du ha en n-kanal medans använder du en bipolär transistor ska du ha en NPN.

Tänk dock på att en generator kommer dra betydligt mycket mer ström än 20A, räkna med en faktor 5 eller till och med 10 i toppströmmar. Så du bör anpassa dig efter det.

(kan tillägga att i min f.d. radiostyrda bil på 4 kg satt en motor på 2000w, drog 120A vid 14.4 volt. Tänk då vad denna kommer dra när du runt 90 kg ska börja åka...)

Vad har du för batterier, 12/24 volt?
matte940

Inlägg av matte940 »

Har tyvärr inga MOSFET.

Oj trodde inte att de drog så mycket ström. Jag kör med 12volt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, ja då får du bunkra upp med ett antal riktigt kraftiga och rejäla NPN-transistorer alltså... Det kommer bli en heffaklump till drivning. Du måste också införskaffa dig ett par riktigt rejäla kylflänsar att fästa dem på och kyla bort värmen! Kommer bli maaassssor med värme!
svanted

Inlägg av svanted »

citizendildo skrev: Tänk dock på att en generator kommer dra betydligt mycket mer ström än 20A, räkna med en faktor 5 eller till och med 10 i toppströmmar. Så du bör anpassa dig efter det.
det är kanske beroende på belastning..
200A 12V = 2.5kW = c.a. 50 knyck på cykeln.

men att bygga om en generator kräver sin man, speciellt om man ska bygga styrningen själv...
att driva ett fordon mha en växelströmsmotor är inte lätt.
man behöver nog kunna reglera vridmomentet, vilket innebär strömavkänning som i sin tur styr varvtalet....
en ren frekvensomtriktare styr ju varvtalet rakt av och med en sådan blir det mycket svårkört.
tror inte att det skulle fungera.

annars är en generator en kraftig sak, de sägs kunna ge 20kW, men då måste man upp till 100V

är kravet att du ska bygga styrningen själv?
annars leta efter ritningar på nätet.

det är betydligt enklare med en DC motor, t.e.x. en startmotor, då räcker det med just pwm.

edit:
är det en likströmsgenerator?
då är det en helt annan sak..
matte940

Inlägg av matte940 »

citizendildo skrev:Okay, ja då får du bunkra upp med ett antal riktigt kraftiga och rejäla NPN-transistorer alltså...
Då kanske de e lättare att beställa några riktiga mosfetar.

svanted skrev:det är betydligt enklare med en DC motor, t.e.x. en startmotor, då räcker det med just pwm.
Startmotor har jag kollat på innan, men klarar den av en kontinuerlig drift? Bränner man inte lager och lindningar o.s.v?

Skulle det det funka att köpa denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... %29-p87588 och byta ut till en mosfet och givetvis motståndet före?

Har gjort denna kopplingen men jag får den inte att fungera (satte en npn istället för mosfet) men det borde väl funka ändå?
555 Koppling.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
schurr

Re: PWM styrning hjälp!

Inlägg av schurr »

MOSFET:ens ingång drar mycket lite ström. Den bipolära NPN transistorn,
om den inte är av darlington-typ, drar antagligen för mycket ström
från 555:an om du ska driva nånting stort. Säg 20A motor och HFE 20
på transistorn ger 1A belastning för 555:an = *POFF*... kanske den har
överströmsskydd inbyggt men iaf.. det funkar ej.

Om du kör med darlington istället för MOSFET, se till att ändra värdet på
motståndet till basen, så att den maximala strömmen som dras från 555:an begränsas. max 200mA OCH max 600mW. Samtidigt måste darlingtonens HFE
vara tillräckligt stor för att transistorn ska bottna helt annars brinner den upp.

Allt som allt, använd MOSFET :) Jag skulle parallellkoppla ett par stycken iaf,
20A är ganska mycket, även om transistorn klarar det på papperet.
matte940

Inlägg av matte940 »

Okej då blir de till och jaga tag i några rejäla mosfetar.
Är det någon som har en koppling på en 555:a som fungerar? Och som kan styra höga strömmar?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Japp, du behöver flera stycken, skulle nog gissa på 7-10 st mosfetar som klarar ett antal A, 30-40A styck. Kan vara en idee med en mosfet-drivare här också... Skulle kunna rekomendera ett antal av dessa mosfetar: http://www.electrokit.com/stp55nf06-to2 ... -55a.47011
Kankse finns bättre men dessa har funkar kanon för mig i flera olika byggen!

Jaa, har byggt flera stycken, bland annat denna... Så den funkar. Dock inte optimal lösning då den inte går från 0-100% utan snarare 3-97%, alltså motorn går aldrig på maxvarv och står aldrig helt stilla...

bättre än denna som funkar kanon och går från 0-100%: http://www.pcsilencioso.com/cpemma/pwm_erg.html . DEnna har jag byggt fleratalet av och använt både mosfetar och bipolära trissor till den. Alltid klockren och inga bekymmer!
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Är det inte så att generatorn har sin minuspol i höljet och då blir det inte så lätt att koppla som i schemat och dessutom montera den på cykeln. Då skulle det istället gå åt ett gäng parallellade P-MOS och en drivtransistor till dessa. Även om gate inte drar ström i statiskt läge, så drar den mycket ström i switchningarna. Därför bör de inte drivas av 555 ensam utan med en N-MOS eller NPN transistor.
matte940

Inlägg av matte940 »

citizendildo skrev:bättre än denna som funkar kanon och går från 0-100%: http://www.pcsilencioso.com/cpemma/pwm_erg.html . DEnna har jag byggt fleratalet av och använt både mosfetar och bipolära trissor till den. Alltid klockren och inga bekymmer!
Tack så mycket! Precis vad jag behöver! :) Hur gör jag om jag ska koppla ihop flera mosfetar?

Jag har nu insett att en ombyggd generator inte är ett så bra alternativ, bättre att ta en startmotor kanske? Den får hålla så länge den gör ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Koppla dom bara parallellt med varandra. FETar har positiv temperaturkoefficient, vilket betyder att spänningsfallet över FETen ökar med ökande temperatur. Effekten av det blir att parallellkopplade FETar självkompenserar, så att strömmen genom dem alltid är lika. De flesta andra typer av trissor har negativ temperaturkoefficient, när en trissa blir varm så minskar spänningsfallet, strömmen ökar, temperaturen ökar, spänningsfallet minskar ännu mer, strömmen ökar ännu mer och orsakar ännu mer värme, o.s.v. tills trissan går sönder. Det händer inte med FETar.

Det bästa är naturligtvis att varje FET har egna lödöar på kretskortet, men det går även att stapla flera på varandra och löda ihop benen.
matte940

Inlägg av matte940 »

Okej tack så mycket för informationen!
Vilken sida är bäst att beställa komponenter ifrån? Billigt och snabbt? :)
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Beställer du via skolan (som man utryckligen får göra från ELFA) så får du det med lägre skatt och dagen efter oftast.
Skriv svar